Pagina 1 van 2

Lijn 75

Geplaatst: 10 apr 2012, 17:53
door ferry
Hoi

Vanaf 16/04 wordt de verbinding Antwerpen- Gent-Kortrijk-Lille bijna steeds verbroken in Kortrijk waar men dient over te stappen. Wat is de reden?

F

Re: Lijn 75

Geplaatst: 10 apr 2012, 18:30
door Terminus
Invoer van het nieuwe veiligheidssysteem in de MR 96, waardoor er minder beschikbaar zijn en sommige treinen opgesplitst worden in een deel Lille-Kortrijk met MR 96 en een deel Kortrijk - Antwerpen met M4-rijtuigen (indien ik goed geïnformeerd ben). Aan de overkant van de taalgrens wordt dit al enige tijd toegepast voor 2 treinen, met de nodige commentaar van lokale politici die het een schande vinden dat er zo'n "oud en afgeleefd" materieel wordt ingezet voor een IC-trein.

Re: Lijn 75

Geplaatst: 10 apr 2012, 20:07
door HLE 2302
Terminus schreef:Invoer van het nieuwe veiligheidssysteem in de MR 96, waardoor er minder beschikbaar zijn en sommige treinen opgesplitst worden in een deel Lille-Kortrijk met MR 96 en een deel Kortrijk - Antwerpen met M4-rijtuigen (indien ik goed geïnformeerd ben). Aan de overkant van de taalgrens wordt dit al enige tijd toegepast voor 2 treinen, met de nodige commentaar van lokale politici die het een schande vinden dat er zo'n "oud en afgeleefd" materieel wordt ingezet voor een IC-trein.
Er zou één ram rijden, 9 M4 rijtuigen met aan beide uiteinden een locomotief van de reeks 21.
En tot over een 2'tal jaar reed er in het weekend ook een ram met 5 m4'n in trekduw op en af met de IC naar Antwerpen. Dus het is zeker niks 'nieuws'.

Re: Lijn 75

Geplaatst: 10 apr 2012, 21:51
door Stef
9 rijtuigen een ganse dag als ram op de IC C, dat is een unicum. Normaal rijden er in de daluren max. 2 AM96 en 's avonds (ik vermoed na 21u ongeveer) slechts 1 AM96. Gaat zo'n 21'er het tempo van een AM96 aankunnen met 9 M4'en en een andere HLE 21 aan de haak? Misschien is een HLE 27 (of een 18?) een betere oplossing (ipv sommige op een P dienst te laten rijden).

Re: Lijn 75

Geplaatst: 10 apr 2012, 22:09
door Steve
Stef schreef:9 rijtuigen een ganse dag als ram op de IC C, dat is een unicum. Normaal rijden er in de daluren max. 2 AM96 en 's avonds (ik vermoed na 21u ongeveer) slechts 1 AM96. Gaat zo'n 21'er het tempo van een AM96 aankunnen met 9 M4'en en een andere HLE 21 aan de haak? Misschien is een HLE 27 (of een 18?) een betere oplossing (ipv sommige op een P dienst te laten rijden).
Ik vind het ook wel wat onlogisch dat men 27'en tegenwoordig P-treintjes met hooguit een handvol stuks M4 aan de haak erop uitstuurt, terwijl men hier een 21 zou hangen voor 9 stuks M4. Misschien maakt het ook niet zo'n groot verschil (ik denk aan de 23's die tot wel 12 stuks M4/I10 naar Hasselt sleepten via de boog van Aarschot), maar toch...

Re: Lijn 75

Geplaatst: 10 apr 2012, 22:34
door Shrek
Stef schreef:9 rijtuigen een ganse dag als ram op de IC C, dat is een unicum. Normaal rijden er in de daluren max. 2 AM96 en 's avonds (ik vermoed na 21u ongeveer) slechts 1 AM96. Gaat zo'n 21'er het tempo van een AM96 aankunnen met 9 M4'en en een andere HLE 21 aan de haak? Misschien is een HLE 27 (of een 18?) een betere oplossing (ipv sommige op een P dienst te laten rijden).
Die andere 21 hangt niet aan de haak maar zit in treinschakeling hè :wink: dus je hebt 2xHLE21 voor 9 rijtuigen, wat zeker aanvaardbaar is

Re: Lijn 75

Geplaatst: 11 apr 2012, 00:06
door Joris
Hallo,
Shrek schreef:
Stef schreef:9 rijtuigen een ganse dag als ram op de IC C, dat is een unicum. Normaal rijden er in de daluren max. 2 AM96 en 's avonds (ik vermoed na 21u ongeveer) slechts 1 AM96. Gaat zo'n 21'er het tempo van een AM96 aankunnen met 9 M4'en en een andere HLE 21 aan de haak? Misschien is een HLE 27 (of een 18?) een betere oplossing (ipv sommige op een P dienst te laten rijden).
Die andere 21 hangt niet aan de haak maar zit in treinschakeling hè :wink: dus je hebt 2xHLE21 voor 9 rijtuigen, wat zeker aanvaardbaar is
Eerst hopen dat ze in Brussel door hebben dat dat kan... Ik zie dat ding al rijden met de laatste 21 met gestreken panto's...
Groeten,
Joris De Mol

