Inleiding
Wij gingen weliswaar met z'n vieren op reis, maar het begin zag er voor iedereen anders uit. Sander en 
Jochem vlogen naar Kiev. Martijn kwam met de Jan Kiepura voor €29 vanuit Nederland naar Warschau en ik zelf 
zat al in Polen en begon mijn reis vanuit Łódź. Deze startsituatie gaf Martijn en mij een kans om eerst nog 
een leuke route naar Kiev te bedenken voordat wij bij de rest aan gingen aansluiten om naar Wit-Rusland te 
gaan. Wij gingen voor het beroemde grenstreintje Чернівці|Chernivtsi-Ocniţa. Hiervoor moesten wij eerst in 
Чернівці|Chernivtsi geraken. Gelukkig gaat er dagelijks een nachttrein uit Ковель|Kovel naar 
Чернівці|Chernivtsi, en geeft daar ook nog eens aansluiting op het treintje naar Ocniţa. Wij besluiten die 
te nemen, echter niet vanuit Львів|Lvov, waar hij pas om 1:15 uur 's nachts langskomt. Om meer slaap te 
kunnen vangen heb ik uitgezocht dat er (slechts) 1 elektrichka per dag vanuit Львів|Lvov naar 
Радехів|Radekhiv rijdt, en daar ook nog eens aansluiting geeft op de nachttrein naar Чернівці|Chernivtsi 
die er om 22:41 langskomt. Vanuit Чернівці|Chernivtsi gingen wij dan de beroemde 610 naar Ocniţa nemen, en 
vanaf daar de trein naar Kiev waar Sander en Jochem al op ons zouden wachten in het hostel.
 Zo zag ons reisroute er uit op de kaart. Paars - Martijn en Kuba (stippellijn is Martijn/Kuba individueel), Blauw - alle 4, Oranje - Sander en Jochem
Deel 1: Aanreis Oekraïne
Zo zag ons reisroute er uit op de kaart. Paars - Martijn en Kuba (stippellijn is Martijn/Kuba individueel), Blauw - alle 4, Oranje - Sander en Jochem
Deel 1: Aanreis Oekraïne
De reis begon dus voor mij met het ophalen van Martijn in Warschau. Dit begon al niet goed. Ik besloot eens 
niet PKP IC maar de PR te nemen vanuit Łódź naar Warschau. De PR vult de 20 TLK treinen van PKP IC aan met 
8 paren interREGIO op deze lijn. Die worden gereden met gemoderniseerde EN57 treinstellen. Een 
prachtig idee - in plaats van nieuwe treinen aan te schaffen pak je de oude EN57-krotten, gooi je er goede 
zetels, airco en stopcontacten in, en je hebt al een goede en comfortabele trein 

 Op zich moet ik zeggen 
dat het ze goed gelukt was, de zetels zitten inderdaad goed en er is ontzettend veel beenruimte. Het enige 
mankement is het geluidsniveau dat ondanks het luchtdicht maken (airco) van de trein bijna even hoog is als 
in een echte EN57. Op de lijn naar Warschau wordt dan ook relatief hard gereden (120km/h) waardoor je er 
last van begint te krijgen. Helaas was er iets defect aan mijn trein waardoor hij onderweg twee keer een 
noodremming had gemaakt. Beide keren werd er dan druk op en neer door de trein gelopen naar de andere 
cabine en werd er naar de noodremmen gekeken enzo, tot het uiteindelijk 20 minuten later lukte om verder te 
rijden. De passagiers kregen niks te horen, en toen iemand een machinist die de trein doorliep vroeg om 
informatie zei hij alleen dat het onbekend is hoe lang het duurt en dat de oude EN57'en deze problemen niet 
hadden 
 
 Interieur van de EN57-AKŁ
Interieur van de EN57-AKŁ
Uiteindelijk kom ik met een uur vertraging aan in Warschau (onderweg had een latere TLK vanuit Łódź naar 
Warschau ons al ingehaald 

