Pagina 1 van 1

Nederlandse machinisten vrezen levensgevaarlijke maatregelen

Geplaatst: 14 jan 2013, 13:01
door Stef
Een aantal machinisten maakt zich grote zorgen over de veiligheid op het Nederlandse spoor. Volgens hen staat alles in het teken van meer treinen met minder vertraging te laten rijden en "is er niemand die controleert hoe veilig dat allemaal is. Je kunt erop wachten dat het een keer goed misgaat."
Dat zei bestuurder Roel Berghuis van de socialistische vakbond FNV Spoor maandag na een bericht hierover in de Volkskrant. Bij deze bond hebben de vijf zeer ervaren machinisten zich gemeld.

Zo noemen de machinisten de plannen van de spoordirecties om de snelheden bij stations op te voeren "levensgevaarlijk". De aanpassing gebeurt om de capaciteit op het spoor te verhogen, maar volgens de machinisten neemt bij een ongeval daardoor de kans op noodlottige gevolgen toe.

Na een treinbotsing in Amsterdam in april vorig jaar stelde de Onderzoeksraad voor Veiligheid onder meer de risicovolle dienstregeling op de dag van het ongeval aan de kaak. De Nederlandse Spoorwegen NS en spoorbeheerder ProRail kregen ervan langs. Maar volgens de machinisten verandert er in de kern niks.

De klagers hekelen ook het toezicht van de inspectie dat zij een "papieren werkelijkheid" noemen. "Als we altijd volgens de planning zouden rijden, zou er nooit een ongeluk gebeuren", zegt een van hen in de krant. "Het gevaar ontstaat zodra een paar treinen vertraagd zijn. Dan worden alle trucs uit de kast gehaald om de dienstregeling weer in het gareel te krijgen."

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... elen.dhtml

Re: Nederlandse machinisten vrezen levensgevaarlijke maatreg

Geplaatst: 14 jan 2013, 13:40
door kika
In de VK van vandaag staat er nog de kanttekening dat het onveiliger is om op het voetpad te lopen dan in een trein te reizen. Zo ter perspectief :wink:

Re: Nederlandse machinisten vrezen levensgevaarlijke maatreg

Geplaatst: 15 jan 2013, 23:47
door AlexNL
Zowel NS als ProRail hebben inmiddels gereageerd en stellen dat het niet onveiliger wordt. Ook diverse andere machinisten zijn van mening dat het niet onveiliger wordt wanneer de toeleidende sporen worden versneld (door wisselstraten te versimpelen, bijvoorbeeld).