Trek duw in het buitenland?
Geplaatst: 01 mei 2012, 18:17
ik liep gisteren in Aken en merkte veel Trek-duw treinen op; gebeurd dit ook via de 'MUX' software of via iets anders 

Er hangt ook veel af van de TB van dienst, de lijn en het tijdstip. Zo is de EN die ik vaker uit Oostenrijk zie aankomen in NRW meestal vertraagd (+20 gisterochtend bijvoorbeeld), de RE9 had gemiddeld minstens 5 minuten vertraging waardoor je zelden aansluitingen haalde, sinds een tijdje is dat een sandwich met 2 BR111 ipv 1, dan kan je je ook voorstellen dat dat een serieus verschil maakt. Of als tegenvoorbeeld: neem eens de RB23, 2km voor (of na, afhankelijk van de richting) Bonn hbf kan en mag die pas serieus op snelheid komen, het grootste deel is enkelsporig en omwille van de zeer ruime dienstregeling is het een van de meest stipte lijnen van heel Duitsland, én is er in de spits een kwartierdienst. Je kan dus stellen dat het een heleboel dingen zijn die samenkomen en ik vind dat je dat niet kan veralgemenen (sneller optrekken en afremmen). Materieel, infrastructuur, dienstregeling, TB van dienst, drukte,...AM80 schreef:IN NRW, op lijn S6 zijn er zelfs trek/duw Sbahn- treintjes (143 + X-wagen), die bovendien vrij hard optrekken, en het is mij ook opgevallen dat ook de andere treinen veel harder optrekken dan hier, en ik vraag me af hoe het komt dat men in België veel trager optrekt en afremt? Dienstregelingen niet strak genoeg? 't is maar een vraagske, maar k ben hier al lang benieuwd naar...
Waarbij gesteld moet worden dat het niet per definitie een communicatie is tussen computers. In Nederland hebben de tractievoertuigen die in een trek-duw-combinatie zitten (1700, 1800 en mABk) namelijk geen computer, maar zuiver electronica voor de tractiebesturing. Komt geen chip of software aan te pas.Steven schreef:Het kind mag in de andere landen dan een andere naam hebben de basis van het systeem is meestal dezelfde, de communicatie tussen twee uiterste punten van de trein gebeuren over 1 kabel die van computer 1 naar 2 gaat en vice versa.
Dat komt niet door de loc maar door de voeding. Een BR101 of BR120 met 17 rijtuigen vliegt letterlijk weg.Shrek schreef:Dat hangt van samenstelling tot samenstelling af. Een 21 met 10 M4 gaat niet snel optrekken, 5 M6 met een 18 voor wel. Nu is het zo dat veel trekduw-samenstellingen met 21ers gereden worden, deze zijn niet zo krachtig dus gaat het wat trager...
Het vermogen van de loc bepaald veel. Dus ook de manier waarop hij kan optrekken. Een loc reeks 21 heeft een bescheiden vermogen en kan dus nooit snel optrekken, een loc reeks 18 heeft beduidend meer vermogen om op te trekken en zal dezelfde sleep rijtuigen veel sneller op zijn max snelheid krijgen. Als jij van de voeding spreekt bedoel je de bovenleiding want dat is de voeding voor elke elektrische loc.deadlock schreef:Dat komt niet door de loc maar door de voeding. Een BR101 of BR120 met 17 rijtuigen vliegt letterlijk weg.Shrek schreef:Dat hangt van samenstelling tot samenstelling af. Een 21 met 10 M4 gaat niet snel optrekken, 5 M6 met een 18 voor wel. Nu is het zo dat veel trekduw-samenstellingen met 21ers gereden worden, deze zijn niet zo krachtig dus gaat het wat trager...
Met een 21 krijg je de voeding er niet onderuit hoor, daar heeft het niets mee te maken.deadlock schreef:Dat komt niet door de loc maar door de voeding. Een BR101 of BR120 met 17 rijtuigen vliegt letterlijk weg.Shrek schreef:Dat hangt van samenstelling tot samenstelling af. Een 21 met 10 M4 gaat niet snel optrekken, 5 M6 met een 18 voor wel. Nu is het zo dat veel trekduw-samenstellingen met 21ers gereden worden, deze zijn niet zo krachtig dus gaat het wat trager...
Het aantal assen en de stuurelektronica tellen natuurlijk ook mee, maar voor loks met evenveel assen uit een zelfde periode zal dat wel ongeveer gelijk zijn zeker? (of was onze 21 zo'n verouderd product toen hij besteld werd? )dentheo schreef:Vermogen is zeker niet de belangrijkste faktor bij optrekken uit stilstand...
We hebben het al eens over "vermogen" en "optrekken" gehad, even op het forum "zoeken".