Pagina 1 van 2

18 vanuit München

Geplaatst: 17 okt 2012, 21:38
door hloko
Hallo,

ik stond op zondag in Karlstadt/D, 10 uur. Daar kwam een trein met twee 18èrs vanuit zuiden (München ??) richting noorden.

Een lok was de 1860. Maar die tweede heb ik niet gezien. Weet iemand die nummer? Zeker zijn deze loks richting Belgie gereden !

Grouten, hloko vanuit D.

Re: 18 vanuit München

Geplaatst: 17 okt 2012, 22:25
door AlexNL
De HLE 18 is niet besteld voor dienst onder 15 kV (zoals in Duitsland gebruikelijk is) en daarom denk ik dat deze daar niet zelfstandig heeft kunnen rijden. Misschien heb je een Vectron gezien, de neus van de Vectron is namelijk dezelfde als van de type 18. :)

Re: 18 vanuit München

Geplaatst: 17 okt 2012, 22:37
door dentheo
Ik meen dat er toch enkele tientallen (misschien wel allemaal) terug naar München moeten.
Ik dacht elke week twee weg en twee terug en drie weken (?) daar blijven.
Maar dat ze daar zelf rijden is mij ook een technisch raadsel.

Zou Siemens ergens een "bruggetje" leggen ?
Wat doet een trafo bij lager frequentie en lagere spanning ?

Ik denk dat zou "kunnen" met beperkt vermogen, want trafo is eigenlijk te klein onder die lagere frequentie.
De Thalys heeft uiteindelijk toch een andere trafo gekregen ?

Re: 18 vanuit München

Geplaatst: 17 okt 2012, 22:45
door Bibke
Maar ik denk dat hloko bedoeld dat hij een loc met daarachter 2 18-en gezien heeft.
En dat kan kloppen want de 1860 werd samen met een andere 18 in Duitsland gehouden om verdere testen te doen.

Re: 18 vanuit München

Geplaatst: 17 okt 2012, 22:46
door FLV-FGSP
hloko schreef:Hallo,

ik stond op zondag in Karlstadt/D, 10 uur. Daar kwam een trein met twee 18èrs vanuit zuiden (München ??) richting noorden.

Een lok was de 1860. Maar die tweede heb ik niet gezien. Weet iemand die nummer? Zeker zijn deze loks richting Belgie gereden !

Grouten, hloko vanuit D.
Dat was de 1805, een Akense treinspotter zag ze bij het grote viaduct van Moresnet.

Re: 18 vanuit München

Geplaatst: 17 okt 2012, 23:18
door Robin
elke week (vrijdag) gaan er 2x T18 richting Munchen voor de nodige aanpassingen. Smaandag dacht ik is er een rit terug met 2X T18 van de week ervoor.
Deze rit word telkens gedaan door een Traxx die te Kinkempois staat

Re: 18 vanuit München

Geplaatst: 18 okt 2012, 10:44
door dentheo
Robin schreef:elke week (vrijdag) gaan er 2x T18 richting Munchen voor de nodige aanpassingen. Smaandag dacht ik is er een rit terug met 2X T18 van de week ervoor.
Deze rit word telkens gedaan door een Traxx die te Kinkempois staat
Ik begreep dat het "koppeltje " drie weken daar bleef voor veranderingen aan de draaistellen.
Maar wel elke week een vertrek en een terugkomst... NMBS mist er dus 2+6 een stuk of acht...
Die traxx gaat tot Aachen West waarschijnlijk en dan met de diesel die zo regelmatig "pendelt" tussen München, Mönchengladbach en Wilderath ...

Re: 18 vanuit München

Geplaatst: 18 okt 2012, 18:20
door hloko
dentheo schreef:Ik meen dat er toch enkele tientallen (misschien wel allemaal) terug naar München moeten.
Ik dacht elke week twee weg en twee terug en drie weken (?) daar blijven.
Maar dat ze daar zelf rijden is mij ook een technisch raadsel.

Zou Siemens ergens een "bruggetje" leggen ?
Wat doet een trafo bij lager frequentie en lagere spanning ?

Ik denk dat zou "kunnen" met beperkt vermogen, want trafo is eigenlijk te klein onder die lagere frequentie.
De Thalys heeft uiteindelijk toch een andere trafo gekregen ?
Sorry, maar ik ben noch niet in dit forum geweest. Inderdaad: De 18 zijn niet alleen gereden. Er was noch een andere lok erbij!
Ik ben noch nieuw in dit forum en dan de taal......... . Sorry voor foutjes ! hloko

Re: 18 vanuit München

Geplaatst: 18 okt 2012, 23:57
door kika
Welkom! Maak je geen zorgen, we zijn hier ook om van elkaar te leren. En de taal, ach, als je lijkt je best te doen en de boodschap komt over. In het Nederlands is het nog, als je "noch mehr" in het Duits zou zeggen. Het Nederlandse noch is weder of auch nicht in het Duits.