 ). Ik ontmoet Martijn en we gaan even het cultuurpaleis op.
 Cultuurpaleis in Warschau
Cultuurpaleis in Warschau
 Warszawa Centralna gezien vanuit het cultuurpaleis
Warszawa Centralna gezien vanuit het cultuurpaleis
Daarna nemen wij de EIC naar Kraków, waarin blijkt dat Martijn niet de enige persoon is met een AH tas 
 
 
De rit gaat snel, maar het schudde enorm, zoals dat vaker het geval is wanneer je in de eerste rijtuig zit 
in Polen (er wordt niet al te veel zorg gedragen bij het koppelen). In Kraków doen wij wat inkopen en halen 
wij eten om vervolgens in de TLK naar Przemyśl te consumeren. Kraków-Przemyśl gaat enorm traag nu met de 
werken op de lijn, en we komen er pas tegen 23 uur aan. De PR heeft om die reden momenteel zelfs 
treinvervangende bussen rijden naar Rzeszów en Przemyśl - de interREGIO bus 

 2 stuks per dag uit Kraków, 
2 stuks uit Katowice en eentje die doorrijdt naar Łupków en Ustrzyki in de Bieszczady gebergte.
De volgende dag in Przemyśl hebben wij geen tijdsdruk, we hoeven pas om 19:40 in Львів|Lvov te zitten om 
onze elektrichka naar Радехів|Radekhiv te halen. We halen wat zoete broodjes voor ontbijt in een 
bakkerijtent waarbij de eigenaar ons meteen aanspreekt zodra hij Martijn Nederlands hoort praten. Hij 
vraagt of Martijn Schiedam kent en zodra hij ja knikt krijgt hij een hand en een hele verhaal er over in 
het Pools 

 Vervolgens haal ik mij nog een ziekteverzekering voor in Wit-Rusland (meer daar over later) 
wat ook een beetje tijd kost omdat er maar 1 kantoortje is die ze kan uitgeven in heel Prezmyśl. 
Vervolgens nemen wij het Poolse busje naar Medyka, het grensdorp aan de Oekraïense grens. Daar heerst zoals 
altijd de sfeer van de wisselkantoortjes, vleeswinkels, Oekraïense sigaretten/vodka-verkopers en de enorme 
hoeveelheden verpakkingsmateriaal die op straat worden gegooid. Voor wie niet bekend met de smokkeltheorie: 
alcohol, tabak en brandstof zijn veel goedkoper in Oekraïne, vlees en kleding is goedkoper in Polen. Deze 
prijsverschillen vormen het loon voor de smokkelaars. De grensovergang in de richting naar Oekraïne 
verloopt snel en soepel. Ik mag ook eens voor de eerste keer door het oude grensgebouw aan de Poolse kant - 
ik vermoed dat ze die alleen openen als het zo druk is dat ze het nieuwe gebouw alleen voor de andere 
richting gebruiken.
Deel 2: Reis naar Chernivtsi
Aan de Oekraïense zijde van de grens in Шегині|Shehyni lopen wij naar het Marschrutkastation. Vanuit hier 
rijden er elk heel uur Marschrutka's naar Львів|Lvov. Daarnaast rijden er Marschrutka's van het type 
ik-vertrek-als-ik-vol-ben. Zo eentje hadden wij. De rit naar Львів|Lvov kost 23 UAH. De rit is meer dan 2 
uur, maar gelukkig hebben wij zitplaatsen. Martijn schakelt zich snel over in de oostmodus en doet al snel 
mee met de geldstromen die op en neer lopen in onze Marschrutka (als mensen die achterin instappen niet bij 
de chauffeur kunnen komen om het geld voor hun rit te overhandigen, geven ze die door via de andere mensen 
in het busje).
 Hoofdstation van Львів|Lvov
Hoofdstation van Львів|Lvov
In Lvov laten wij onze bagage in het depot en gaan richting het elektrichkastation, die op 7 minuten 
loopafstand van het hoofdstation is. Normaal vertrekken daar alle elektrichka's, om zo het hoofdstation te 
ontlasten van de hordes pendelaars. Eenmaal daar aangekomen wordt mijn vermoeden echter bevestigd, onze 
elektrichka naar Радехів|Radekhiv vertrekt toch van het hoofdstation. Dat was mijn vermoeden ook toen ik 
het sporenplan van Львів|Lvov bekeek. In het hoofdstation is er aan de rechterzijde nog een extra hal de 
loketten zich bevinden voor die enkele elektrichka's die vanuit daar vertrekken. Door de vertraging in 
Przemyśl is gebleken dat er net niet genoeg tijd zou zijn om Львів|Lvov nog in te gaan wat wij jammer 
vonden. Dan maar rustig een pizza gegeten in een restaurantje aan het station en daar nog wat 
rondgewandeld. Voor Martijn is dit zijn eerste elektrichka rit, maar ik verzeker hem dat het nog veel erger 
zou worden deze reis (op de trein naar Радехів|Radekhiv waren er tenminste zachte zetels - dit is een grote 
luxe voor een elektrichka 

