Pagina 1 van 2

Gentse hermelijntram is ontspoord

Geplaatst: 17 aug 2006, 06:55
door 1607
wo 16/08/06 - In Gent is vannacht een hermelijntram ontspoord. Het ongeval gebeurde in de bocht van de Burgstraat met het Sint-Elisabethplein.
Het tramverkeer tussen het Rabot en de Korenmarkt lag enkele uren stil. Niemand raakte gewond.

Het ongeval gebeurde door een technisch defect aan de verbinding tussen twee tramdelen. Het technisch probleem is ter plekke opgelost

bron:
http://www.vrtnieuws.net

Geplaatst: 17 aug 2006, 10:07
door TBbart
dat gebeurt regelmatig hoor, en naar het schijnt zijn die Hermelijnen daar gevoelig voor... heb ook al gelezen dat sommige al terug moesten naar Brugge voor herstel van de kast omdat die scheuren en barsten vertoonde :?

Geplaatst: 17 aug 2006, 11:50
door Wover
Meer informatie van de groep "stadsenstreekvervoerbelgiƫ" waar overweg13 ook bijzit:
Is gisterenavond rond 22u gebeurd. Aan lage snelheid begon de tram bij de
wielen te schokken en ontspoorde.Rond 0u45 was het voertuig in de
stelplaats. Beide rijrichtingen van lijn 1 waren onderbroken.

beste groeten

>From: "Olivier Van Doorne" <olivdo@pandora.be>
>Reply-To: stadsenstreekvervoerbelgie@yahoogroups.com
>To: <stadsenstreekvervoerbelgie@yahoogroups.com>
>Subject: [stadsenstreekvervoerbelgie] tram 6309 ontspoort te Gent
>Date: Wed, 16 Aug 2006 15:14:48 +0200
>
>Hallo,
>
>
>
>Op de hoek van de Burgstraat en Rabotstraat staan er aanduidingen op de
>grond van een ontspoorde tram. Op de grond stond het nummer 6309(5)
>geschreven. (dus waarschijnlijk is deel 5 ontspoord)
>
>Te zien aan 2 witte krassen op het asfalt is de 6309 richting Evergem met
>zijn voorste deel rechtdoor gegaan in plaats van de bocht te nemen naar het
>Rabot.
>
>
>
>Weet er iemand meer?
>
>
>
>Olivier
http://groups.yahoo.com/group/stadsenst ... voerbelgie

Geplaatst: 17 aug 2006, 12:31
door Frank
TBbart schreef:heb ook al gelezen dat sommige al terug moesten naar Brugge voor herstel van de kast omdat die scheuren en barsten vertoonde :?
Valt al bij al nog mee bij de Hermelijnen, de opvolger had er meer last van. Doordat er grote spanningen optraden in de bochten (en doordat het een 100% lagevloer-tram was, wat een nieuw ontwerp was) kwam uiteindelijk het dak naar beneden. Die zijn allemaal teruggeroepen naar de constructeur.

Geplaatst: 17 aug 2006, 21:34
door MaiKeg
TBbart schreef:dat gebeurt regelmatig hoor, en naar het schijnt zijn die Hermelijnen daar gevoelig voor... heb ook al gelezen dat sommige al terug moesten naar Brugge voor herstel van de kast omdat die scheuren en barsten vertoonde :?
Meerbepaald alle Hermelijnen van de eerste reeks moesten voor dit foutje terug. Echter niet naar Brugge, wel naar Duitsland (maar vraag me nu niet juist waar ;)). Maar dat viel allemaal in de garantie.

Geplaatst: 18 aug 2006, 20:19
door Stijn D.C.
Waarschijnlijk naar ADtranz

Geplaatst: 19 aug 2006, 01:40
door Pieter
Hoe vervoeren ze die trams naar Duitsland?

Is dat tram op trein, of tram op bus... ?

GreetZ
Pieter

Geplaatst: 19 aug 2006, 11:48
door hein
Stijn D.C. schreef:Waarschijnlijk naar ADtranz
ADtranz is ovrgenomen door Bombardier dus die worden naar de duitse vesteging van Bombardier gestuurd

Geplaatst: 19 aug 2006, 12:22
door Bert
Pieter schreef:Hoe vervoeren ze die trams naar Duitsland?

Is dat tram op trein, of tram op bus... ?
Tram op vrachtwagen :wink:

Geplaatst: 19 aug 2006, 14:07
door Stijn D.C.
hein schreef:
Stijn D.C. schreef:Waarschijnlijk naar ADtranz
ADtranz is ovrgenomen door Bombardier dus die worden naar de duitse vesteging van Bombardier gestuurd
Ach wat er in die tijd allemaal niet gebeurd als je 4Ć 5 jaar niet meer met trams & bussen bezig bent :wink:

Geplaatst: 24 aug 2006, 10:44
door arvooke
komt van de site van ACOD de lijn
ACOD vraagt hoe het komt dat er 13 hermelijnen binnen staan. De directie zegt met het onderzoeken van de laatste ontsporing in de burgstraat gezien te hebben dat de bouten gewoon afscheuren. Het is enkel bij de hermelijnen die al aangepast zijn in Duitsland. Zolang er geen oplossing is blijven ze binnen. ACOD zegt dat er in september grote problemen zullen zijn wegens capaciteit op de voertuigen.

Geplaatst: 08 sep 2006, 17:34
door Patrick
Hopla, nieuw accidentje in Gent (5 september):
woensdag 06 september 2006

Rozemarijnbrug is ,,zwarte bocht'' voor trams

Voor de tweede keer in minder dan een jaar is gisterochtend een tram ontspoord aan de Rozemarijnbrug. Om halfnegen ging een Hermelijn-tram van lijn 2 uit de sporen bij het afdraaien vanop de Coupure-rechts. Hij kwam pas zeventig meter verder tot stilstand. De tram ramde onder meer een vluchtheuvel aan de overkant van de brug. De vijftien passagiers kwamen er zonder kleerscheuren vanaf. Toen de tram tot stilstand was gekomen, stapten ze af en gingen ze te voet verder. ,,Waar het ongeval aan te wijten is, is nog onduidelijk'', zegt woodvoerster Machteld Weyts van De Lijn. ,,Het achterste deel van de tram is uit de sporen geraakt. Of het aan de tram lag, aan de sporen of aan een menselijke fout, wordt nu verder onderzocht.''
Toch beseffen ze ook bij De Lijn dat de bocht aan de Rozemarijnbrug vrij scherp is. ,,De oude trams, de PCC's, hadden daar minder moeite mee dan de langere Hermelijn'', zegt Weyts.

http://www.standaard.be/Krant/Tekst/Art ... =GK7117JEK

Geplaatst: 08 sep 2006, 17:40
door Accelerat
Lang leve de PCC'kes! :wink:

Geplaatst: 08 sep 2006, 22:15
door Thomas
Dat is ddie bocht op de afdaling van een brug zeker? De keren dat ik daar met de tram passeerde was ik al blij dat die niet gekanteld was :D

Geplaatst: 09 sep 2006, 11:21
door Trainspotterke
Het is ook omwille van de Hermelijnen dat de keerlus Moscou vervangen is door twee doodlopende sporen! :wink:
Ze hebben ooit eens een Hermelijn door die keerlus gestoken en die zei een beetje 'krak'! :D

Opmerkelijk is dat aan het eindpunt Moscou een Engelse wissel ligt om van spoor te veranderen! :wink: