Pagina 1 van 2

Kleine treinbotsing tussen Virton en Florenville?

Geplaatst: 05 mei 2012, 11:57
door Asterix
Ik hoorde gisterenavond laat op het radionieuws nog een flard van een bericht over een frontale treinbotsing tussen 2 goederentreinen tussen Virton en Florenville. De TB's hadden nog sterk kunnen afremmen en de treinen waren daardoor relatief 'zacht' met elkaar in botsing gekomen, één TB had wel een emotionele shock. Beide HKM's waren geladen met gevaarlijke stoffen maar er werden geen lekken vastgesteld.

Iemand meer info?

Re: Kleine treinbotsing tussen Virton en Florenville?

Geplaatst: 05 mei 2012, 12:11
door Asterix
Inderdaad, meerdere nieuwskanalen = meerdere versies :roll:

Waarom zouden 2 HKM's in eenzelfde sectie zo dicht op mekaar rijden, zeker als er dan nog een loc tussenzit?

EDIT: Krantenartikel HLN want vorige poster heeft zijn bericht verwijderd.

Re: Kleine treinbotsing tussen Virton en Florenville?

Geplaatst: 05 mei 2012, 12:12
door loic1811
Door: redactie
4/05/12 - 17u58  Bron: belga.be
In Tintigny, in de provincie Luxemburg, zijn vrijdagochtend zijn twee goederentreinen gebotst, zo meldt NMBS Logistics. Een van de treinen vervoerde gevaarlijke producten, maar er zouden geen lekken zijn ontstaan.
Het incident deed zich voor op lijn 165 tussen Libramont en Athus, in de tunnel van Lahage in Tintigny. De treinen reden zeer traag.
Volgens Benoit Piedboeuf, de burgemeester van Tintigny, zijn de twee achterste wagons van de eerste trein losgekomen en gebotst tegen de tweede trein, die zeer traag achter de eerste reed. Deze informatie werd nog niet bevestigd door NMBS Logistics, dat wacht op meer details van het onderzoek. Veerle Van Mierlo, woordvoerder van NMBS Logistics, zegt dat er gevaarlijke producten aan boord waren van de tweede trein, maar dat er geen lekken zijn ontstaan.
De bestuurder van de tweede trein verkeerde in shocktoestand, maar raakte niet gewond. De politie, de civiele bescherming en de brandweer zijn ter plaatse gekomen en hebben een veiligheidszone afgebakend, aldus Piedboeuf.
Momenteel is het verkeer van passagierstreinen onderbroken tussen Florenville et Virton. De onderbreking zal "waarschijnlijk de hele dag duren", aldus NMBS Logistics. Er zijn pendeldiensten ingezet tussen beide gemeenten. Het goederentreinverkeer is momenteel opgeschort.
Dit staat op HLN

Re: Kleine treinbotsing tussen Virton en Florenville?

Geplaatst: 05 mei 2012, 13:59
door gysev
Klein gokje: koppelingsbreuk bij de eerste trein waardoor het automatisch sein dat de sectie beschermt rood blijft. Tweede trein rijdt zoals voorzien verder op zicht en heeft de pech dat de wagens in een tunnel (in een bocht dan nog) staan waardoor ze te laat worden opgemerkt.

Re: Kleine treinbotsing tussen Virton en Florenville?

Geplaatst: 05 mei 2012, 18:35
door Asterix
Dat klinkt logisch, ik vond het al raar dat er stond "die zeer traag achter de eerste reed" alsof het om een konvooi ging dat zich tesamen verplaatste...

Kan de TB - wanneer het verhaal van gysev zou kloppen - iets worden verweten omdat hij niet tijdig heeft kunnen remmen alhoewel hij op zicht reed of is tijdig kunnen remmen voor alle obstakels geen noodzakelijk doel van rijden op zicht?

Re: Kleine treinbotsing tussen Virton en Florenville?

Geplaatst: 05 mei 2012, 19:19
door Steven
Rit op zicht, is met een zodanige snelheid rijden dat je voor alle voorzienbare hinders in het vrij ruimteprofiel kan stoppen. Een stilstaande trein in dezelfde sectie valt daar dus altijd onder.

Re: Kleine treinbotsing tussen Virton en Florenville?

Geplaatst: 05 mei 2012, 20:02
door Kristofke
Misschien was er een hoogteverschil en kwamen de achtergelaten wagons met lichte snelheid richting de tweede trein gebold, daar kan je dan toch moeilijk tijdig voor stoppen... Al zou bij een koppelingsbreuk de remmen toch meteen moeten dichtgaan wegens luchtverlies.

