Een halve eeuw geleden : HLE ex-type 150
Geplaatst: 16 nov 2012, 04:06
Het lijkt pas (eer)gisteren , en toch ...
Eind 1962 werd de EERSTE BELGISCHE MEERSPANNINGSLOK geleverd door "La Brugeoise et Nivelles" te Nivelles ( nu : Bombardier) .
Aanleiding tot het ontwerpen van dergelijke machine was de elektrificatie ( eindelijk) van het traject Brussel-Parijs . Tot dan werden de internationale diensten gereden met stoom- of dieselloks , vanaf 1957 eveneens met T.E.E. dieselstellen
Hierin kwam een heuse ommekeer door de elektrificatie en de Franse 2-spanningsloks BB30000 ( 25 kV AC - 3 kV DC), die tot Brussel reden
.Wie naar Amsterdam wilde moest toen overstappen op een 2-spannings Beneluxtreinstel ( 1,5 kV - 3 kV DC )
Heel vlug werden de nieuwe Belgische DRIESPANNINGSLOKS type 150 ingezet ( 1,5 kV - 3 kV DC - 25 kV AC ) , speciaal gebouwd voor het slepen van lichte express- reizigerstreinen en T.E.E. rijtuigen van Parijs tot Amsterdam zonder overstap of lokwissel aan de grens
Speciale kenmerken waren o.m. :
- voor het eerst gebruik van siliciumgelijkrichters in Graetzschakeling (https://nl.wikipedia.org/wiki/Bruggelijkrichter) : dubbelzijdige bruggelijkrichter voor het afvlakken van de Franse wisselstroom tot pulserende gelijkstroom voor de motoren
- eerste belgische lok met Faiveley-pantografen
1 voor de Franse bovenleiding , 1 voor de Belgisch-Nederlandse bovenleiding
- eerste belgische lok met elektronische controle-apparatuur op bv. de gelijkrichters , de tractiemotoren
- een nieuwe tractiemotor en draaistel zorgden voor een groter vermogen
(Het Spoor, november 1962 ,van http://rixke.tassignon.be)
De HLE 1503 werd bewaard door NMBS Patrimonium en de HLE 1504 door het TSP
Eind 1962 werd de EERSTE BELGISCHE MEERSPANNINGSLOK geleverd door "La Brugeoise et Nivelles" te Nivelles ( nu : Bombardier) .


Hierin kwam een heuse ommekeer door de elektrificatie en de Franse 2-spanningsloks BB30000 ( 25 kV AC - 3 kV DC), die tot Brussel reden
.Wie naar Amsterdam wilde moest toen overstappen op een 2-spannings Beneluxtreinstel ( 1,5 kV - 3 kV DC )
Speciale kenmerken waren o.m. :
- voor het eerst gebruik van siliciumgelijkrichters in Graetzschakeling (https://nl.wikipedia.org/wiki/Bruggelijkrichter) : dubbelzijdige bruggelijkrichter voor het afvlakken van de Franse wisselstroom tot pulserende gelijkstroom voor de motoren
- eerste belgische lok met Faiveley-pantografen
- eerste belgische lok met elektronische controle-apparatuur op bv. de gelijkrichters , de tractiemotoren
- een nieuwe tractiemotor en draaistel zorgden voor een groter vermogen

De HLE 1503 werd bewaard door NMBS Patrimonium en de HLE 1504 door het TSP