Antwerps treinverkeer deels hervat, hinder in avondspits
-
Antwerps treinverkeer deels hervat, hinder in avondspits
Antwerps treinverkeer deels hervat, grote hinder verwacht voor avondspits.
UPDATE Tussen Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem zijn deze namiddag zes van de veertien sporen opnieuw berijdbaar gemaakt, nadat eerder een werfkraan op de bovenleiding was terechtgekomen. Dat meldt spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel, die nog wel ernstige hinder verwacht voor de avondspits.
"De zes sporen op het niveau +1 in Antwerpen-Centraal en twee van de vier sporen op -1 blijven voorlopig onbruikbaar", zegt Thomas Baeken van Infrabel. "Ook in Antwerpen-Berchem is er nog hinder op drie sporen. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld het treinverkeer van en naar Nederland wel weer door kan rijden, maar vanuit Gent en Lier wordt Antwerpen-Berchem nog gebruikt als eindhalte." Reizigers kunnen in Berchem op een andere trein overstappen of gebruik maken van de tramverbinding tussen beide stations.
De problemen voor het treinverkeer zullen volgens Infrabel sowieso nog voelbaar zijn tijdens de avondspits. "We rekenen op ernstige vertragingen, maar er zullen ook nog treinen moeten worden afgeschaft", zegt Baeken.
Hoe de werfkraan kon omvallen, zal nog verder worden onderzocht. De kraan zou in gebruik geweest zijn van een onderaannemer van Eurostation, een dochterbedrijf van de NMBS Holding, bij werken aan de spoorinfrastructuur. Er vielen geen gewonden bij het ongeval.
UPDATE Tussen Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem zijn deze namiddag zes van de veertien sporen opnieuw berijdbaar gemaakt, nadat eerder een werfkraan op de bovenleiding was terechtgekomen. Dat meldt spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel, die nog wel ernstige hinder verwacht voor de avondspits.
"De zes sporen op het niveau +1 in Antwerpen-Centraal en twee van de vier sporen op -1 blijven voorlopig onbruikbaar", zegt Thomas Baeken van Infrabel. "Ook in Antwerpen-Berchem is er nog hinder op drie sporen. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld het treinverkeer van en naar Nederland wel weer door kan rijden, maar vanuit Gent en Lier wordt Antwerpen-Berchem nog gebruikt als eindhalte." Reizigers kunnen in Berchem op een andere trein overstappen of gebruik maken van de tramverbinding tussen beide stations.
De problemen voor het treinverkeer zullen volgens Infrabel sowieso nog voelbaar zijn tijdens de avondspits. "We rekenen op ernstige vertragingen, maar er zullen ook nog treinen moeten worden afgeschaft", zegt Baeken.
Hoe de werfkraan kon omvallen, zal nog verder worden onderzocht. De kraan zou in gebruik geweest zijn van een onderaannemer van Eurostation, een dochterbedrijf van de NMBS Holding, bij werken aan de spoorinfrastructuur. Er vielen geen gewonden bij het ongeval.
Re: Antwerps treinverkeer deels hervat, hinder in avondspits
Tsja,shit happensBordensteker schreef:Antwerps treinverkeer deels hervat, grote hinder verwacht voor avondspits.
-
Iemand die op het Franstalige machinistenforum schrijft onder de naam William Jones heeft er een foto van getrokken vanuit een trein. Die foto staat op http://img838.imageshack.us/img838/651/ ... 758445.jpg
Het is dus waar dat meest oostelijke spoor uit de -1 bovenkomt, vlak voor Berchem.
met je wielen zó in de lucht mag je met recht VanderStraeten heten
-
Het is niet goed bij te houden (en het was toch ooit mijn vak), maar eerder in de middag zag het er volgens Railtime als volgt uit:
Reeks 31xx (Geraardsbergen - Antwerpen-Centraal) afgeschaft tussen Brussel-Noord en Antwerpen-Centraal.
Reeks 29xx (Herentals - Antwerpen-Centraal) volledig afgeschaft.
Reeks 32xx (Neerpelt - Antwerpen-Centraal) beperkt tot Antwerpen-Berchem.
Reeks 49xx (Turnhout - Antwerpen-Centraal) afgeschaft tussen Lier en Antwerpen-Centraal.
Reeks 26xx (Antwerpen-Centraal - Landen) volledig afgeschaft.
Reeks 7xx (Kortrijk - Antwerpen-Centraal) beperkt tot Antwerpen-Berchem.
Reeks 26xx (Lokeren - Antwerpen-Centraal) beperkt tot Antwerpen-Berchem.
Reeks 33xx (Brussel-Zuid - Antwerpen-Centraal) afgeschaft.
P-treinen: E 8281, E 8282, E 8250 en E 8290: afgeschaft.