Re: Kleine treinbotsing tussen Virton en Florenville?

Geplaatst: 05 mei 2012, 20:03
door Glodenox
Hebben goederenwagons dan geen luchtdrukremmen die meteen aanslaan als er geen druk meer is op de leiding?

Re: Kleine treinbotsing tussen Virton en Florenville?

Geplaatst: 05 mei 2012, 20:05
door Steven
Alle treinen hebben luchtdrukremmen waardoor deze automatisch tot stilstand komen. Heel zelden zouden er nog wagens voorkomen met enkel een loze leiding maar die staan al niet als laatste rijtuig opgesteld in een trein en ik weet niet of ze nog in ons land voorkomen.

Re: Kleine treinbotsing tussen Virton en Florenville?

Geplaatst: 07 mei 2012, 13:33
door gysev
gysev schreef:Klein gokje: koppelingsbreuk bij de eerste trein waardoor het automatisch sein dat de sectie beschermt rood blijft. Tweede trein rijdt zoals voorzien verder op zicht en heeft de pech dat de wagens in een tunnel (in een bocht dan nog) staan waardoor ze te laat worden opgemerkt.
Kleine correctie: het was geen koppelingsbreuk. De eerste trein viel stil met tractieproblemen en de tweede is er op in gereden door de gladde rails (te weinig remvermogen). Dat het ongeval in een tunnel gebeurde heeft er misschien iets mee te maken.

Re: Kleine treinbotsing tussen Virton en Florenville?

Geplaatst: 07 mei 2012, 14:25
door pietje
Een vraagje:
Als er hier gezegd wordt dat bij ROZ de TB moet kunnen stoppen voor elke hindernis, is dat dan gesteld bij "normale omstandigheden" of in elk geval, ook bij gladde rails ?
In deze: is de aanrijdende TB nu in fout of niet en zo ja: hoe erg is dit voor de loopbaan als TB?

Niet dat ik een zondebok zoek, maar ik heb niet zo'n insider kennis van de reglementen.

Re: Kleine treinbotsing tussen Virton en Florenville?

Geplaatst: 07 mei 2012, 16:13
door HLE 2302
pietje schreef:Een vraagje:
Als er hier gezegd wordt dat bij ROZ de TB moet kunnen stoppen voor elke hindernis, is dat dan gesteld bij "normale omstandigheden" of in elk geval, ook bij gladde rails ?
In deze: is de aanrijdende TB nu in fout of niet en zo ja: hoe erg is dit voor de loopbaan als TB?

Niet dat ik een zondebok zoek, maar ik heb niet zo'n insider kennis van de reglementen.
Bij het rijden in ROZ moet de snelheid zodanig aangepast worden dat je niet kan doorschuiven, dus als je als treinbestuurder in ROZ tegen een andere trein (=voorzienbare hinder) rijd, dan ben je in principe in fout.

Re: Kleine treinbotsing tussen Virton en Florenville?

Geplaatst: 07 mei 2012, 18:48
door Asterix
gysev schreef:Kleine correctie: het was geen koppelingsbreuk. De eerste trein viel stil met tractieproblemen en de tweede is er op in gereden door de gladde rails (te weinig remvermogen). Dat het ongeval in een tunnel gebeurde heeft er misschien iets mee te maken.
Geen broadcast-oproep via GSM-R dat er een spoorbezetting was door trein in nood of hoeft dat niet? Tenzij de tweede TB het natuurlijk wel wist maar dan snap ik niet dat een je obstakel nog zo dicht nadert...

Re: Kleine treinbotsing tussen Virton en Florenville?

Geplaatst: 07 mei 2012, 19:33
door nahoj
Rit op Zicht wil zeggen dat de seininrichting niet garandeert dat de bereden spoorsectie onbezet is. Tegenmoetkomende treinen zijn (verbeter mij als ik fout ben) door andere voorzorgen uitgesloten, dus in principe kunnen enkel stilstaande of in dezelfde richting bewegende voertuigen tegengekomen worden, of schade aan de infrastructuur die het openen van het sein verhindert.

Je moet dus gèèn rekening houden met defecte remmen, zeep op het spoor, evil marsmannetjes,...

Re: Kleine treinbotsing tussen Virton en Florenville?

Geplaatst: 07 mei 2012, 20:56
door pietje
Die gladde sporen, is zoiets een normale omstandigheid of was het in dit geval zo erg dat de TB de aanrijding niet kon vermijden?