Pagina 1 van 1
brand
Geplaatst: 08 aug 2006, 00:39
door Steven
door een brand in de buurt van halle is het volledige treinverkeer daar in de buurt stilgelegd, hierdoor was er dan ook veel vertraging, de INT paris berlin werd omgeleid (vermoedelijk via L26)
Geplaatst: 08 aug 2006, 11:14
door Patrick
08.08.2006 - Brand in rangeerstation Halle stuurt treinverkeer in de war
HALLE - Een brand in het rangeerstation van Halle heeft maandagavond het treinverkeer op de lijnen Bergen-Brussel en Doornik-Brussel danig in de war gestuurd. Verschillende treinen, waaronder een Thalys en een Eurostar, moesten te midden van de velden hun reis stoppen.
De passagiers werden met dieseltreinen, autobussen en taxi's opgehaald, zo meldt Infrabel, de beheerder van de spoorweginfrastructuur. De brand in het rangeerstation brak volgens de brandweer van Halle uit omstreeks 22.30 uur. Het ging niet om een grote maar wel om een felle brand, aldus de brandweer.
Het vuur doofde grotendeels vanzelf, maar richtte heel wat schade aan in de technische installatie van het rangeerstation. Daardoor werd het treinverkeer op de lijnen Bergen-Brussel en Doornik-Brussel volledig stilgelegd. De NMBS zette bussen en taxi's in om de passagiers van de gestrande nationale treinen te vervoeren.
Voor de internationale treinen, waaronder een Thalys en een Eurostar, werden dieseltreinen ingezet om de passagiers op te halen. De hinder voor het treinverkeer zou nog de hele verdere nacht duren, maar tegen de ochtendspits zou alles opgelost moeten zijn, aldus Infrabel.
Over de oorzaak van de brand bestaat nog geen duidelijkheid.
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 082006_007
Geplaatst: 09 aug 2006, 23:58
door Asterix
Eurostar staat uren stil
Treinverkeer in het honderd na brand in rangeerstation
HALLE/ RUISBROEK - Een brand in het rangeerstation van Halle stuurde maandagavond het treinverkeer op de lijnen Bergen-Brussel en Doornik-Brussel flink in de war. Ook de Eurostar uit Londen viel stil in Ruisbroek, op amper 5minuten van zijn eindbestemming Brussel-Zuid. Voor de 300 passagiers, onder wie uw reporter, duurden die laatste 5minuten uiteindelijk nog 3,5uur.
De brand in het rangeerstation brak volgens de brandweer van Halle uit rond 22.30 uur. De oorzaak was mogelijk een kortsluiting. Het vuur woedde kort maar fel en doofde grotendeels vanzelf. De schade aan de technische installatie van het rangeerstation is wel aanzienlijk. Door het uitvallen van de hoogspanning viel het treinverkeer op de lijnen Bergen- Brussel en Doornik-Brussel volledig stil.
Luchtverversing uitgevallen
De NMBS zette bussen en taxi's in om de passagiers van de gestrande nationale treinen te vervoeren. Ook een Eurostar uit Londen en een achteropkomende Thalys uit Parijs kwamen onderweg vast te zitten.
De Eurostar, met ook uw reporter aan boord, raakte geblokkeerd ter hoogte van het perron van Ruisbroek (Sint-Pieters-Leeuw). De trein moest om 22.35 uur in Brussel-Zuid aankomen en was op schema maar het geduld van de ongeveer 300 passagiers werd uiteindelijk liefst 3,5 uur langer op de proef gesteld.
Het eerste uur was het voor niemand in de trein, ook niet voor de begeleiders, duidelijk of het om een korte of lange stroomonderbreking zou gaan. Er werd geen toestemming gegeven om de deuren te openen, ook al was de luchtverversing uitgevallen en brandde alleen de noodverlichting. Uiteindelijk werd beslist om de supersnelle trein door een diesellocomotief een kilometer voort te laten trekken. Daar werkte de hoogspanning wel en de trein zou er weer op eigen kracht kunnen rijden.
Zou, want toen die klus goed en wel was geklaard, bleken de eigen batterijen van de trein volledig plat en slaagde men er niet meer in om de machines te starten. Dus moest de diesellocomotief weer worden aangekoppeld en werd beslist om de defecte Eurostar naar het rangeerstation van Vorst te slepen.
Daar moest iedereen overstappen op een andere Eurostar. Waarom de rit niet meteen naar Brussel-Zuid kon gaan - hooguit een kilometer verderop - was niemand duidelijk.
Ten val
In het rangeerstation van Vorst liep het pas goed fout. In plaats van de gepaste noodtrappen te gebruiken, die door het treinpersoneel werden opgesteld in wagons 9 en 10, gooide het rangeerpersoneel de deuren van alle wagons open en stapte iedereen van de trein via ordinaire trapladdertjes.
Drie passagiers, al dan niet beladen, misstapten zich en kwamen ten val. Twee van hen werden achteraf naar het ziekenhuis gebracht. Het derde slachtoffer, een vrouw uit het Antwerpse die haar arm zwaar bezeerde, verkoos om zich niet in een Brussels hospitaal te laten behandelen.
Eurostar moest in het holst van de nacht enkele tientallen taxi's optrommelen om alle gestrande reizigers naar huis te brengen. Pas tegen de ochtend verliep het treinverkeer op de verstoorde verbindingen weer normaal.
Bron: Het Nieuwsblad