Pagina 1 van 1

Welke excentriciteit bij wind en bochten?

Geplaatst: 10 jun 2012, 18:18
door adam
Hallo,

Ik zou graag weten welke excentriciteiten van de rijdraden toegepast worden bij wind en bocht.

Ik heb dit gevonden:
De rijdraden worden niet midden boven het spoor gehangen, maar wel met een bepaalde excentriciteit. De excentriciteiten zijn normaal -20, -17, -8, 0 , +8, +17 en +20 cm. Op winderige plaatsen gebruikt men alternerend -20 en +20 cm.
http://users.telenet.be/kontich/tractie ... eiding.htm

Volgens mij "was" de normale excentriciteit: -20, -17, -8, +8, +17 en +20 cm [De bron hierboven heeft een nul gezet tussen +8 en -8]. Overigens zou het nu anders zijn, anfhankelijk van straat is het: "20, -20", "20,0,-20", "20,7,-7,-20". In bundels is het 10,20,-10,-20.
Klopt het volgende dan wel?: Op winderige plaatsen gebruikt men alternerend -20 en +20 cm.

En bochten?

Re: Welke excentriciteit bij wind en bochten?

Geplaatst: 28 jan 2013, 00:58
door Slashebeest
In bochten zorgt men er gewoon voor dat je binnen de "limieten" blijft.
Soms moeten we bijregelen en dan proberen we van een max. excentriciteit van 35 te bekomen.
Maar ik heb weet van bochten waar het soms tot 40 a 45 gaat.

Re: Welke excentriciteit bij wind en bochten?

Geplaatst: 28 jan 2013, 10:01
door dentheo
[quote="adam"]
Klopt het volgende dan wel?: Op winderige plaatsen gebruikt men alternerend -20 en +20 cm.
quote]

Zou een grotere zig-zag stabiliserend werken ? Ergens is er dan een driehoek van spanningen in de draad.

Re: Welke excentriciteit bij wind en bochten?

Geplaatst: 02 feb 2013, 21:34
door adam
Slashebeest schreef: Maar ik heb weet van bochten waar het soms tot 40 a 45 gaat.
Tot zover ik weet is 39 de max.
dentheo schreef:
adam schreef: Klopt het volgende dan wel?: Op winderige plaatsen gebruikt men alternerend -20 en +20 cm.
quote]

Zou een grotere zig-zag stabiliserend werken ? Ergens is er dan een driehoek van spanningen in de draad.
Kunt u me uitleggen hoe u bedoelt met "stabiliserend" en "driehoek van spanningen"?

Een grote excentriciteit kan gevaarlijk zijn, want bij krachtige wind ontstaat er gevaar van aanhaking.