de slachtoffers van ERTMS

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9032
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Shrek » 29 mei 2013, 21:31

HLE 2302 schreef:Het is toch de bedoeling dat ETCS als aanvulling op de gewone signalisatie gebruikt word ? de gewone lichtseinen verdwijnen toch niet ?
Bij ETCS level 1 heb je in bepaalde gevallen nog lichtseinen nodig. Op de klassieke lijnen gebruiken we hiervoor de gewone beheerde seinen. Bij het openkomen geven die hun gewoon seinbeeld (dubbel geel, groen, groen-geel H, ...) waardoor de bestuurder weet dat hij het sein mag passeren.
Dit hoeven echter geen volledige seinen te zijn, een eenvoudig overschrijdingslicht als op L4 en L3 gebruikt wordt kan evengoed. Maar in eerste instantie zullen de gewone lichtseinen daarvoor dus nog wel gebruikt worden.
De niet-beheerde seinen en aankondigers hebben echter geen echt nut meer in ETCS, die zullen dan ook in 2025 zeer snel verdwijnen.

Op lijnen met ETCS level 2 heb je helemaal geen lichtseinen meer nodig. Op die lijnen zullen er waarschijnlijk enkel nog stopmerkborden staan over een dikke 10 jaar :wink:


Gebruikersavatar
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Fabian318 » 29 mei 2013, 21:38

Als ik het goed heb zijn ze in Zwitserland van plan om "slechts" ETCS Level 1 Limited Supervision te installeren, de seinen langs de baan blijven daar dus nog altijd nodig omdat het geen volledige cabinesignalering is.

Is ETCS Level 2 goedkoper dan ETCS Level 1 Full Supervision of Limited Supervision?

Rétro
Berichten: 182
Lid geworden op: 22 okt 2009, 14:25

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Rétro » 29 mei 2013, 22:27

Steven schreef:Het is inderdaad de bedoeling om een hele hoop seinen gewon te schrappen. Vooral de niet beheerde seinen die langs een lijn staan zullen gewoon verdwijnen eens alles etcs is. Veel goedkoper in onderhoud, geen lampen vervangen.
Ja wie weet is tegen dan de machinist ook overbodig en slachtoffer van ERTMS... :?: :wink:
Modern Times...

deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door deadlock » 30 mei 2013, 07:54

Fabian318 schreef:Is ETCS Level 2 goedkoper dan ETCS Level 1 Full Supervision of Limited Supervision?
Dat zit ik me al jaren af te vragen. Mijn gut-feeling zegt van wel.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9032
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Shrek » 30 mei 2013, 08:41

Fabian318 schreef:Als ik het goed heb zijn ze in Zwitserland van plan om "slechts" ETCS Level 1 Limited Supervision te installeren, de seinen langs de baan blijven daar dus nog altijd nodig omdat het geen volledige cabinesignalering is.

Is ETCS Level 2 goedkoper dan ETCS Level 1 Full Supervision of Limited Supervision?
Limited supervision is sowieso het goedkoopst.
Hiervoor moet namelijk geen volledig sluitende parametrering gemaakt worden, en dat is het duurste onderdeel van een ETCS-installatie.

Qua hardware is level 2 het goedkoopst indien je al een GSM-R netwerk hebt, zoals in België. Daarom zal op termijn België ook bijna volledig level 2 worden.
Maar als je nog niets hebt van GSM-R zal dat ongetwijfeld duurder zijn dan de level 1 apparatuur in de seinketen bijplaatsen.

Gebruikersavatar
HLE 2302
Berichten: 2571
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door HLE 2302 » 30 mei 2013, 09:35

Shrek schreef:
HLE 2302 schreef:Het is toch de bedoeling dat ETCS als aanvulling op de gewone signalisatie gebruikt word ? de gewone lichtseinen verdwijnen toch niet ?
Bij ETCS level 1 heb je in bepaalde gevallen nog lichtseinen nodig. Op de klassieke lijnen gebruiken we hiervoor de gewone beheerde seinen. Bij het openkomen geven die hun gewoon seinbeeld (dubbel geel, groen, groen-geel H, ...) waardoor de bestuurder weet dat hij het sein mag passeren.
Dit hoeven echter geen volledige seinen te zijn, een eenvoudig overschrijdingslicht als op L4 en L3 gebruikt wordt kan evengoed. Maar in eerste instantie zullen de gewone lichtseinen daarvoor dus nog wel gebruikt worden.
De niet-beheerde seinen en aankondigers hebben echter geen echt nut meer in ETCS, die zullen dan ook in 2025 zeer snel verdwijnen.

Op lijnen met ETCS level 2 heb je helemaal geen lichtseinen meer nodig. Op die lijnen zullen er waarschijnlijk enkel nog stopmerkborden staan over een dikke 10 jaar :wink:
Pfffft, zal een saai boeltje worden als er bijna geen seinen meer staan. :?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9032
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Shrek » 30 mei 2013, 11:14

HLE 2302 schreef:Pfffft, zal een saai boeltje worden als er bijna geen seinen meer staan. :?
Ach, dat zal wel wennen. De mooiste seinpalen zijn trouwens toch al een jaar of 20 geleden verdwenen :(

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20372
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Steven » 30 mei 2013, 13:06

So saai is etcs nu ook niet hoor. In tegendeel je krijgt veel meer info dan van een gewoon sein waardoor het veel relaxer rijden is.

deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door deadlock » 31 mei 2013, 10:21

En seinen staan alleen maar in de weg als je foto's wil maken.

Rétro
Berichten: 182
Lid geworden op: 22 okt 2009, 14:25

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Rétro » 31 mei 2013, 21:03

Mss wel één van de grootste slachtoffers (althans voor de liefhebbers); het historisch patrimonium... speciale ritten zullen dan wss ook wel verleden tijd zijn.
Modern Times...

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9032
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Shrek » 01 jun 2013, 00:54

Rétro schreef:Mss wel één van de grootste slachtoffers (althans voor de liefhebbers); het historisch patrimonium... speciale ritten zullen dan wss ook wel verleden tijd zijn.
Dat hoeft niet hoor, ETCS stoomtreinen zullen er wel gaan rijden in de toekomst :wink:

Rétro
Berichten: 182
Lid geworden op: 22 okt 2009, 14:25

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Rétro » 02 jun 2013, 22:50

Laat het ons met z'n allen hopen!
Modern Times...

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9032
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Shrek » 02 jun 2013, 23:23

Rétro schreef:Laat het ons met z'n allen hopen!
Dit probleem zal zich over heel Europa stellen.
Dat laat ruimte genoeg aan een bedrijf of persoon om een oplossing te commercialiseren :wink:

deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door deadlock » 03 jun 2013, 16:46

Shrek schreef:Dat hoeft niet hoor, ETCS stoomtreinen zullen er wel gaan rijden in de toekomst :wink:
Op level 2 zonder laterale signalisatie? :D Vetheid :D

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9032
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Shrek » 03 jun 2013, 17:08

volgens wikipedia bestaat er zelfs al eentje met LS: http://de.wikipedia.org/wiki/Dampflokom ... mpftechnik
Dat is het nog niet helemaal, maar toch al een grote stap. En zowel in Zwitserland, Duitsland als het VK is de vraag naar ETCS op historisch materiaal groot. Er zal dus wel een oplossing gevonden worden :wink:

Plaats reactie