Opgelet: richting Antwerpen zullen de treinen van de reeks 45xx (Charleroi-Zuid - Essen) bijkomend stoppen te Vilvoorde, Mechelen-Nekkerspoel en Mortsel-Oude-God.
Richting Brussel zullen de treinen van de reeks 20xx (Antwerpen-centraal - Charleroi-Zuid) bijkomend stoppen te Mortsel-Oude-God, Mechelen-Nekkerspoel en Vilvoorde.
Reeks 32xx (Neerpelt - Antwerpen-Centraal) beperkt tot Antwerpen-Berchem.
Reeks 49xx (Turnhout - Antwerpen-Centraal) afgeschaft tussen Lier en Antwerpen-Centraal.
Reeks 26xx (Antwerpen-Centraal - Landen) volledig afgeschaft.
Reeks 7xx (Kortrijk - Antwerpen-Centraal) beperkt tot Antwerpen-Berchem.
Reeks 26xx (Lokeren - Antwerpen-Centraal) beperkt tot Antwerpen-Berchem.
Reeks 33xx (Brussel-Zuid - Antwerpen-Centraal) afgeschaft.
P-treinen: E 8281, E 8282, E 8250 en E 8290: afgeschaft.
Opgelet: richting Antwerpen zullen de treinen van de reeks 45xx (Charleroi-Zuid - Essen) bijkomend stoppen te Vilvoorde, Mechelen-Nekkerspoel en Mortsel-Oude-God.
Richting Brussel zullen de treinen van de reeks 20xx (Antwerpen-centraal - Charleroi-Zuid) bijkomend stoppen te Mortsel-Oude-God, Mechelen-Nekkerspoel en Vilvoorde.
foto heb ikzelf genomen, zal van facebook zijn geplukt door iemandBordensteker schreef:Iemand die op het Franstalige machinistenforum schrijft onder de naam William Jones heeft er een foto van getrokken vanuit een trein. Die foto staat op http://img838.imageshack.us/img838/651/ ... 758445.jpg
Het is dus waar dat meest oostelijke spoor uit de -1 bovenkomt, vlak voor Berchem.

-
Tsja, ik nam áán dat hij die foto zelf getrokken had; hij schreef er dat wel niet bij ...
Grappig was nog dat hun forum de foto doodleuk standaard afsnijdt, ttz, voor mijn 15 inch beeldscherm van 1024 breed dan. Ik had eerst helemaal niet in de gaten dat de foto verder naar rechts doorliep voorbij de wielen van de kraan.
Als ik hun weergave met [Ctrl] en [-] wat verklein, dan wordt het forumscherm vanzelf groter, en dan zie ik wel de hele foto, juist zoals mensen met een groter scherm. Wéér wat ontdekt. Ik ben gewend aan fora waar je kunt zien dat de forumweergave van brede posts buiten mijn beeld verder naar rechts doorlopen.
Mooie foto, Robin, en ook leuk herkenbaar waar die genomen is.
Grappig was nog dat hun forum de foto doodleuk standaard afsnijdt, ttz, voor mijn 15 inch beeldscherm van 1024 breed dan. Ik had eerst helemaal niet in de gaten dat de foto verder naar rechts doorliep voorbij de wielen van de kraan.
Als ik hun weergave met [Ctrl] en [-] wat verklein, dan wordt het forumscherm vanzelf groter, en dan zie ik wel de hele foto, juist zoals mensen met een groter scherm. Wéér wat ontdekt. Ik ben gewend aan fora waar je kunt zien dat de forumweergave van brede posts buiten mijn beeld verder naar rechts doorlopen.
Mooie foto, Robin, en ook leuk herkenbaar waar die genomen is.
Hallo,
Ik kreeg vandaag weer een sterk staaltje infrabrol onkunde. Ik heb 45 min kunnen wachten in de trein in Gent-Sint-Pieters! Is het op L59 dan zo druk dat het file was tot in Gent en de trein niet eens tot de Dampoort, laat staan Lokeren kon rijden? Of moest men ineens heel L59 zonder stroom zetten?
We stonden daar in Gent netjes met 3 treinen naar Antwerpen naast elkaar... Ze zullen daar in Gent ook tevreden geweest zijn nu ze maar 9 sporen in dienst hebben.
Groeten.
Ik kreeg vandaag weer een sterk staaltje infrabrol onkunde. Ik heb 45 min kunnen wachten in de trein in Gent-Sint-Pieters! Is het op L59 dan zo druk dat het file was tot in Gent en de trein niet eens tot de Dampoort, laat staan Lokeren kon rijden? Of moest men ineens heel L59 zonder stroom zetten?
We stonden daar in Gent netjes met 3 treinen naar Antwerpen naast elkaar... Ze zullen daar in Gent ook tevreden geweest zijn nu ze maar 9 sporen in dienst hebben.