 ).
In Радехів|Radekhiv blijken wij een van de weinige uitstappers zijn. Onze elektrichka rijdt nog 1 station 
verder door naar Стоянів|Stoyaniv (waar onze nachttrein naar Чернівці|Chernivtsi overigens langsrijdt 
zonder een stop). Plots was iedereen weg en eenmaal wij het donkere stationsgebouw in gaan vraagt een 
mevrouw van de UŻ ons meteen wat wij hier zoeken. Ik vertel dat wij de trein naar Чернівці|Chernivtsi 
willen nemen. Daarop vraagt zij of ze het loket voor ons nog moet openen - blijkbaar is zij de enige 
bediende in heel dat station 

 Wij hadden onze tickets al dus ze zet voor ons de lichten aan in het 
station en wijst ons dat wij in de wachtzaal kunnen gaan zitten en loopt weg. Wij probeerden nog eens 
richting de stad te gaan, maar die deur zat op slot, we zaten daar dus echt opgesloten 
 
 
begrijpelijk wel, want buiten ons was er niemand. De enige attractie op het station tijdens het wachten, 
was een opdringerige miauwende kat die zich bijna in Martijns zijn bagage had verstopt.
 Dienstregeling van Радехів|Radekhiv, naast de langeafstandstrein Kovel-Chernivtsi komen er slechts 2 paren elektrichka's per dag en slechts 1tje uit Lvov
Deel 3: Verhalen uit de trein
Dienstregeling van Радехів|Radekhiv, naast de langeafstandstrein Kovel-Chernivtsi komen er slechts 2 paren elektrichka's per dag en slechts 1tje uit Lvov
Deel 3: Verhalen uit de trein
Eenmaal wij ons compartiment in de trein hebben gevonden blijkt die bezet te zijn door twee zwartrijdende 
UŻ'ers 

 eentje daarvan spreekt perfect Pools en gaat een gesprek met mij aan. Het blijken twee van 
de 7 controleurs van de Lvov'se spoorwegen zijn (UŻ is opgedeeld in regio's). Hooggeplaatste Oekraïners dus 

 ze komen terug van hun werk in Луцьк| Lutsk naar Львів|Lvov. Normaal hebben mensen met een UŻ 
legitimatie alleen de mogelijkheid om in de cabine met de machinisten mee te reizen, echter worden ze in de 
praktijk altijd in de rijtuigen binnengelaten. En omdat deze trein geen Ljuks klasse had, moesten ze het 
maar doen met een Kupé rijtuig - toevallig net in ons compartiment 

