Pagina 1 van 3
"NMBS logistics moet locomotieven verkopen uit geldnood"
Geplaatst: 04 jul 2012, 07:59
door LHOON
Re: "NMBS logistics moet locomotieven verkopen uit geldnood"
Geplaatst: 04 jul 2012, 23:32
door etoile du nord
Erg ,erg
En triest tegelijk , terwijl de wegen dichtslibben met moordende vrachtwagens die niet op tijd kunnen stoppen .........

Re: "NMBS logistics moet locomotieven verkopen uit geldnood"
Geplaatst: 05 jul 2012, 00:01
door Shrek
etoile du nord schreef:Erg ,erg
En triest tegelijk , terwijl de wegen dichtslibben met moordende vrachtwagens die niet op tijd kunnen stoppen .........

Maar dit kan net helpen, als er 100% gehomologeerde locomotieven op de markt komen kan dit een mooie boost zijn voor de goederenoperatoren in België hoor

Re: "NMBS logistics moet locomotieven verkopen uit geldnood"
Geplaatst: 05 jul 2012, 10:42
door kika
Shrek schreef:Maar dit kan net helpen, als er 100% gehomologeerde locomotieven op de markt komen kan dit een mooie boost zijn voor de goederenoperatoren in België hoor

Volgens het artikel gaat het over rangeerlocs, is dat waar behoefte aan is bij bvb. Crossrail of andere concurrenten?
Re: "NMBS logistics moet locomotieven verkopen uit geldnood"
Geplaatst: 05 jul 2012, 10:45
door Steven
Normaal gaat het over HLD77, daar staan er al een hele hoop van in park. Niet echt geschikt voor iedereen denk ik zo. Te zwaar voor echt vlot rangeerwerk mee te doen maar als baandiesel dan weer net niet zwaar genoeg.
Re: "NMBS logistics moet locomotieven verkopen uit geldnood"
Geplaatst: 05 jul 2012, 14:37
door J_Vandereycken
Zou infrabel er misschien aankopen. (cfr. Op de Baan) i.p.v. Reeks 62?
Re: "NMBS logistics moet locomotieven verkopen uit geldnood"
Geplaatst: 05 jul 2012, 17:30
door Shrek
Steven schreef:Normaal gaat het over HLD77, daar staan er al een hele hoop van in park. Niet echt geschikt voor iedereen denk ik zo. Te zwaar voor echt vlot rangeerwerk mee te doen maar als baandiesel dan weer net niet zwaar genoeg.
Net daarom zijn ze heel geschikt voor een kleine operator die maar 1 type trein heeft. Je kan er zowel mee rangeren als op de baan rijden.
Re: "NMBS logistics moet locomotieven verkopen uit geldnood"
Geplaatst: 05 jul 2012, 18:04
door Steven
En er bij de koper bij vermelden dat je ze best per twee koopt. Want anders trekken ze te traag op en betaal je aan Infrabel een duur rijpad. Wegens te lage gemiddelde snelheid.
Re: "NMBS logistics moet locomotieven verkopen uit geldnood"
Geplaatst: 05 jul 2012, 22:17
door poyaud
J_Vandereycken schreef:Zou infrabel er misschien aankopen. (cfr. Op de Baan) i.p.v. Reeks 62?
Voor de prijs van 1 77, reviseert Infrabel 2 62ers

