Pagina 1 van 1

Limburg wil ProRail buitenspel zetten

Geplaatst: 18 jan 2013, 15:28
door carlos
Telegraaf 18 jan
Limburg wil ProRail buitenspel zetten
MAASTRICHT - Limburg zou het liefst spoorbeheerder ProRail buitenspel zetten. De provincie wil onderzoeken of het regionale spoorlijnen zelf in eigendom kan krijgen


Vrijwel de volledige railinfrastructuur in Nederland is in handen van ProRail, dat onderhoud pleegt en verantwoordelijk is voor de dienstregelingen van vervoerders.

Gedeputeerde Patrick van der Broeck van het CDA wil onderzoeken of mogelijk is om meer zeggenschap te krijgen over het spoor. "Voor het wegennet vinden we het logisch om onderscheid te maken tussen rijkswegen en provinciale wegen. Het zou niet gek zijn om dat ook voor intercitylijnen en regionaal spoor te doen", licht hij toe.

Volgens Van der Broeck kijkt ProRail te veel naar landelijke belangen. "Wij worden afgerekend op de kwaliteit van de treindienst op de lijnen, maar tegelijkertijd zijn wij volstrekt afhankelijk van ProRail, waardoor we geen onderhandelingspositie hebben."

Krijgt de CDA'er zijn zin, dan zou dat betekenen dat de provincie verantwoordelijk wordt voor de infrastructuur van de Heuvellandlijn Maastricht-Kerkrade en de Maaslijn Roermond-Nijmegen. Dat schrijft de Limburger. Het voorstel van Van der Broeck wordt vrijdag besproken in de Statencommissie.

Re: Limburg wil ProRail buitenspel zetten

Geplaatst: 18 jan 2013, 18:49
door Retard
Dit is een zeer goed idee :D De belangrijkste vervoerder op de lijn moet de spoorinfrastructuur ook onderhouden en de seinhuizen beheren.

Re: Limburg wil ProRail buitenspel zetten

Geplaatst: 18 jan 2013, 19:31
door Tijgernoot
Nou, ik denk niet dat de gedeputeerde dat voor ogen heeft, die zal het eerder willen onderbrengen bij zijn provinciale waterstaat. Dat brengt ook meer zekerheid want de vervoerder op de betreffende spoorlijnen kan/zal elke tien jaar veranderen.

Re: Limburg wil ProRail buitenspel zetten

Geplaatst: 18 jan 2013, 19:40
door zwart look
Het gaat alleen om onderhoud van de infrastructuur.
Beheer van de seinen is voor heel Limburg geconcentreerd in Maastricht.
Bovendien zit je op de eindpunten van de beide regionale trajecten met de samenloop met andere vervoerders.
In Kerkrade zijn dat in ieder geval ZLSM en NS, in Maastricht NMBS, NS, en een aantal goederenvervoerders.

Re: Limburg wil ProRail buitenspel zetten

Geplaatst: 18 jan 2013, 21:17
door pietje
Retard schreef:Dit is een zeer goed idee :D De belangrijkste vervoerder op de lijn moet de spoorinfrastructuur ook onderhouden en de seinhuizen beheren.
Het zal aan mij liggen, maar ik lees alleen dat de provincie het eigendom van de infra wenst.
Volgens mij is de provincie niet zelf de vervoerder, dus ik begrijp niet waar jij uw stelling haalt.

Re: Limburg wil ProRail buitenspel zetten

Geplaatst: 18 jan 2013, 21:26
door nahoj
pietje schreef:
Retard schreef:Dit is een zeer goed idee :D De belangrijkste vervoerder op de lijn moet de spoorinfrastructuur ook onderhouden en de seinhuizen beheren.
Het zal aan mij liggen, maar ik lees alleen dat de provincie het eigendom van de infra wenst.
Volgens mij is de provincie niet zelf de vervoerder, dus ik begrijp niet waar jij uw stelling haalt.
Daarbij is die stelling van Retard al uitgeprobeerd in Engeland, met enkele desastreuze gevolgen op veiligheidsniveau...

Re: Limburg wil ProRail buitenspel zetten

Geplaatst: 19 jan 2013, 01:52
door Retard
In België tot 2005 ook, en dat had geen desatreuse gevolgen :wink:
Enfin, vermits de provincie de kwaliteit van de treindienst verzorgd, is het misschien een positief punt dat deze meer zeggenschap krijgen over ProRail.

Re: Limburg wil ProRail buitenspel zetten

Geplaatst: 19 jan 2013, 17:32
door nahoj
Retard schreef:In België tot 2005 ook, en dat had geen desatreuse gevolgen :wink:
Juist. Ik was niet volledig genoeg. Ik doelde op privé-onderhoud van spoorinfrastructuur.