Spoorwegen staan voor grondige renovatie
Geplaatst: 25 apr 2012, 09:49
Spoorwegen staan voor grondige renovatie
BRUSSEL - Nieuw treinmaterieel, een grondige renovatie en een beperkte uitbreiding van ons spoorwegnet moeten de komende jaren voor meer comfort en stiptere treinen zorgen. Kostprijs: ruim 25 miljard euro.
Van onze redacteur
De Belgische treinreiziger is ontevreden. En de komende jaren zal de druk op ons spoorwegnet alleen maar toenemen. De NMBS-groep gaat er in haar investeringsplan 2013-2025 vanuit dat het aantal reizigerskilometers jaarlijks met 2,2 procent zal toenemen. Voor het vrachtvervoer rekent de NMBS-groep zelfs op een nog sterkere groei. De NMBS-Holding heeft de voorbije weken samen met de collega's gepuzzeld om de plannen van zowel spoorwegmaatschappij NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel als haar eigen plan in elkaar te schuiven. Dit op basis van het kader dat minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) had meegegeven. Het resultaat: een geïntegreerd investeringsplan voor de volledige spoorweggroep. Het plan wordt de komende dagen voorgelegd aan de respectieve raden van bestuur en belandt daarna op het bureau van Magnette.
Renovatie spoorwegnet
Extra capaciteit lijkt onvermijdelijk, maar is helemaal geen evidentie. In deze barre budgettaire tijden is het onmogelijk voor de overheid om met een vette cheque op de proppen te komen. Bovendien is er al een fors bedrag nodig om het bestaande net opnieuw tiptop in orde te brengen. Ons geëlektrificeerde spoorwegnet is intussen toch ook al ruim zestig jaar oud. Een spoorwegnet dat in orde is, zorgt automatisch voor stiptere treinen. Voor de grondige renovatie van het bestaande spoorwegnet alleen al wordt 7,2 miljard euro uitgetrokken. Daarnaast gaat ook nog eens 1,55 miljard naar de uitbreiding van het spoorwegnet, maar echt spectaculaire infrastructuurwerken staan niet op het programma. Het grootste bedrag (269 miljoen euro) gaat bijvoorbeeld naar het al geplande derde en vierde spoor op de lijn Gent-Brugge. Bij de stations is de eveneens al geplande investering in Gent-Sint-Pieters met 226 miljoen euro de grootste slokop.
Voor het meest kwetsbare punt op ons spoorwegnet, de Brusselse noord-zuidverbinding, is niets in het investeringsplan voorzien. In een bijlage geeft de NMBS-groep nochtans fijntjes aan dat hét spoorknooppunt in ons land tussen 2017 en 2024 zal verzadigd zijn, afhankelijk van het gekozen scenario. Het studiebureau Tuc Rail heeft al verschillende scenario's uitgetekend, met in het meest extreme geval een nieuwe tunnel onder de bestaande, maar daarvan is in dit plan geen spoor terug te vinden.
Extra treinmaterieel
De stiptheid lijdt niet alleen onder een verouderde infrastructuur, ook het treinmaterieel laat het vaak afweten. Daarom zal er de komende jaren flink in nieuw treinmaterieel geïnvesteerd worden. Ruim vier miljard euro. En dit niet alleen om verouderd materieel te vervangen, maar ook om extra treinstellen aan te kopen om de capaciteit te verhogen. Nieuwe treinen zorgen voor extra comfort. Opvallend hier is de aankoop van de eerste ‘light trains', die het midden houden tussen een trein en een tram, voor de bediening van weinig drukke lijnen vanaf 2020.
Veiligheid
Na het treinongeluk in Buizingen zal het niemand verbazen dat een grote hap van het budget naar veiligheid gaat. Om de veiligheid van ons spoorwegnet te verhogen – met onder andere de veralgemeende invoering van het veiligheidssysteem ETCS op zowel het spoorwegnet als de treinen – zal de komende jaren nog eens 5,18 miljard euro nodig zijn.
Gewesten
Waar geld wordt uitgegeven, wordt altijd gekeken welk gewest er het meest van profiteert. Naar aloude gewoonte wordt ook voor dit investeringsplan de aloude 60/40-verdeling toegepast. Van alle investeringen die op een van die twee gewesten slaan, gaat 60 procent naar Vlaanderen en 40 procent naar Wallonië. Brussel staat buiten die verdeling. De gewesten worden bovendien opgeroepen om bepaalde projecten te co-financieren, zoals het regeerakkoord bepaalt. De NMBS-groep voorziet een potje van een miljard euro om samen met de gewesten projecten op te zetten.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=KK3P7B1I
"Opvallend hier is de aankoop van de eerste ‘light trains', die het midden houden tussen een trein en een tram, voor de bediening van weinig drukke lijnen vanaf 2020."
Bedoelt men daarmee de Desiro treinstellen? Omdat er staat vanaf 2020 , begin ik zo te twijfelen. Of gaan ze nog andere treinstellen aankopen de volgende jaren?
