Pagina 1 van 10
Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
Geplaatst: 16 jan 2013, 13:42
door carlos
Telegraaf
wo 16 jan 2013, 11:55
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2122 ... ren__.html
Den Haag reserveert treinroute Brussel door Alexander Bakker
AMSTERDAM - De gemeente Den Haag heeft bij spoorbeheerder ProRail capaciteit aangevraagd voor een nieuwe intercity-verbinding tussen Den Haag Centraal en Brussel-Zuid/Midi. De hofstad voert eind deze maand gesprekken met zeven vervoersbedrijven over de mogelijke exploitatie van de lijn.
Het is voor het eerst in Nederland dat een gemeente naar ProRail stapt om ruimte op het spoor te reserveren. De Haagse verkeerswethouder Smit (VVD) wil een besloten vennootschap oprichten, die als doel heeft een treinverbinding tussen Den Haag en Brussel mogelijk te maken. De BV zal later worden overgenomen door het spoorbedrijf dat de verbinding gaat verzorgen.
Door het verdwijnen van de Beneluxtrein is Den Haag sinds 9 december de eerste regeringsstad op het Europese vasteland zonder internationale treinverbinding. Het Haagse stadhuis is daar woest over, omdat veel medewerkers van internatonale bedrijven en instellingen in de hofstad met grote regelmaat naar Brussel moeten.
Wethouder Smit kondigde eerder al een marktonderzoek aan om te bekijken of een lijn met als stopplaatsen Den Haag, Delft, Rotterdam, Roosendaal, Antwerpen, Mechelen en Brussel rendabel is. Komend voorjaar verwacht de stadsbestuurder meer te kunnen vertellen over de uitkomsten.
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 16 jan 2013, 14:09
door carlos
IC-n Charleroi - Essen laten doorrijden naar Den Haag (met rijtuigen M5 en T18)?
slechts 3 extra treinstellen nodig tov huidige dienst Charleroi-Essen; deze kunnen de Nederlanders waarschijnlijk wel voor een 'vriendenprijsje' en een langdurig contract van NMBS 'huren'
Langdurig contract om de kosten voor aanpassing van M5 en T18 aan prorail net te dekken (ATB, stuurtafel M5 BDX aanpassen aan T18, en indien nodig aanpassing van de M5 omvormer aan de 1500V voeding)
homologatie? dat moeten de Nederlanders dan maar in orde maken
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 16 jan 2013, 14:12
door Shrek
carlos schreef:IC-i Charleroi - Essen laten doorrijden naar Den Haag (met rijtuigen M5 en T18)?
slechts 3 extra treinstellen nodig tov huidige dienst Charleroi-Essen; deze kunnen de Nederlanders waarschijnlijk wel voor een 'vriendenprijsje' en een langdurig contract van NMBS 'huren'
Langdurig contract om de kosten voor aanpassing van M5 en T18 aan prorail net te dekken (ATB, stuurtafel M5 BDX, en indien nodig aanpassing van de M5 omvormer aan de 1500V voeding)
homologatie? dat moeten de Nederlanders dan maar in orde maken
Jouw fantasie slaat een beetje op hol denk ik

T18 zal nooit naar Nederland rijden en de M5/M6 zullen nooit ATB krijgen.
Als dit al gerealiseerd wordt dan zal het een internationale trein zijn (geen IC) met meersysteemslocs met internationale rijtuigen (zoals het tot vorig jaar was). Alleen moet iemand het risico durven nemen hierin te investeren. Vandaag de dag zou het meteen een schot in de roos zijn, maar er bestaat nog altijd een (kleine) kans daat fyra over een jaar wel goed draait. Dan ben je eraan voor de moeite denk ik.
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 16 jan 2013, 14:34
door carlos
Shrek schreef:carlos schreef:IC-n Charleroi - Essen laten doorrijden naar Den Haag (met rijtuigen M5 en T18)?
slechts 3 extra treinstellen nodig tov huidige dienst Charleroi-Essen; deze kunnen de Nederlanders waarschijnlijk wel voor een 'vriendenprijsje' en een langdurig contract van NMBS 'huren'
Langdurig contract om de kosten voor aanpassing van M5 en T18 aan prorail net te dekken (ATB, stuurtafel M5 BDX, en indien nodig aanpassing van de M5 omvormer aan de 1500V voeding)
homologatie? dat moeten de Nederlanders dan maar in orde maken
Jouw fantasie slaat een beetje op hol denk ik

