Pagina 1 van 1
20 november 2012 Aye
Geplaatst: 21 nov 2012, 22:45
door overweg13
Hallo
We stapten in Aye op 20 november 2012. Verslag van treinreis en wandeling op
http://blog.seniorennet.be/overweg13/ .
Veel leesplezier
Re: 20 november 2012 Aye
Geplaatst: 22 nov 2012, 00:44
door Retard
overweg13 schreef:In Lonzée is er een vertragingszone, en in Assesse zien we de netten hangen die in deze herfstige dagen moeten vermijden dat de sporen door bladval glad worden. Ze hangen inderdaad op de plek waar ik op 2 november 1992 anderhalf uur stilstond als gevolg het gebrek aan adhesie, veroorzaakt door platgereden bladeren.
Anderhalf uur? Hoe kwam dat? Had de trein geen grip meer om te vertrekken, of geen zand meer?
Re: 20 november 2012 Aye
Geplaatst: 22 nov 2012, 01:13
door Steven
enkel locomotieven en de huidige mw41 hebben zand, de motorstellen niet.
Hij vermeld niet (toch niet zover ik zie) op welk type trein hij toen zat.
Re: 20 november 2012 Aye
Geplaatst: 22 nov 2012, 01:14
door Retard
Steven schreef:enkel locomotieven en de huidige mw41 hebben zand, de motorstellen niet.
Hij vermeld niet (toch niet zover ik zie) op welk type trein hij toen zat.
Dat ze dan trager rijden, daar heb ik al van gehoord. Maar niet meer kunnen vertrekken en anderhalfuur stilstaan hierdoor niet...
Re: 20 november 2012 Aye
Geplaatst: 22 nov 2012, 01:27
door Steven
Daarvoor moet je zover niet gaan hoor, is ook al voorgevallen op de L60 (Brussel - Dendermonde) in de stopplaats Zellik.
Re: 20 november 2012 Aye
Geplaatst: 22 nov 2012, 07:40
door overweg13
Retard schreef:overweg13 schreef:In Lonzée is er een vertragingszone, en in Assesse zien we de netten hangen die in deze herfstige dagen moeten vermijden dat de sporen door bladval glad worden. Ze hangen inderdaad op de plek waar ik op 2 november 1992 anderhalf uur stilstond als gevolg het gebrek aan adhesie, veroorzaakt door platgereden bladeren.
Anderhalf uur? Hoe kwam dat? Had de trein geen grip meer om te vertrekken, of geen zand meer?
Het was al een tijdje gezellig aan het regenen, en de breaks deden af en toe een poging om vooruit te komen, maar dat lukte niet: je kon het slippen duidelijk horen. Dus ja: geen grip meer. Overigens denk ik dat er op dat ogenblik wel meer treinen stil stonden in die zone.
Re: 20 november 2012 Aye
Geplaatst: 22 nov 2012, 07:43
door Bibke
overweg13 schreef:Een vraagje voor de specialisten, dat ik al een heel lange tijd meesleep: wat betekenen die bordjes met de letters BA, die voor de rest sterk lijken op de bordjes met de overwegnummers?
Die "BA" bordjes hebben te maken met de veiligheidssystemen TB1+ en ETCS. Ze kondigen de bakens aan die zich meer dan 8 meter voor sommige stopseinen bevinden. Ze worden geplaatste aan sein waar de TB1+ en ETCS bakens om technische redenen niet ter hoogte van het sein geplaatst konden worden. Indien een trein voor een sein moet stoppen dat door een BA-bord wordt voorafgegaan, moet de bestuurder zijn trein voor dit bord tot stilstand brengen aan een perron, zelfs bij een groen sein.
Bron: OP DA BAAN nr 110 pagina 36.
Re: 20 november 2012 Aye
Geplaatst: 22 nov 2012, 15:07
door Retard
overweg13 schreef:Retard schreef:overweg13 schreef:In Lonzée is er een vertragingszone, en in Assesse zien we de netten hangen die in deze herfstige dagen moeten vermijden dat de sporen door bladval glad worden. Ze hangen inderdaad op de plek waar ik op 2 november 1992 anderhalf uur stilstond als gevolg het gebrek aan adhesie, veroorzaakt door platgereden bladeren.
Anderhalf uur? Hoe kwam dat? Had de trein geen grip meer om te vertrekken, of geen zand meer?
Het was al een tijdje gezellig aan het regenen, en de breaks deden af en toe een poging om vooruit te komen, maar dat lukte niet: je kon het slippen duidelijk horen. Dus ja: geen grip meer. Overigens denk ik dat er op dat ogenblik wel meer treinen stil stonden in die zone.
Dat moet wel eens plezant zijn om mee te maken! Het enigste wat ik tot nu toe op dat vlak heb meegemaakt, is het Klassiek stel dat doorschiet bij het remmen en als de trein dan direct wegrijdt, de motor begint te huilen.