BRUSSEL - Nieuw treinmaterieel, een grondige renovatie en een beperkte uitbreiding van ons spoorwegnet moeten de komende jaren voor meer comfort en stiptere treinen zorgen. Kostprijs: ruim 25 miljard euro.
Van onze redacteur
De Belgische treinreiziger is ontevreden. En de komende jaren zal de druk op ons spoorwegnet alleen maar toenemen. De NMBS-groep gaat er in haar investeringsplan 2013-2025 vanuit dat het aantal reizigerskilometers jaarlijks met 2,2 procent zal toenemen. Voor het vrachtvervoer rekent de NMBS-groep zelfs op een nog sterkere groei. De NMBS-Holding heeft de voorbije weken samen met de collega's gepuzzeld om de plannen van zowel spoorwegmaatschappij NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel als haar eigen plan in elkaar te schuiven. Dit op basis van het kader dat minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) had meegegeven. Het resultaat: een geïntegreerd investeringsplan voor de volledige spoorweggroep. Het plan wordt de komende dagen voorgelegd aan de respectieve raden van bestuur en belandt daarna op het bureau van Magnette.
Renovatie spoorwegnet
Extra capaciteit lijkt onvermijdelijk, maar is helemaal geen evidentie. In deze barre budgettaire tijden is het onmogelijk voor de overheid om met een vette cheque op de proppen te komen. Bovendien is er al een fors bedrag nodig om het bestaande net opnieuw tiptop in orde te brengen. Ons geëlektrificeerde spoorwegnet is intussen toch ook al ruim zestig jaar oud. Een spoorwegnet dat in orde is, zorgt automatisch voor stiptere treinen. Voor de grondige renovatie van het bestaande spoorwegnet alleen al wordt 7,2 miljard euro uitgetrokken. Daarnaast gaat ook nog eens 1,55 miljard naar de uitbreiding van het spoorwegnet, maar echt spectaculaire infrastructuurwerken staan niet op het programma. Het grootste bedrag (269 miljoen euro) gaat bijvoorbeeld naar het al geplande derde en vierde spoor op de lijn Gent-Brugge. Bij de stations is de eveneens al geplande investering in Gent-Sint-Pieters met 226 miljoen euro de grootste slokop.
Voor het meest kwetsbare punt op ons spoorwegnet, de Brusselse noord-zuidverbinding, is niets in het investeringsplan voorzien. In een bijlage geeft de NMBS-groep nochtans fijntjes aan dat hét spoorknooppunt in ons land tussen 2017 en 2024 zal verzadigd zijn, afhankelijk van het gekozen scenario. Het studiebureau Tuc Rail heeft al verschillende scenario's uitgetekend, met in het meest extreme geval een nieuwe tunnel onder de bestaande, maar daarvan is in dit plan geen spoor terug te vinden.
Extra treinmaterieel
De stiptheid lijdt niet alleen onder een verouderde infrastructuur, ook het treinmaterieel laat het vaak afweten. Daarom zal er de komende jaren flink in nieuw treinmaterieel geïnvesteerd worden. Ruim vier miljard euro. En dit niet alleen om verouderd materieel te vervangen, maar ook om extra treinstellen aan te kopen om de capaciteit te verhogen. Nieuwe treinen zorgen voor extra comfort. Opvallend hier is de aankoop van de eerste ‘light trains', die het midden houden tussen een trein en een tram, voor de bediening van weinig drukke lijnen vanaf 2020.
Veiligheid
Na het treinongeluk in Buizingen zal het niemand verbazen dat een grote hap van het budget naar veiligheid gaat. Om de veiligheid van ons spoorwegnet te verhogen – met onder andere de veralgemeende invoering van het veiligheidssysteem ETCS op zowel het spoorwegnet als de treinen – zal de komende jaren nog eens 5,18 miljard euro nodig zijn.
Gewesten
Waar geld wordt uitgegeven, wordt altijd gekeken welk gewest er het meest van profiteert. Naar aloude gewoonte wordt ook voor dit investeringsplan de aloude 60/40-verdeling toegepast. Van alle investeringen die op een van die twee gewesten slaan, gaat 60 procent naar Vlaanderen en 40 procent naar Wallonië. Brussel staat buiten die verdeling. De gewesten worden bovendien opgeroepen om bepaalde projecten te co-financieren, zoals het regeerakkoord bepaalt. De NMBS-groep voorziet een potje van een miljard euro om samen met de gewesten projecten op te zetten.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=KK3P7B1I
"Opvallend hier is de aankoop van de eerste ‘light trains', die het midden houden tussen een trein en een tram, voor de bediening van weinig drukke lijnen vanaf 2020."
Bedoelt men daarmee de Desiro treinstellen? Omdat er staat vanaf 2020 , begin ik zo te twijfelen. Of gaan ze nog andere treinstellen aankopen de volgende jaren?