T18 zal nooit naar Nederland rijden en de M5/M6 zullen nooit ATB krijgen.
Als dit al gerealiseerd wordt dan zal het een internationale trein zijn (geen IC) met meersysteemslocs met internationale rijtuigen (zoals het tot vorig jaar was). Alleen moet iemand het risico durven nemen hierin te investeren. Vandaag de dag zou het meteen een schot in de roos zijn, maar er bestaat nog altijd een (kleine) kans daat fyra over een jaar wel goed draait. Dan ben je eraan voor de moeite denk ik.
voor NMBS-groep zijn de meerkosten aan dit scenario beperkt tot: ATB, stuurtafel M5 BDX, en indien nodig aanpassing van de M5 omvormer aan de 1500V voeding, maw als de Nederlanders/hagenaren drie treinstellen (met personeel of zelf zorgen voor personeel) willen huren bij NMBS en zorgen voor de homologatie dan is dit voor NMBS een goede zaak.
Een extra trein betekent extra kosten (materieel, rijpad,extra personeel)
Shrek schreef: Als dit al gerealiseerd wordt dan zal het een internationale trein zijn (geen IC) met meersysteemslocs met internationale rijtuigen .
is T18 geen meersysteemloc? (5000 kW op 3000Vdc en 25kVac; 3000kW op 1500 Vdc)
nochtans zegt siemens: Three-System Universal Locomotive HLE 18
http://www.mobility.siemens.com/mobilit ... ist-en.pdf
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 16 jan 2013, 15:03
door vasonline
"Gewoon" de T11 gebruiken?
& 'n Loodje doen rond de ventilatieknop

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 16 jan 2013, 15:20
door Shrek
vasonline schreef:"Gewoon" de T11 gebruiken?
& 'n Loodje doen rond de ventilatieknop

Dat is al realistischer dan wat hierboven staat

Maar zou de nmbs verkopen aan iemand die rechtstreeks met de fyra gaat concurreren?
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 16 jan 2013, 15:23
door carlos
vasonline schreef:"Gewoon" de T11 gebruiken?
& 'n Loodje doen rond de ventilatieknop

vasonline schreef:"Gewoon" de T11 gebruiken?
& 'n Loodje doen rond de ventilatieknop

is ook een oplossing
op korte termijn zelfs veel goedkoper dan T18. voor trekduw dient dan enkel ATB in de M5BDX geplaatst te worden (en indien nodig de omvormer aanpassen voor 1500Vdc) + homologatie M5; in trek modus is zelfs ATB niet nodig op de M5BDX.
op langere termijn dient er dan wel een volledige algemene revisie van de T11 te gebeuren, wat ook een serieuse kost is, en je zit met de beperking van 12 locs.
daarom dat ik T18 vooropgesteld heb: er moet dan wel geinvesteerd worden in ATB en voor trekduw aanpassing M5BDX, plus homologatie (maar men kan proberen om de Nederlanders voor de homologatie te laten zorgen, incl de kosten), maar je bent niet beperkt tot 12 locs
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 16 jan 2013, 15:25
door carlos
Shrek schreef:vasonline schreef:"Gewoon" de T11 gebruiken?
& 'n Loodje doen rond de ventilatieknop