Re: Lijn 75

Geplaatst: 11 apr 2012, 12:53
door Stef
Shrek schreef:
Stef schreef:9 rijtuigen een ganse dag als ram op de IC C, dat is een unicum. Normaal rijden er in de daluren max. 2 AM96 en 's avonds (ik vermoed na 21u ongeveer) slechts 1 AM96. Gaat zo'n 21'er het tempo van een AM96 aankunnen met 9 M4'en en een andere HLE 21 aan de haak? Misschien is een HLE 27 (of een 18?) een betere oplossing (ipv sommige op een P dienst te laten rijden).
Die andere 21 hangt niet aan de haak maar zit in treinschakeling hè :wink: dus je hebt 2xHLE21 voor 9 rijtuigen, wat zeker aanvaardbaar is
Dat zou idd al anders zijn, maar zoals je wel kon lezen/vermoeden geloof ik niet dat dit in praktijk zal gebeuren. Ze kunnen mij natuurlijk altijd aangenaam verrassen :mrgreen:

Re: Lijn 75

Geplaatst: 11 apr 2012, 13:22
door Shrek
Stef schreef:Dat zou idd al anders zijn, maar zoals je wel kon lezen/vermoeden geloof ik niet dat dit in praktijk zal gebeuren. Ze kunnen mij natuurlijk altijd aangenaam verrassen :mrgreen:
En waarom zouden ze dat niet doen? De M4 heeft alle kabels om reeks 21 in TS te zetten en het bespaart een hoop tijd op de keringen. Daarboven is het eigenlijk geen moeite om die 2e 21 in dienst te zetten...

Re: Lijn 75

Geplaatst: 11 apr 2012, 14:06
door HLE 2302
Shrek schreef:
Stef schreef:Dat zou idd al anders zijn, maar zoals je wel kon lezen/vermoeden geloof ik niet dat dit in praktijk zal gebeuren. Ze kunnen mij natuurlijk altijd aangenaam verrassen :mrgreen:
En waarom zouden ze dat niet doen? De M4 heeft alle kabels om reeks 21 in TS te zetten en het bespaart een hoop tijd op de keringen. Daarboven is het eigenlijk geen moeite om die 2e 21 in dienst te zetten...
Dat is niet mogelijk, de locomotief achteraan de trein zal altijd op sleep staan. Het is namelijk niet mogelijk om een T21 op kop en aan staart in TS te zetten.

Re: Lijn 75

Geplaatst: 11 apr 2012, 14:08
door Steven
HLE 2302 schreef:
Shrek schreef:
Stef schreef:Dat zou idd al anders zijn, maar zoals je wel kon lezen/vermoeden geloof ik niet dat dit in praktijk zal gebeuren. Ze kunnen mij natuurlijk altijd aangenaam verrassen :mrgreen:
En waarom zouden ze dat niet doen? De M4 heeft alle kabels om reeks 21 in TS te zetten en het bespaart een hoop tijd op de keringen. Daarboven is het eigenlijk geen moeite om die 2e 21 in dienst te zetten...
Dat is niet mogelijk, de locomotief achteraan de trein zal altijd op sleep staan. Het is namelijk niet mogelijk om een T21 op kop en aan staart in TS te zetten.
Toch wel maar dan met M4/M5(de twee kabels en nog een extra technische truc die ik vergeten ben), niet met M6 die hebben de juiste stekkers niet.

Re: Lijn 75

Geplaatst: 11 apr 2012, 15:59
door Shrek
Steven schreef:
HLE 2302 schreef:Dat is niet mogelijk, de locomotief achteraan de trein zal altijd op sleep staan. Het is namelijk niet mogelijk om een T21 op kop en aan staart in TS te zetten.
Toch wel maar dan met M4/M5, niet met M6 die hebben de juiste stekkers niet.
Het ging hier toch om M4? En dan nog, er zijn een paar stammen M6 die wel de TS-kabels voor de 21 hebben.

Re: Lijn 75

Geplaatst: 11 apr 2012, 16:02
door 260689
Shrek schreef:
Steven schreef:
HLE 2302 schreef:Dat is niet mogelijk, de locomotief achteraan de trein zal altijd op sleep staan. Het is namelijk niet mogelijk om een T21 op kop en aan staart in TS te zetten.
Toch wel maar dan met M4/M5, niet met M6 die hebben de juiste stekkers niet.
Het ging hier toch om M4? En dan nog, er zijn een paar stammen M6 die wel de TS-kabels voor de 21 hebben.
Die hebben inderdaad met 2 T26 gereden die nu door de T18 worden gereden.

BTW: Aaron weet je ook de treinnr's?

Re: Lijn 75

Geplaatst: 11 apr 2012, 16:03
door Steven
Shrek schreef:
Steven schreef:
HLE 2302 schreef:Dat is niet mogelijk, de locomotief achteraan de trein zal altijd op sleep staan. Het is namelijk niet mogelijk om een T21 op kop en aan staart in TS te zetten.
Toch wel maar dan met M4/M5, niet met M6 die hebben de juiste stekkers niet.
Het ging hier toch om M4? En dan nog, er zijn een paar stammen M6 die wel de TS-kabels voor de 21 hebben.
Neen die stekkers zijn allemaal vervangen door de stekkers van de HLE26, ze hebben die rijtuigen gebruikt op de relatie Binche-Louvain La Neuve

Re: Lijn 75

Geplaatst: 11 apr 2012, 19:32
door b-loc
Weer wat bijgeleerd dat ook 21+M4+21 kan.
Maar in piekuurtreinen zie ik dit vaak waarom wordt dat daar nooit toegepast?