Re: "NMBS logistics moet locomotieven verkopen uit geldnood"
Geplaatst: 05 jul 2012, 22:24
door wbrm
Hoe lang duurt het dan voor je een lok hebt?
en hoe lang gaat die dan mee?
Re: "NMBS logistics moet locomotieven verkopen uit geldnood"
Geplaatst: 05 jul 2012, 22:45
door Shrek
wbrm schreef:Hoe lang duurt het dan voor je een lok hebt?
en hoe lang gaat die dan mee?
Dat zal wel zeer snel gaan, zo'n locomotief verkopen, ze hebben het geld hard nodig. Met goed onderhoud moet zo'n 77 nog zeker 30 jaar meegaan.
Re: "NMBS logistics moet locomotieven verkopen uit geldnood"
Geplaatst: 05 jul 2012, 23:02
door Steven
Nu nog deftige onderdelen er in steken. De 77 staat gekend voor gevoelige cardanassen, defecten aan de turbo, waarom denk je dat er al zoveel in park staan. Ze hebben alvast geen goede naam om ze vlot te verkopen vind ik.
Re: "NMBS logistics moet locomotieven verkopen uit geldnood"
Geplaatst: 06 jul 2012, 07:55
door Bordensteker
De problemen met de cardanassen zijn (denk ik) de aanleiding geweest om het slippen (en dan vooral het plotseling met een heftige ruk terug grip krijgen!) slim aan te pakken met een software aanpassing. Bij doorslippen wordt de tractie tegenwoordig nog maar gedeeltelijk weggenomen. Dit minder heftig reageren van de machine is in de praktijk goed merkbaar en dat moet wel een gunstig effect hebben op de aandrijflijn.
Voor de defecten aan de turbo’s is een eerdere software aanpassing gekomen en ook van deze wijziging vermoed ik dat die met succes bekroond is.
Machines in park zetten gebeurde destijds inderdaad wel als er gewoon teveel zgn. asbruggen of cardanassen (en eerder de turbo’s) tegelijk in reparatie waren, maar dan heb je het over een tijdelijk buiten gebruik stellen omdat je bepaalde onderdelen mist.
Wat je nu ziet is denk ik iets anders: er staan 77’s in park omdat ze niet allemaal nodig zijn momenteel: het rangeerwerk is door de tegenvallende conjunctuur minder geworden (en op de baan zijn ze grotendeels vervangen door de Traxxen), en anderzijds heeft men de inzet van de machines behoorlijk geoptimaliseerd: per shift zijn er minder machines tegelijk aan het werk, maar ze zijn stuk voor stuk wel veel meer doorlopend bezig.
Re: "NMBS logistics moet locomotieven verkopen uit geldnood"
Geplaatst: 06 jul 2012, 10:53
door dentheo
Bordensteker schreef:
Wat je nu ziet is denk ik iets anders: er staan 77’s in park omdat ze niet allemaal nodig zijn momenteel: het rangeerwerk is door de tegenvallende conjunctuur minder geworden (en op de baan zijn ze grotendeels vervangen door de Traxxen), en anderzijds heeft men de inzet van de machines behoorlijk geoptimaliseerd: per shift zijn er minder machines tegelijk aan het werk, maar ze zijn stuk voor stuk wel veel meer doorlopend bezig.
Hetzelfde zie je in Nederland, laatst zag ik in Amersfoort ook een vijftigtal (?) diesels staan type 6400. (1 of 2 verkocht aan Eurotunnel ?)
Ik denk niet dat de verkoopprijs van de 77ers erg hoog zal zijn, iedereen weet nu dat het
snel moet gaan .
Uiteindelijk is de "prijs" nu wat een gek ervoor geeft, niet wat ze waard zijn...
Wat was ooit de nieuwprijs ? 1 miljoen het stuk ?
Re: "NMBS logistics moet locomotieven verkopen uit geldnood"
Geplaatst: 06 jul 2012, 11:48
door Bordensteker
Het ging volgens een bericht uit 1999 voor de eerste schijf van 90 locs om een investering van 5,15 miljard frank (prijspeil 1996), ongeveer 57,2 miljoen frank per locomotief (omgerekend 1.655.100 EUR per loc).
In die eerste schijf zaten trouwens een aantal varianten: acht locs geschikt voor automatisch afduwen, 18 locs met automatische rangeerkoppeling, en aan het eind van die reeks zijn de laatste 20 locs met ATB/PZB uitgevoerd voor het verkeer naar Nederland en Duitsland – waarbij het denkbaar is dat een meerprijs voor die laatste variant op het moment van bestelling (1996) nog niet meteen in de prijs inbegrepen was.