 ze zijn echter beleefd en we voeren 
een gesprek helemaal tot aan Львів|Lvov waar ze uitstapten. Ik kwam veel interessante dingen te weten, ook 
over de Oekraïense spoorwegen. Zij controleren vooral bouwprojecten van stations. Veelal worden die door 
dure buitenlandse bedrijven gebouwd, vaak Poolse en Oostenrijkse. Als er iets gebouwd moet worden maakt de 
UŻ de eisen zó, dat alléén de door hun van tevoren bedachte bedrijf er aan kan voldoen. (impliceert 
corruptie) Zo kosten stationsprojecten in Oekraïne vaak veel meer dan in haar buurlanden (zelfs Polen), 
juist omdat ze geen gebruik kunnen maken van de goedkope Oekraïense arbeid. Zo was heel het station in 
Ужгород|Uzhhorod, waar ik niet zo lang geleden was, door een Pools bedrijf gebouwd - daar waren zij twee de 
verantwoordelijke controleurs. Ook vertellen ze mij het verhaal van Heorhiy Kirpa - hun voormalige directe 
leidinggevende, die later de minister van transport is geworden in Oekraïne. (
LINK) Volgens hen was het de 
beste minister die Oekraïne ooit heeft gehad, en onder zijn leiding zou Oekraïne ondertussen al beter 
ontwikkeld dan Polen geweest zijn. Echter werd hij in koude bloede vermoord toen Viktor Yushchenko vanuit 
de oppositie aan de macht kwam in Oekraïne. Ze vertellen mij dat dit soort politieke moorden de norm zijn 
in Oekraïne en iedereen weet ervan, ook al hebben de autoriteiten het altijd over zelfmoord. (
LINK) O.a. 
zij twee hebben er daarom aan bijgedragen aan dat dat er in Ужгород|Uzhhorod een monumentje komt en dat het 
plein voor het station naar hem genoemd wordt.
Over de politiek en bestuurd in Oekraïne waren ze sowieso erg negatief. We hadden het ook over de 
pianospelers van het Oekraïense parlement 
LINK (niet kijken als je niet volledig overtuigd wilt worden over 
het bananenrepubliekgehalte van Oekraïne 

 ). Ze vertellen mij dat er in Oekraïne eigenlijk ook gewoon 
propaganda heerst, dingen zoals de pianospelers zullen er nooit op TV worden uitgezonden. 
Protestacties/demonstraties van politieke partijen in Oekraïne worden voornamelijk georganiseerd door wat 
studenten in te huren voor 20-30 UAH 

 er zijn schijnbaar zelfs gevallen bekend waarin twee tegenstrijdige 
demonstraties studenten van elkaar opkochten als de andere groep te weinig had enzo 

 . Je beseft 
snel dat zo'n land nog érg ver te gaan heeft.
Verder hoor ik van hun de grote vrees voor een mogelijke privatisering van de Oekraïense spoorwegen. 
Volgens hen zou zoiets in de huidige Oekraïne catastrofaal zijn. Ze wisten mij ook meteen te wijzen op de 
ontzettend hoge prijzen in het VK waarin het resulteert. Ze waren het wel eens met mij dat de prijzen in 
Oekraïne eigenlijk te laag zijn (overbezette treinen).
Ik moet zeggen dat het een van de meest interessante personen waren die ik tot nu toe in de trein heb 
ontmoet. Ze hebben ook gratis thee voor ons vier besteld (vermoedelijk hoeven hooggeplaatste UŻ'ers er niet 
voor te betalen). Ze verlaten de trein in Львів|Lvov en wij gaan slapen tot wij in Чернівці|Chernivtsi 
aankomen.
 Station Чернівці|Chernivtsi
Station Чернівці|Chernivtsi
 Station Чернівці|Chernivtsi
Deel 4: Treintje Чернівці|Chernivtsi - Ocniţa
Station Чернівці|Chernivtsi
Deel 4: Treintje Чернівці|Chernivtsi - Ocniţa
In Чернівці|Chernivtsi aangekomen haal ik de kaartjes naar Ocniţa aan het loket. Achteraf heb ik op het 
Poolse treinforum gelezen dat dit een fout is vanwege het "dubbele karakter" van deze trein. De trein 
bestaat uit een lok en twee elektrichka rijtuigen met houten planken als zetels, hij stopt bijna overal en 
kaartjes zijn net als bij de elektrichka's te halen bij de provodnik. Gewoon elektrichka, zou je dus 
zeggen. Echter, als je de volledige route Чернівці|Chernivtsi - Ocniţa aflegt, ziet de UŻ dit als een 
internationale sneltrein, en krijg je gewoon tickets volgens het Fernverkehr tarief. En die zijn duurder. 
En inderdaad, want wij werden van het elektrichka loket in Чернівці|Chernivtsi weggestuurd naar het loket 
voor internationale treinen, en kregen gewoon een "Fernverkehr" ticket met plaatsreservering! De truc die 
op het Poolse treinforum werd beschreven was om 1 halte verder dan het hoofdstation van Чернівці|Chernivtsi 
in te stappen - dan kun je een kaartje bij de conducteur halen, en die wordt tegen het elektrichka tarief 
verkocht. In Чернівці|Chernivtsi zelf lukt dit niet, want daar staat de provodnik voor de ingang naar de 
trein alle kaartjes te controleren (net als bij echte "Fernverkehr" treinen).
 "Fernverkehr" kaartje van Чернівці|Chernivtsi naar Ocniţa - €6,30 is toch redelijk duur voor een houten planken elektrichkarit!
"Fernverkehr" kaartje van Чернівці|Chernivtsi naar Ocniţa - €6,30 is toch redelijk duur voor een houten planken elektrichkarit!
De rit met de 610 naar Ocniţa is bijzonder omdat het onderweg de Oekraïns-Moldavische grens 5 keer 
passeert. Als je 
Google Maps kan geloven gaat hij zelfs 14 keer de grens over, maar ik heb mijn twijfels 
over de nauwkeurigheid van Google Maps in die regio 

