Pagina 1 van 1

Adieu HLE 23 ( ex-type 123) NMBS

Geplaatst: 02 jun 2012, 02:19
door etoile du nord
Even een kleine bijdrage over deze unieke locomotief type 123 ( HLE23) met een respectabele leeftijd van 1 jaar ouder dan ondergetekende
Zij was , samen met type 122 ( 1954 ) , DE elektrische lok uit m'n kinderjaren , ik zag ze vele malen van buiten en van binnen . Ik zal nog eens m'n oude diadoos moeten doorzoeken .... (even geduld)

Ze waren bedoeld voor internationale treinen en piekuurtreinen tussen Brussel en Luxemburg. Op deze lijn komen vrij veel hellingen en bochten voor. Hiervoor was het nodig om een locomotief te bouwen die voor deze lijn geschikt was en eveneens in de gemengde dienst kon gebruikt worden. De locs reden met K-rijtuigen, M1-, M2- en M4-rijtuigen, maar ook I-rijtuigen. In de goederendienst slepen ze zowel allerhande bloktreinen als gemengde goederentreinen
Afbeelding Bij deze reeks werden meer verbouwingen uitgevoerd dan bij reeks 22. Ze werden allemaal geleverd met spaakwielen, deze werden in de loop der jaren vervangen door gesloten wielen. Ze worden soms gekoppeld in treinschakeling (multiple) aan locomotieven van reeks 26.
Hun gewicht werd opgevoerd naar 92 t ( ipv 89 t ) voor een betere adhesie bij het starten

ZE WAREN -ALS EERSTE LOKS IN EUROPA - UITGERUST MET EEN RECUPERATIEREMSYSTEEM ( de "klassieke" NMBS treinstellen hadden dit reeds )

Recuperatief remmen maakt gebruik van het feit dat een elektromotor ook als generator ( dynamo ) kan werken. Door tijdens het (af)remmen de motor – aangedreven door het voertuig of werktuig – als generator te schakelen, zal deze de bewegingsenergie omzetten in elektrische energie. De opgewekte energie kan vervolgens teruggeleverd worden aan de bovenleiding. Doordat de generator een extra belasting vormt voor het voertuig zal de snelheid hiervan afnemen.

Bij treinen die op gelijkspanning rijden zoals in Nederland en België is de energiebesparing beperkt: de gelijkrichter in het onderstation kan de opgewekte gelijkspanning niet omzetten in een wisselspanning. De opgewekte energie moet dus gebruikt worden door een (andere) trein in de betreffende bovenleidingsectie, bijvoorbeeld voor treinverwarming. Het voordeel van deze rem is de afwezigheid van slijtage. Nadeel is de gecompliceerde elektrische tractieschakeling . De rem werkt alleen op aangedreven assen.
De tractiemotoren ACEC 729 ( die dus ook als generator dienst doen ) zijn met "neusophanging" en drijven de assen aan via verende enkelvoudige tandwielen

Voorbeeld van motor met neusophanging : Afbeelding

TSP afscheidsrit Loc-Reek 23

Geplaatst: 24 jun 2012, 16:55
door pronkie001
TSP rit van afgelopen zaterdag 23 juni was perfect geregeld.
Het weer zat enorm mee,beter dan vandaag.

een korte foto impressie
voor all foto's zie: https://picasaweb.google.com/1002943387 ... ocReeks23B
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Re: TSP afscheidsrit Loc-Reek 23

Geplaatst: 24 jun 2012, 18:44
door Robin
zelf ook paar gemaakt te Brussel:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Re: TSP afscheidsrit Loc-Reek 23

Geplaatst: 24 jun 2012, 21:05
door Lukas
Hoi,

pronkie001 en Robin,

Bedankt voor de mooie foto's!!

Lukas

Re: TSP afscheidsrit Loc-Reek 23

Geplaatst: 24 jun 2012, 21:32
door pronkie001
Graag gedaan :mrgreen:

Re: TSP afscheidsrit Loc-Reek 23

Geplaatst: 24 jun 2012, 22:17
door etoile du nord
Prachtige foto's , nogmaals bedankt ! Het was inderdaad een prachtige dag en prachtig weer , kon niet beter !
Had reeds een topic geopend , zie http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=12&t=10136
Samen te voegen ?

Re: TSP afscheidsrit Loc-Reek 23

Geplaatst: 24 jun 2012, 22:33
door pronkie001
etoile du nord schreef: Had reeds een topic geopend , zie http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=12&t=10136
Samen te voegen ?
Had ik niet gezien, u mag ze samenvoegen.

Re: Adieu HLE 23 ( ex-type 123) NMBS

Geplaatst: 10 jul 2012, 00:24
door etoile du nord
Wat laat , maar toch nog enkele beeldjes
Afbeelding Afbeelding Binche ,carnavalstad , Unesco werelderfgoed , en één van de mooiste historische stations van het land
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Farciennes , de laatst uitgebate Waalse koolmijn "Le Roton" op de achtergrond
Afbeelding Te Lobbes , met de St.Ursmarus , de oudste kerk van België ( 9de eeuw )

Afbeelding Te Erquelinnes , vroeger belangrijk grensstation met Frankrijk
Afbeelding Cuesmes
Afbeelding

Re: Adieu HLE 23 ( ex-type 123) NMBS

Geplaatst: 10 jul 2012, 00:39
door etoile du nord
Foto's van de 2365 :
Afbeelding AfbeeldingAfbeelding Stuurcabine - tractieregelingswiel en ampèremeters
Afbeelding De alombekende controlelampen van de HLE23
Afbeelding Afbeelding Deel van het elektrische recuperatieremsysteem en compressorgroep (RE)
Afbeelding Afbeelding Nokkenas schakelwals J(eumont)-H(eidmann) (LI) en motorventilatorgroep (RE)