Groeten.
ikzelf was eerlijk gezegd aangenaam verrast..
ik wilde, om 16u43 de trein nemen naar Nijlen, vanuit Berchem
daar aangekomen bleek alles afgeschaft te zijn, doch op exact dat ogenblik kon ik een trein nemen van 16u36, met enkele minuten vertraging, en voldoende zitplaats. Deze reed naar hasselt/luik, tussenstop in oa Lier.
hier heb ik kunnen overstappen op een trein vanuit turnhout richting antwerpen die men in lier heeft doen keren, met bijkomende haltes.
nettoresultaat: ocharme 10 minuten vertraging...
er zijn er vandaag met minder geluk geweest
ik wilde, om 16u43 de trein nemen naar Nijlen, vanuit Berchem
daar aangekomen bleek alles afgeschaft te zijn, doch op exact dat ogenblik kon ik een trein nemen van 16u36, met enkele minuten vertraging, en voldoende zitplaats. Deze reed naar hasselt/luik, tussenstop in oa Lier.
hier heb ik kunnen overstappen op een trein vanuit turnhout richting antwerpen die men in lier heeft doen keren, met bijkomende haltes.
nettoresultaat: ocharme 10 minuten vertraging...
er zijn er vandaag met minder geluk geweest

Treinverkeer in Antwerpen opnieuw normaal na ongeval met werfkraan
De treinen tussen Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem zullen tijdens de ochtendspits opnieuw volledig volgens de normale dienstregeling kunnen rijden, nadat het verkeer er maandag ernstig verstoord was geraakt door een werfkraan die op de bovenleiding was gevallen. Dat zegt spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel vanochtend. Alle sporen in het station van Antwerpen-Centraal zijn opnieuw beschikbaar gemaakt.
Nadat er nog de hele nacht herstellingswerken waren uitgevoerd, kon om 4.15 uur het laatste spoor tussen Antwerpen-Centraal en Berchem worden vrijgegeven. Voor het treinverkeer zou het ongeval van maandag dan ook geen hinder meer mogen geven. Er loopt wel nog een onderzoek naar hoe de kraan, die gebruikt werd bij werken aan de spoorinfrastructuur, kon omvallen. Er is ook nog geen duidelijkheid over de financiële omvang van de schade.
Tunnel
Gisteren was er in de namiddag een tijdlang geen treinverkeer mogelijk tussen de twee Antwerpse stations, waardoor Antwerpen-Centraal enkel nog bereikbaar was vanuit de tunnel richting Nederland en het noorden van de provincie Antwerpen. In de loop van de dag konden wel al enkele sporen opnieuw worden vrijgemaakt, maar ook tijdens de avondspits was de hinder nog aanzienlijk. Heel wat treinen werden afgeschaft, anderen kregen Antwerpen-Berchem als eindhalte.
Bron: HLN
De treinen tussen Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem zullen tijdens de ochtendspits opnieuw volledig volgens de normale dienstregeling kunnen rijden, nadat het verkeer er maandag ernstig verstoord was geraakt door een werfkraan die op de bovenleiding was gevallen. Dat zegt spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel vanochtend. Alle sporen in het station van Antwerpen-Centraal zijn opnieuw beschikbaar gemaakt.
Nadat er nog de hele nacht herstellingswerken waren uitgevoerd, kon om 4.15 uur het laatste spoor tussen Antwerpen-Centraal en Berchem worden vrijgegeven. Voor het treinverkeer zou het ongeval van maandag dan ook geen hinder meer mogen geven. Er loopt wel nog een onderzoek naar hoe de kraan, die gebruikt werd bij werken aan de spoorinfrastructuur, kon omvallen. Er is ook nog geen duidelijkheid over de financiële omvang van de schade.
Tunnel
Gisteren was er in de namiddag een tijdlang geen treinverkeer mogelijk tussen de twee Antwerpse stations, waardoor Antwerpen-Centraal enkel nog bereikbaar was vanuit de tunnel richting Nederland en het noorden van de provincie Antwerpen. In de loop van de dag konden wel al enkele sporen opnieuw worden vrijgemaakt, maar ook tijdens de avondspits was de hinder nog aanzienlijk. Heel wat treinen werden afgeschaft, anderen kregen Antwerpen-Berchem als eindhalte.
Bron: HLN
Goed dat er juist geen treinen passeerden...
Klopt, ik vond het wel sterk dat de infrabel "persvoorlichter" zei dat de veiligheid nooit in gevaar was ....
Zou de kraan echt even gewacht hebben tot de treinen voorbij waren ???
Geluk ja, puur geluk.
Dat mag natuurlijk, alleen moet je dan de pluimen niet op je eigen hoed steken.
Zou de kraan echt even gewacht hebben tot de treinen voorbij waren ???

Geluk ja, puur geluk.