 en een deftig spoorkaart heb ik nergens kunnen vinden.
 Spoorkaart van de grensregio van Oekraïne, Moldavië en Roemenië waar de 610 over rijdt
Spoorkaart van de grensregio van Oekraïne, Moldavië en Roemenië waar de 610 over rijdt
 Typisch CIS-station in the middle of nowhere, genaamd enkel naar de kilometerpaal van de spoorlijn waar hij naast ligt
Typisch CIS-station in the middle of nowhere, genaamd enkel naar de kilometerpaal van de spoorlijn waar hij naast ligt
De eerste grensovergang is in het Oekraïense Мамалига|Mamaliga. (Sanders zijn reactie bij het horen van 
"Mamaliga" - 
LINK 
 ) Hier rijd je een hele tijd ook nog een stuk op 700 meter van de Roemeense grens. 
Hier staat de trein 20 minuten stil en vindt de controle plaats in de trein. De Oekraïense grenswachten 
controleren onze paspoorten erg grondig, vragen wat wij van plan zijn, en bellen nog even met de centrale 
om na te vragen of Martijn als Nederlander zeker geen visum nodig heeft voor in Moldavië. Eerste stempeltje 
is binnen 
 
 Stempel 1 - Oekraïens uitreisstempel van Мамалига|Mamaliga
Stempel 1 - Oekraïens uitreisstempel van Мамалига|Mamaliga
 Мамалига|Mamaliga in Oekraïne - het eerste grensstation van de 610. Onderweg naar Ocniţa heeft hij nog 5 grensstations te gaan!
Мамалига|Mamaliga in Oekraïne - het eerste grensstation van de 610. Onderweg naar Ocniţa heeft hij nog 5 grensstations te gaan!
 Мамалига|Mamaliga - de machinist haalt water tijdens de grenscontrole voordat de trein weer verder op de kromme door gras begroeide spoor mag gaan rijden
Мамалига|Mamaliga - de machinist haalt water tijdens de grenscontrole voordat de trein weer verder op de kromme door gras begroeide spoor mag gaan rijden
 De eerste Oekraïens-Moldavische grens gezien vanuit de trein.
De eerste Oekraïens-Moldavische grens gezien vanuit de trein.
Vervolgens gaat de trein de grens over naar Moldavië, op 200 meter van de drielandenpunt met Roemenië. De trein 
stopt op station "Kilometer 61" 

 daar stapt een Moldavisch grenswacht de trein op en gaat al rijdend de trein 
controleren. 
 Op het eerste station in Moldavië, "Kilometer 61", stapt 1 Moldavische grenswacht de trein op, en gaat hem tijdens de rit tot het volgend station (Criva) controleren.
Op het eerste station in Moldavië, "Kilometer 61", stapt 1 Moldavische grenswacht de trein op, en gaat hem tijdens de rit tot het volgend station (Criva) controleren.
De bedoeling is normaal dat ze al klaar zijn met het controleren in Criva en daar al uitstappen (12 minuten 
nadat ze instappen dus). Normaal zou dat ook gelukt zijn, maar zoals altijd worden onze paspoorten grondig 
bekeken en in het computertje ingevoerd. Er zullen niet vaak westerlingen op dat treintje zitten 