Re: 18 vanuit München

Geplaatst: 19 okt 2012, 08:00
door groentje
Je Nederlands is beter dan het Duits van de meesten hier. Welkom!

Re: 18 vanuit München

Geplaatst: 19 okt 2012, 09:44
door Iain Dobson
Each week on a Friday lunchtime, two T18s depart Kinkempois for Aachen West behind a T28. They are hauled across Germany by PCW 7 to München Works, stay for two weeks and arrive back at Kinkempois on Sunday afternoon.

1805 & 1860 departed Thursday 27/09/12 and arrived back on Sunday 14/10/12
1806 & 1818 departed Thursday 04/10/12 and should arrive back on Sunday 21/10/12
1822 & 1829 departed Friday 12/10/12 and should arrive back on Sunday 28/10/12
1836 & 1837 should depart tomorrow Friday 19/10/12

Iain

Re: 18 vanuit München

Geplaatst: 19 okt 2012, 18:46
door hloko
Allemal bedankt (and Thank you !!) vorr jullie reacties. Binne twee weken ben ik weer in Karlstadt/Main, in de buurt van Gemünden en ik zal het observeren!
hloko

Re: 18 vanuit München

Geplaatst: 20 okt 2012, 01:00
door Retard
Iain Dobson schreef:Each week on a Friday lunchtime, two T18s depart Kinkempois for Aachen West behind a T28. They are hauled across Germany by PCW 7 to München Works, stay for two weeks and arrive back at Kinkempois on Sunday afternoon.

1805 & 1860 departed Thursday 27/09/12 and arrived back on Sunday 14/10/12
1806 & 1818 departed Thursday 04/10/12 and should arrive back on Sunday 21/10/12
1822 & 1829 departed Friday 12/10/12 and should arrive back on Sunday 28/10/12
1836 & 1837 should depart tomorrow Friday 19/10/12

Iain
Its not so importent, but why on lunchtime?

Re: 18 vanuit München

Geplaatst: 20 okt 2012, 06:43
door Adler
Retard schreef:
Iain Dobson schreef:Each week on a Friday lunchtime, two T18s depart Kinkempois for Aachen West behind a T28. They are hauled across Germany by PCW 7 to München Works, stay for two weeks and arrive back at Kinkempois on Sunday afternoon.

1805 & 1860 departed Thursday 27/09/12 and arrived back on Sunday 14/10/12
1806 & 1818 departed Thursday 04/10/12 and should arrive back on Sunday 21/10/12
1822 & 1829 departed Friday 12/10/12 and should arrive back on Sunday 28/10/12
1836 & 1837 should depart tomorrow Friday 19/10/12

Iain
Its not so importent, but why on lunchtime?
Dan is iedereen gaan eten bij Traffic Control en merkt er niemand dat er weer 2 loks zijn verdwenen richting Duitsland :lol:

Re: 18 vanuit München

Geplaatst: 20 okt 2012, 11:16
door Iain Dobson
Adler schreef:
Retard schreef:
Iain Dobson schreef:Each week on a Friday lunchtime, two T18s depart Kinkempois for Aachen West behind a T28. They are hauled across Germany by PCW 7 to München Works, stay for two weeks and arrive back at Kinkempois on Sunday afternoon.

1805 & 1860 departed Thursday 27/09/12 and arrived back on Sunday 14/10/12
1806 & 1818 departed Thursday 04/10/12 and should arrive back on Sunday 21/10/12
1822 & 1829 departed Friday 12/10/12 and should arrive back on Sunday 28/10/12
1836 & 1837 should depart tomorrow Friday 19/10/12

Iain
Its not so importent, but why on lunchtime?
Dan is iedereen gaan eten bij Traffic Control en merkt er niemand dat er weer 2 loks zijn verdwenen richting Duitsland :lol:
Belgian enthusiasts like to take photographs and so knowing when the locomotives leave and come back, may permit someone to go out and take a picture. I assume that PCW 7 comes from Wildenrath to Aachen, takes the two locomotives from Aachen to Müchen and then returns with two locomotives back to Aachen on Sunday. PCW 7 is then ready to work on its normal job on a Monday morning. This also means the staff at Siemens have 10 working days to do the work in, the locomotives are there on Monday morning ready to start.

Iain