Re: 20 november 2012 Aye
Geplaatst: 22 nov 2012, 15:08
door Retard
Bibke schreef:overweg13 schreef:Een vraagje voor de specialisten, dat ik al een heel lange tijd meesleep: wat betekenen die bordjes met de letters BA, die voor de rest sterk lijken op de bordjes met de overwegnummers?
Die "BA" bordjes hebben te maken met de veiligheidssystemen TB1+ en ETCS. Ze kondigen de bakens aan die zich meer dan 8 meter voor sommige stopseinen bevinden. Ze worden geplaatste aan sein waar de TB1+ en ETCS bakens om technische redenen niet ter hoogte van het sein geplaatst konden worden. Indien een trein voor een sein moet stoppen dat door een BA-bord wordt voorafgegaan, moet de bestuurder zijn trein voor dit bord tot stilstand brengen aan een perron, zelfs bij een groen sein.
Bron: OP DA BAAN nr 110 pagina 36.
Ik heb dat zien staan in Op De Baan van augustus, en vind het een echte schande dat zo'n klein bordje zoiets belangrijks aanduidt!
Re: 20 november 2012 Aye
Geplaatst: 22 nov 2012, 15:15
door Steven
Die BA bordjes zijn enkel bij TBL1+ van toepassing en niet bij ETCS omdat dan de seinen zover niet van de bakens mogen liggen (vice versa). Is dus een oplossing voor een tijdelijk probleem.
trouwens bij een groen sein is dat geen enkel probleem. Het gevaar zit hem er in dat als een trein te kort bij dergelijk sein komt dat de antenne en onrechtmatige noodremming geeft voor seinoverschrijding. Dit komt dan nog enkel voor bij de motorstellen/stuurrijtuigen omdat hun ontvangsantenne meer naar voor hant tov locomotieven (die hebben die centraler hangen).
Re: 20 november 2012 Aye
Geplaatst: 22 nov 2012, 21:56
door Lukas
Hoi,
Vic,
Bedankt voor je mooi verslag!!De laatste zin in je verslag vind ik zéér juist!!
Lukas
Re: 20 november 2012 Aye
Geplaatst: 23 nov 2012, 00:55
door Retard
Steven schreef:Die BA bordjes zijn enkel bij TBL1+ van toepassing en niet bij ETCS omdat dan de seinen zover niet van de bakens mogen liggen (vice versa). Is dus een oplossing voor een tijdelijk probleem.
trouwens bij een groen sein is dat geen enkel probleem. Het gevaar zit hem er in dat als een trein te kort bij dergelijk sein komt dat de antenne en onrechtmatige noodremming geeft voor seinoverschrijding. Dit komt dan nog enkel voor bij de motorstellen/stuurrijtuigen omdat hun ontvangsantenne meer naar voor hant tov locomotieven (die hebben die centraler hangen).
Maar had men dan geen groter bordje kunnen zetten? Een echt bord. Hoe moet je nu als machinist bij een wat mistige morgen het verschil zien tussen een overwegbordje en zo'n bordje? Of hebben er weer wat slideshowboys van consultancybureau's uitgerekend hoeveel ze op die manier bespaard hebben?
Re: 20 november 2012 Aye
Geplaatst: 23 nov 2012, 00:57
door Steven
Die bordjes zijn duidelijk genoeg (voor mij). Heb er nog geen last mee gehad. Ik heb zelfs geen bril nodig

Re: 20 november 2012 Aye
Geplaatst: 23 nov 2012, 11:19
door dentheo
En ik die dacht dat seinoverschrijdingen uit spoorkringen kwamen...
En "groot" hoeft ook niet, het is vervelend als het gebeurd, maar geen "veiligheidsrisico".
Re: 20 november 2012 Aye
Geplaatst: 23 nov 2012, 18:54
door Retard
overweg13 schreef:Retard schreef:overweg13 schreef:In Lonzée is er een vertragingszone, en in Assesse zien we de netten hangen die in deze herfstige dagen moeten vermijden dat de sporen door bladval glad worden. Ze hangen inderdaad op de plek waar ik op 2 november 1992 anderhalf uur stilstond als gevolg het gebrek aan adhesie, veroorzaakt door platgereden bladeren.
Anderhalf uur? Hoe kwam dat? Had de trein geen grip meer om te vertrekken, of geen zand meer?
Het was al een tijdje gezellig aan het regenen, en de breaks deden af en toe een poging om vooruit te komen, maar dat lukte niet: je kon het slippen duidelijk horen. Dus ja: geen grip meer. Overigens denk ik dat er op dat ogenblik wel meer treinen stil stonden in die zone.
En hoe hebben ze dat opgelost? Met een hogedrukreiniger, een loc met zandbakken die ze kan wegslepen of handmatig van de rails geschraapt?