 Door 
ons krijgt het treintje al minstens 10 minuten vertraging. Je kon trouwens heel goed merken aan de 
grenswacht dat ze erg gehaast was. Bij mij deed ze mijn paspoort eerst in haar computertje en dan pas een 
stempel erin. Bij Martijn zette ze meteen een stempel en schreef alleen wat gegevens over op een 
kladblaadje en rende de trein uit 
 
 Stempel 2 - Moldavisch inreisstempel van Criva
Stempel 2 - Moldavisch inreisstempel van Criva
 Station Criva (MD) - interessant gebouw waar je heen moet via een brugje. Hier stapt de Moldavische grenswacht de trein uit.
Station Criva (MD) - interessant gebouw waar je heen moet via een brugje. Hier stapt de Moldavische grenswacht de trein uit.
Dan rijdt de trein 25 minuten lang door Moldavië, en gaat vlak na Lipcani weer Oekraïne in. Hier geen 
grenscontroles omdat de trein in Oekraïne geen stations heeft - na 10 minuten door Oekraïne te hebben 
gereden zit de trein weer in Medveja in Moldavië. 
 Vlak na Lipcani gaan we weer een stukje Oekraïne in, zonder daar stops te maken
Vlak na Lipcani gaan we weer een stukje Oekraïne in, zonder daar stops te maken
 .... om zo'n 10 minuten later weer Moldavië te zijn ingereisd
.... om zo'n 10 minuten later weer Moldavië te zijn ingereisd  
We zitten weer in Moldavië in Medveja die tevens weer het grensstation voor de uitreis is. Hier vindt 
opvallend genoeg 
geen controle van de Moldavische grenswachten plaats, ook al rijdt de trein daarna 
Oekraïne voor goed in. Heeft hier iemand een verklaring voor? Normaal hoor je volgens mij aan elke in- en 
uitreis gewoon een controle te krijgen... Achja, 1 Moldavisch stempeltje minder dan. Daarna het Oekraïense 
grensstation Ларга|Larha - lekker duidelijk, want de stad Larga ligt in Moldavië 

 Misschien is dat dan 
ook de reden waarom de grenswachten niet Ларга|Larha op hun stempeltjes hebben staan, maar de naastgelegen 
Кельменці|Kelmentsi. 
 En weer terug Oekraïne in bij Ларга|Larha. Dit gebied behoort tot de Lvov'se afdeling van de UŻ.
En weer terug Oekraïne in bij Ларга|Larha. Dit gebied behoort tot de Lvov'se afdeling van de UŻ.
 Stempel 3 - Oekraïens inreisstempel van Кельменці|Kelmentsi
Stempel 3 - Oekraïens inreisstempel van Кельменці|Kelmentsi
Na een tijd door Oekraïne rijden komt de trein bij het laatste Oekraïense grensstation - 
Сокиряни|Sokyryany. Vanuit hier rijdt de trein in 1 ruk door naar Ocniţa. Dit is het stukje waar de trein 
volgens Google Maps letterlijk om de grens slingert. Ik geloof echter eerder dat de spoorlijn daar op dat 
stukje de eigenlijke grens vormt 
 
 
 Stempel 4 - Oekraïens uitreisstempel van Сокиряни|Sokyryany
Stempel 4 - Oekraïens uitreisstempel van Сокиряни|Sokyryany
 Tussen Сокиряни|Sokyryany en Ocniţa zijn heel veel grenspaaltjes te zien vanuit de trein, vermoedelijk vormt deze spoorlijn de grens daar.
Tussen Сокиряни|Sokyryany en Ocniţa zijn heel veel grenspaaltjes te zien vanuit de trein, vermoedelijk vormt deze spoorlijn de grens daar.
In Ocniţa vindt de grenscontrole gewoon plaats in de trein (je mag pas uitstappen nadat je gecontroleerd 
bent). 
 Stempel 4 - Moldavisch inreisstempel van Ocniţa
Stempel 4 - Moldavisch inreisstempel van Ocniţa
 De 610 bestaande uit twee Общий|Obshhyj wagens (houten zetels) aangekomen in Ocniţa
De 610 bestaande uit twee Общий|Obshhyj wagens (houten zetels) aangekomen in Ocniţa
 Het was echt een bijzonder ritje
Het was echt een bijzonder ritje  
 