Dat mag natuurlijk, alleen moet je dan de pluimen niet op je eigen hoed steken.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Als u het beter kan, dan komt u het maar eens uitleggen op een blokpost hoe het moet? Afgesproken?Joris schreef:Hallo,
Groeten.
Als de L59 onderbroken is om Berchem in te kunnen rijden dan is er niets meer te doen, ook geen omleidingen. Dus jij had dan gewenst dat Infrabel alles maar zou laten rijden tot aan het eerste sein net voor de sectie die zonder stroom zit? Dus pakweg allemaal parkeren in de spoortunnel onder de schelde?
En wat met lokeren en sint-niklaas, hebben ze daar ook perrons van 5 km? Of laat u graag de treinen uren lang ten velde staan om ze toch maar zo ver mogelijk richting Antwerpen te krijgen?
En wat ga jij doen met pakweg tien treinen die allemaal klaar staan om Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Centraal binnen te rijden terwijl er in Berchem niet gekeerd kan worden tenzij je wéér de L59 wil blokkeren. En dat in Antwerpen-Centraal er ook amper plaats is om te keren, of gaat u andere treinen die al voorraan op perron staan blokkeren met een trein er voor te zetten om dan tot te constatering te komen dat de bestuurder over zijn uren is en de vervanger in Gent staat?
En wat ga jij doen met alle die herbenuttigingen die dan compleet niet kunnen rijden? Ah nee want ze staan alle tien of meer ergens ten velde in Zwijndrecht achter elkaar te wachten.
Dat terwijl in zulke gevallen vaak een trein in Gent zal terugkeren naar Oostende of Kortrijk om zijn (of die van een uur daarvoor) herbenutting in te voeren, tenslotte dan toch nog een deel van het traject niet afgeschaft.
Maar goed, ik zie dat u al die problemen dus allemaal al voorzien heeft en toch nog altijd het beter weet, dus ja graag, kom het een keer aan Infrabrol uitleggen hoe U dat zou doen.
Da's gesproken, Kristofke. Voor mensen buiten de NMBS-groep lijkt het allemaal zo simpel. Laat maar rijden, die handel.
Ik vind dat Infrabel goed werk geleverd heeft. Het was een heel grote puzzel om toch nog zoveel mogelijk treinen in en uit Antwerpen te krijgen, en daar zijn jullie goed in geslaagd.
We spreken hier over een ongeval die totaal niks te maken had met de NMBS, en toch zijn er weer die reageren alsof NMBS/Infrabel die kraan zelf op de sporen gelegd hebben.
Ik was controlebediende op een trein die uit Antwerpen kwam en naar Gent moest. Ongeveer 40 minuten vertraging gehad, maar mijn reizigers waren zeer blij dat ze naar huis konden, ondanks dit ongeval. Geen enkele klacht gekregen op 3 x MS 96's. Integendeel : velen dachten dat er totaal geen verkeer zou zijn tussen Centraal & Berchem en waren aangenaam verrast dat er toch treinen reden. Die vertraging namen ze er deze keer met veel plezier bij.
Wat mij betreft : een dikke proficiat aan Infrabel. Ze hebben dit goed opgelost.

Ik vind dat Infrabel goed werk geleverd heeft. Het was een heel grote puzzel om toch nog zoveel mogelijk treinen in en uit Antwerpen te krijgen, en daar zijn jullie goed in geslaagd.
We spreken hier over een ongeval die totaal niks te maken had met de NMBS, en toch zijn er weer die reageren alsof NMBS/Infrabel die kraan zelf op de sporen gelegd hebben.
Ik was controlebediende op een trein die uit Antwerpen kwam en naar Gent moest. Ongeveer 40 minuten vertraging gehad, maar mijn reizigers waren zeer blij dat ze naar huis konden, ondanks dit ongeval. Geen enkele klacht gekregen op 3 x MS 96's. Integendeel : velen dachten dat er totaal geen verkeer zou zijn tussen Centraal & Berchem en waren aangenaam verrast dat er toch treinen reden. Die vertraging namen ze er deze keer met veel plezier bij.
Wat mij betreft : een dikke proficiat aan Infrabel. Ze hebben dit goed opgelost.
Het belangrijkste is dat je de treinen in grote stations kan houden als er opstopping is, handigst voor de reizigers (ivm alternatieven), maar ook voor de organisatie voor rollend materieel en personeel. Treinen tot op buffersafstand van elkaar laten rijden is nooit een oplossing want dan sta je daar ten velde.
Jij mag dit onkunde vinden, ik vind het heel netjes opgelost.Joris schreef:Hallo,
Groeten.
Voor één van de drukste lijnen van het land te zijn vielen de vertragingen heel goed mee.
Er hebben trouwens de hele tijd treinen Berchem binnengereden vanop L59, in de mate dat dat mogelijk was. De capaciteit was volledig benut.