Pagina 1 van 2

treindetectie "op" een wissel ..

Geplaatst: 28 jul 2012, 09:43
door dentheo
Hoe werkt treindetectie op een wissel ?

Naar aanleiding van
"Doordat de trein langer was stond die op een wissel. Een personeelslid ging op vraag van het seinhuis nakijken of die in de juiste positie stond om te vertrekken in de andere richting. Zijn antwoord was positief, maar dat bleek achteraf fout. We gaan verder onderzoeken hoe dit is kunnen gebeuren en gaan er lessen uit trekken. Veiligheid blijft onze eerste prioriteit", benadrukt Thomas Baeken van Infrabel.

Re: treindetectie "op" een wissel ..

Geplaatst: 28 jul 2012, 10:10
door Robin
in de rails liggen kleine bakjes die detecteren wanneer er een trein overkomt. Afhankelijk van de situatie liggen deze soms net voor de wissel maar eenmaal het seinhuis een reisweg inlegt blijkt de wissel vast liggen.

Een sein kan ook niet openkomen als er eventueel een storing aan de wissel is.

Re: treindetectie "op" een wissel ..

Geplaatst: 28 jul 2012, 10:38
door dentheo
Robin schreef:in de rails liggen kleine bakjes die detecteren wanneer er een trein overkomt.
Assentellers ?

Re: treindetectie "op" een wissel ..

Geplaatst: 28 jul 2012, 10:55
door Robin
dentheo schreef:
Robin schreef:in de rails liggen kleine bakjes die detecteren wanneer er een trein overkomt.
Assentellers ?
klopt, kon er niet direct opkomen :lol:

Re: treindetectie "op" een wissel ..

Geplaatst: 28 jul 2012, 12:15
door dentheo
In de haven ligt het er vol van en ook in stations met frequentiedetectie.
Maar ik dacht dat er ook waren met spoorkringen...

In Mechelen is het draaistel onder de machinist uit de sporen gesprongen omdat men de wissel heeft omgezet waarop nog één as stond ?
Zolang het wiel niet tussen de tongen klemt, komt de wissel waarschijnlijk niet in storing bij het omleggen.

De assentellers hadden dus gelijk... er stond nog iets op, maar men geloofde het niet....

Re: treindetectie "op" een wissel ..

Geplaatst: 28 jul 2012, 12:55
door Steven
Als een reisweg niet volledig is afgereden heeft men een probleem. Men moet dan lokale controle doen van de wissel om de trein op die plaats van rijrichting te doen veranderen aangezien het op dat moment niet elektronisch kan. De trein was dus niet volledig voorbij de laatste sk waardoor de sectie als "vrij" moest worden aangeduid. Men is dan niet in staat om de rijrichting te doen keren in die sectie.

Re: treindetectie "op" een wissel ..

Geplaatst: 28 jul 2012, 13:01
door Shrek
De vraag is hoe iemand een wissel grondig kan controleren op eventueel bezet zijn zonder de trein op te merken die er bovenop staat :shock:

Re: treindetectie "op" een wissel ..

Geplaatst: 28 jul 2012, 13:04
door Steven
De trein had de sectie niet vrijgemaakt maar dat wil niet zeggen dat deze volwaardig op de wissel stond. Want in dat geval zou er meer dan een volwaardig rijtuig niet aan perron hebben gestaan en dan had je al een ander incident gehad.

Re: treindetectie "op" een wissel ..

Geplaatst: 28 jul 2012, 13:43
door groentje
In geval van storing kan er altijd een detectie (met spoorstroomkring of met assentellers) overruled worden, in het eerste geval zal je het sein weliswaar niet openkrijgen, maar wel de wissels terug beweegbaar, en laat je de trein terug vertrekken met een S422 (overschrijdingsbevel), in het tweede voer je een reset uit op de assenteller, en krijg je zonder problemen het sein terug open. Vooraleer je mag overrulen, dien je vanzelfsprekend eerst je ervan te vergewissen dat alles veilig is, door van iemand ter plaatse de bevestiging te krijgen dat de wissel wel degelijk vrijgemaakt is. Blijkbaar is er daarbij wat misgegaan...

lhoewel als het een paar cm is blokkert het wiel het omlegge

Geplaatst: 28 jul 2012, 14:06
door dentheo
Steven schreef:De trein had de sectie niet vrijgemaakt maar dat wil niet zeggen dat deze volwaardig op de wissel stond.
Eén as is genoeg om de boel te bederven, op de fotos' was het rijtuig niet "geschaard" (?)
Lijkt mij moeilijk te zien vanaf een hoog perron.
Alhoewel als het een paar cm is blokkeert het wiek het omleggen van de tongen, dan komt hij niet in controle ( ?)

Re: treindetectie "op" een wissel ..

Geplaatst: 28 jul 2012, 14:15
door groentje
Een wisselstraat wordt vastgelegd door een aangelegde reisweg, alle wissels zullen daardoor geïmmobiliseerd zijn en blijven, en dit tot na vrijmaking (bezetting vrijmaking en indrukken pedaal), tot na annulatie (na zekerheid te hebben dat de trein het sein dat de wisselstraat beschermd, niet voorbijgereden wordt), of tot na handmatig vernietigen (NIR-sleutel bij All-Relais, NT en eventueel NGCAT bij EBP, voor de nerds onder jullie), en dat kan dus alleen maar na uitdrukkelijke bevestiging van iemand ter plaatse dat dat veilig kan.

Re: treindetectie "op" een wissel ..

Geplaatst: 28 jul 2012, 17:57
door nighttrain
Shrek schreef:De vraag is hoe iemand een wissel grondig kan controleren op eventueel bezet zijn zonder de trein op te merken die er bovenop staat :shock:
het is niet het "bezet" zijn die moet vastgesteld worden ,maar de positie.De wissel ,net zoals het uitzettingsapparaat, zijn de zwakke schakels in de reiswegendetektie.
En dan komt de mens in het spel. Aan wie dan ook dat gevraagd wordt om de wisselstand te bevestigen aan het "seinhuis".Kijkt hij goed,kijkt hij juist,weet hij naar wat hij moet kijken,kent hij de juiste definities van linkse of rechtse stand?
De "vrijmaking" moet bevestigd worden door een persoon in geval van slechte shunters niet de "bezetting".

Re: treindetectie "op" een wissel ..

Geplaatst: 29 jul 2012, 10:37
door dentheo
Was het niet eenvoudiger geweest om aan de machinist op te bellen en te vragen "ietsje" verder te rijden ?

Re: treindetectie "op" een wissel ..

Geplaatst: 29 jul 2012, 11:18
door nighttrain
dentheo schreef:Was het niet eenvoudiger geweest om aan de machinist op te bellen en te vragen "ietsje" verder te rijden ?
Waarom??

Re: treindetectie "op" een wissel ..

Geplaatst: 29 jul 2012, 11:28
door dentheo
Dan komt de wisselstraat toch netjes vrij en moet er geen mannetje naartoe wandelen...