 Het station van Ocniţa gezien vanuit de loopbrug - onze twee Общий|Obshhyj wagens staan al klaar om straks weer terug naar Чернівці|Chernivtsi te vertrekken
Het station van Ocniţa gezien vanuit de loopbrug - onze twee Общий|Obshhyj wagens staan al klaar om straks weer terug naar Чернівці|Chernivtsi te vertrekken
 De "Fernverkehr" zijde van het station in Ocniţa is nog leeg, over 2 uur komt hier onze trein naar Kiev aan
Deel 5: Ocniţa en reis naar Kiev
De "Fernverkehr" zijde van het station in Ocniţa is nog leeg, over 2 uur komt hier onze trein naar Kiev aan
Deel 5: Ocniţa en reis naar Kiev
Nu hebben wij 3 uur de tijd voor onze trein naar Kiev vertrekt. We proberen even de stad in te gaan, wat 
erg moeilijk blijkt te zijn op een station zoals Ocniţa 

 vanuit de loopbrug over de sporen heen 
lopen wij eerst de verkeerde kant op, maar worden al snel geholpen door een ouder stel die ons de weg wijst 
en zelfs een heel stuk speciaal voor ons meeloopt 

 de correcte route is niet via de loopbrug over de 
sporen heen, maar de sporen zelf oversteken (dat is gewoon toegestaan in landen als Moldavië) en dan door 
een gat in het hek lopen 

 Ocniţa zelf is een gat in Borat-stijl. Martijn, die eerst weigerde te spreken 
in termen van 'beschaving', geeft mij snel toe dat Ocniţa toch echt onbeschaving is 

 1 van de 2 
geldautomaten in heel de stad blijkt mijn kaart te slikken, dus ik pin wat Moldavische lei en wij gaan Kvas 
drinken in het enige etablissement dat nog maar een béétje op een café zou kunnen lijken - het was echter 
meer een supermarkt die ook drankjes schenkt en wat tuinstoelen voor de raam had geplaatst. Je zit daar dus 
tussen de zwerfhonden enzo 

 al snel komt er een Moldaviër naar ons toe en begint een moeilijk verhaal 
over bier wijzend naar Martijns zijn bekertje met Kvas. Ik weet niet of hij vraagt wat er in zit, of hij 
ons bier wilt verkopen, of dat hij wilt dat wij hem bier kopen, maar na lang genoeg 'nee' knikken ging hij 
in ieder geval weg 
 
 Centrum van Ocniţa
Centrum van Ocniţa  er is daar echt niks
 er is daar echt niks  niet eens een normale supermarkt
 niet eens een normale supermarkt
 ... maar er was wel een casino
... maar er was wel een casino  
 
 CFM stoptreintje in hun typische kleuren staat klaar om straks naar Bălţi-Slobozia te vertrekken (halverwege op de spoorlijn naar Chișinău
CFM stoptreintje in hun typische kleuren staat klaar om straks naar Bălţi-Slobozia te vertrekken (halverwege op de spoorlijn naar Chișinău 
 Binnenlands CFM trein uit Chișinău is aangekomen. Treinen hier zijn echt enorm
Binnenlands CFM trein uit Chișinău is aangekomen. Treinen hier zijn echt enorm  
 
Eindelijk is onze trein naar Kiev gearriveerd. En dit bleek echt een CIS-treinervaring te zijn 

 Het is de 
trein Chișinău-Moskva en was verreweg de langste passagierstrein dat wij ooit hebben gezien! Hij paste lang 
niet op het perron in Ocniţa, en toch was elk rijtuig voorzien van haar eigen perronverkopers 

 ook waren 
er veel valuta-wisselaars voor mensen die nog met Moldavische lei overbleven. Na het instappen krijgen wij 
van onze Provodnik meteen migratiekaartjes voor in Oekraïne. Ik vraag hem of wij dit zeker nodig hebben, 
aangezien ik al keilang zo'n ding niet heb gehad en ik gelezen had dat ze afgeschaft zijn, maar hij blijft 
er op staan. Dus wij vullen hem in - het blijkt de oude stijl te zijn waar je nog dingen als treinnummer en 
verblijfsadres moet invullen 