Dat is al realistischer dan wat hierboven staat

Maar zou de nmbs verkopen aan iemand die rechtstreeks met de fyra gaat concurreren?
als NMBs meedoet houden ze net een concurrent buiten.
't is pas als er iemand onafhankelijk van NMBS een dienst organiseert dat je echte concurrentie hebt.
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 16 jan 2013, 15:29
door Shrek
carlos schreef:
als NMBs meedoet houden ze net een concurrent buiten.
't is pas als er iemand onafhankelijk van NMBS een dienst organiseert dat je echte concurrentie hebt.
Maar de nmbs wil helemaal niet meedoen. Dat is nu het afgelopen jaar toch wel zeer duidelijk gebleken? Er is vanuit België GEEN interesse in een verbinding met Den Haag. Dat lijkt mij ergens logisch, den Haag is geen populaire toeristische bestemming als Amsterdam of een zakelijk centrum als Rotterdam.
Het initiatief zal dan ook volledig vanuit Nederland betaalt moeten worden (al is dat misschien wel mogelijk als de gemeente den Haag meedoet).
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 16 jan 2013, 15:30
door vasonline
Shrek schreef:vasonline schreef:"Gewoon" de T11 gebruiken?
& 'n Loodje doen rond de ventilatieknop

Dat is al realistischer dan wat hierboven staat

Maar zou de nmbs verkopen aan iemand die rechtstreeks met de fyra gaat concurreren?
That's the question

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 16 jan 2013, 15:33
door carlos
Shrek schreef: Dat lijkt mij ergens logisch, den Haag is geen populaire toeristische bestemming als Amsterdam of een zakelijk centrum als Rotterdam.
.
nog nooit naar t strand van scheveningen geweest?
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 16 jan 2013, 15:40
door Shrek
carlos schreef:nog nooit naar t strand van scheveningen geweest?
Neen, net zoals de meeste Belgen ga ik naar het strand van Knokke of Oostende. Scheveningen is totaal niet interessant vanuit België.
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 16 jan 2013, 15:59
door carlos
Shrek schreef:
Maar de nmbs wil helemaal niet meedoen. Dat is nu het afgelopen jaar toch wel zeer duidelijk gebleken? Er is vanuit België GEEN interesse in een verbinding met Den Haag. Dat lijkt mij ergens logisch, den Haag is geen populaire toeristische bestemming als Amsterdam of een zakelijk centrum als Rotterdam.
Het initiatief zal dan ook volledig vanuit Nederland betaalt moeten worden (al is dat misschien wel mogelijk als de gemeente den Haag meedoet).
Er was zowel in Belgie als Nederland WEL interesse in het behouden van een gewone trein, met behoud van de 'oude' prijsformule.
Maar noch NMBS, noch NS zijn (vandaag) geinteresseerd.
Er is inderdaad vanuit Belgie nooit interesse geweest in een verlieslatende HST naar Den Haag met halte in Breda
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 16 jan 2013, 16:13
door Shrek
carlos schreef:
Er was zowel in Belgie als Nederland WEL interesse in het behouden van een gewone trein, met behoud van de 'oude' prijsformule.
Maar noch NMBS, noch NS zijn (vandaag) geinteresseerd.
Er is inderdaad vanuit Belgie nooit interesse geweest in een verlieslatende HST naar Den Haag met halte in Breda
Blij dat je het eens bent dat de NMBS niet geïnteresseerd is, de ombouwplannetjes kunnen dus weer de kast in.
Er is inderdaad vanuit België een zekere vraag naar een goedkope verbinding naar Rotterdam of Amsterdam, maar daar zal geen enkele Belgische stad of organisatie geld voor willen uittrekken.
Maar als den Haag er een zak geld tegenover zet kan het eventueel wel lukken.
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 16 jan 2013, 17:50
door Robin
weeral de verkeerde denkwijze hierboven.
als de hollanders een trein willen inleggen dat ze hun eigen trein inleggen en hun plan trekken ermee.
waarom moet de NMBS telkens voor een oplossing zorgen????