 De trein rijdt eerst nog een prachtig stukje in Moldavië met veel bochten 
wat mij de kans heeft om de trein in zijn geheel te fotograferen (en da's echt moeilijk met zo'n lange 
trein 

 ) 
 De gang van ons kupé rijtuig Chișinău-Moskva met bloemetjes aan de ramen en uiteraard een tapijtje die regelmatig water krijgt
De gang van ons kupé rijtuig Chișinău-Moskva met bloemetjes aan de ramen en uiteraard een tapijtje die regelmatig water krijgt  
 
 Chișinău-Moskva leidt niet aan reizigersgebrek
Chișinău-Moskva leidt niet aan reizigersgebrek  en er zaten nog wagens achter ons!!!
 en er zaten nog wagens achter ons!!! 
In Vălcineţ krijgen wij deze keer wel gewoon Moldavische uitreiscontrole, en even later, in het 
grensstation aan de Oekraïnse zijde, Могилів-Подільський|Mohyliv-Podilskyi, krijg ik te horen dat die 
migratieformuliertjes inderdaad onnodig waren. Paspoorten van niet-CIS buitenlanders worden sowieso 
ingescand in de computertjes die de grenswachten bij zich hebben. De migratieformuliertjes worden nu alleen 
nog maar gebruikt op treinen die heel Oekraïne doorkruisen voor CIS-transitreizigers - hun paspoorten 
worden namelijk niet ingescand, maar alleen op zicht gecontroleerd. Na de grenscontrole door de grenswacht 
komt de provodnik nog langs en vraagt om onze paspoorten en bekijkt nieuwsgierig alle pagina's een voor een 
 
 Stempel 5 - Moldavisch uitreisstempel van Vălcineţ
Stempel 5 - Moldavisch uitreisstempel van Vălcineţ
 Stempel 6 - Oekraïens inreisstempel van van Могилів-Подільський|Mohyliv-Podilskyi. Totaal 6 stempeltjes op 1 dag
Stempel 6 - Oekraïens inreisstempel van van Могилів-Подільський|Mohyliv-Podilskyi. Totaal 6 stempeltjes op 1 dag  
 
Aangezien wij een hele tijd niks hadden gegeten besluiten wij de CFM-restaurantwagen nog eens een kans te 
geven. Ik had op DSO al gelezen dat het wat kan tegenvallen wat betreft prijs/kwaliteit verhouding. Wij 
nemen plaats en wachten op een menu. In plaats daarvan komt de bediende vertellen dat ze hier geen menu's 
hebben 

 ze begint een aantal gerechten op te noemen, waarvan ik er 1 
denk te verstaan - een 
schnitzel, kan moeilijk mis denk ik dan, dus wij bestellen dat. Ik vraag nog even na voor de zekerheid of 
ze ook Oekraïense UAH accepteert (je weet maar nooit, in een trein uit Moldavië naar Rusland), maar alle 3 
valuta's worden gewoon geaccepteerd. Wat wij even later toegebracht krijgen leek voor geen meter op een 
schnitzel, zag er niet bijzonder aantrekkelijk uit, maar smaakte op zich wel goed 

 In de tussentijd 
kijken wij toe hoe verschillende Russen langskomen om hele flessen wodka in het restaurant te halen en 
daarmee terug hun compartimenten ingaan 

 Voor ons eten met drankjes betalen wij totaal €17, niet erg 
duur, maar goedkoop is het ook zeker niet. 
 Avondeten in het CFM restaurantrijtuig
Avondeten in het CFM restaurantrijtuig 
Tegen 2 uur 's nachts komen wij aan in Kiev. Ik koop mij nog een cheeseburger in de Mc Donald's voor het 
station, die op dat uur alleen de McDrive-voor-voetgangers open heeft, en wij lopen naar het hostel. Vanaf 
hier is de rest van het reisverslag van Sander 
