Spanje met de trein? Nee bedankt, wij willen geen passagiers
Geplaatst: 28 jan 2013, 23:09
Het relaas van hoe ik met de trein wil maar niet kan rijden. Ik wil over een maand of 2 even naar een klein dorpje niet ver van Barcelona (richting Igualada). Stationnetje daar zit niet in de planners van DB, SCNF en Renfe (daar zitten blijkbaar alleen maar de grote stations in??!?) maar bon, dat laatste stuk kan ik ook wel ter plaatse kopen.
- DB biedt het niet aan via Internet, enkel de dienstregeling
- SNCF heeft één of ander irritant muzakje op hun voorpagina. Ik kan mijn ticketjes ook in Noord-Korea afhalen (allez, dat staat tussen de opties)! Maar Railplus kan ik niet aangeven. Een trage en enerverende menu-worstelpartij. Kies je een land om de tickets af te halen, gaan ze de taal aanpassen… Denk je dat je wat hebt gevonden zegt dat ding heel consequent "Diese Verbindung ist nicht verfügbar. Bitte ändern Sie Ihre Suche." Maar dat zegt ie altijd, maakt niet uit of je nu de duurste tickets uitkiest of goedkopere op andere dagen. Het is wel min of meer duidelijk dat er verschillende klassen zijn in de Elipsos, en dat verschil proberen ze ook uit te leggen. Geen idee of hun prijzen enkel of return zijn, zover geraak ik niet.
- Renfe heeft 'Promo prices' maar wat een D of een M is, dat mag Joost weten. De verschillende producten (klassen) zijn niet vertaald, maar ach, het is een stapje verder als je al je verbinding hebt gekozen nog een keer uitgelegd. Een verbinding kiezen is ook niet makkelijk, altijd *eerst* de heenrit kiezen, daarna pas naar de terugrit kijken. Je keuzebolletje wordt anders weer weggehaald. Rates and discounts, da's interessant. Ken genoeg Spaans om te vermoeden dat ik geen Nino of Joven ben, maar die andere? Geen flauw idee. Ga je wat spelen met die opties krijg je al snel dingen als 'Seat error 1 = The occupation mode is not valid (PT71)' naar je kop gesmeten. Als je voor de ene passagier wilt invullen dat het een kind is en de andere een 'oferta mini' gaat die alles weer lopen resetten. Wat een bende. Ik geraak niet tot de aankoopbutton na 25 minuten.
- Niet getreurd, er is nog de website van Elipsos zelf! Gaan we een dagje vroeger naar Parijs, bij vrienden op bezoek en dan verder, is vast goed te doen. Eerste probleem: Flash. Toegankelijkheid boeit blijkbaar niet. Bon die horde kan ik nog wel overspringen. Geef je data in e.d.. Wachten … oops, server error. Kan de beste overkomen, na nog 2 keer proberen zet ik het aan de kant voor een uurtje. Tweede poging: ook traag, maar ik kan nu ook andere treinverbindingen kiezen! Helaas niet voor mijn lokale lijntje. Hier ook weer geen woord uitleg over de verschillende klassen. Als je de prijs probeert te berekenen blijf je op dezelfde pagina (Chrome browser). Available seats dan maar? Weer niks. Dan maar gelijk boeken. Aha een popupje dat je dat op hun verkooppagina moet doen. Dacht ik dat ik daar al op zat? Extra knopje, om me op dezelfde pagina te houden. Regelmatig weer Timeouts. Aha hebben ze nog meer pop-ups die uiteraard geblokeerd worden, die brengen me terug naar tgv-europe.com Dat schiet niet op.
- Bij NMBS worden de gezochte verbindingen ook niet on-line aangeboden, maar pluim ze bieden ook de dagoptie via Perpignan en Port Bou aan. Alhoewel dat bijna 23 uur reizen met een klein kind niet echt goed is voor het humeur. In ieder geval zijn ze zo netjes om snel te vertellen, dat ze het niet kunnen verkopen via internet.
Morgen ga ik eens langslopen bij een reisbureautje van DB, eens kijken of ze maar wat willen/kunnen verkopen. Vliegtickets zijn de helft of een derde van de prijs en 5x zo snel van hieruit, maar ik wil het toch nog een keer proberen. Als afsluiter nog een vraag: heb ik nog opties over het hoofd gezien? Nachtintercity via Portbou is goedkoper maar die lijkt vanavond ook niet boekbaar via SNCF en rijdt enkel in de weekends (via Strasbourg).
- DB biedt het niet aan via Internet, enkel de dienstregeling
- SNCF heeft één of ander irritant muzakje op hun voorpagina. Ik kan mijn ticketjes ook in Noord-Korea afhalen (allez, dat staat tussen de opties)! Maar Railplus kan ik niet aangeven. Een trage en enerverende menu-worstelpartij. Kies je een land om de tickets af te halen, gaan ze de taal aanpassen… Denk je dat je wat hebt gevonden zegt dat ding heel consequent "Diese Verbindung ist nicht verfügbar. Bitte ändern Sie Ihre Suche." Maar dat zegt ie altijd, maakt niet uit of je nu de duurste tickets uitkiest of goedkopere op andere dagen. Het is wel min of meer duidelijk dat er verschillende klassen zijn in de Elipsos, en dat verschil proberen ze ook uit te leggen. Geen idee of hun prijzen enkel of return zijn, zover geraak ik niet.
- Renfe heeft 'Promo prices' maar wat een D of een M is, dat mag Joost weten. De verschillende producten (klassen) zijn niet vertaald, maar ach, het is een stapje verder als je al je verbinding hebt gekozen nog een keer uitgelegd. Een verbinding kiezen is ook niet makkelijk, altijd *eerst* de heenrit kiezen, daarna pas naar de terugrit kijken. Je keuzebolletje wordt anders weer weggehaald. Rates and discounts, da's interessant. Ken genoeg Spaans om te vermoeden dat ik geen Nino of Joven ben, maar die andere? Geen flauw idee. Ga je wat spelen met die opties krijg je al snel dingen als 'Seat error 1 = The occupation mode is not valid (PT71)' naar je kop gesmeten. Als je voor de ene passagier wilt invullen dat het een kind is en de andere een 'oferta mini' gaat die alles weer lopen resetten. Wat een bende. Ik geraak niet tot de aankoopbutton na 25 minuten.
- Niet getreurd, er is nog de website van Elipsos zelf! Gaan we een dagje vroeger naar Parijs, bij vrienden op bezoek en dan verder, is vast goed te doen. Eerste probleem: Flash. Toegankelijkheid boeit blijkbaar niet. Bon die horde kan ik nog wel overspringen. Geef je data in e.d.. Wachten … oops, server error. Kan de beste overkomen, na nog 2 keer proberen zet ik het aan de kant voor een uurtje. Tweede poging: ook traag, maar ik kan nu ook andere treinverbindingen kiezen! Helaas niet voor mijn lokale lijntje. Hier ook weer geen woord uitleg over de verschillende klassen. Als je de prijs probeert te berekenen blijf je op dezelfde pagina (Chrome browser). Available seats dan maar? Weer niks. Dan maar gelijk boeken. Aha een popupje dat je dat op hun verkooppagina moet doen. Dacht ik dat ik daar al op zat? Extra knopje, om me op dezelfde pagina te houden. Regelmatig weer Timeouts. Aha hebben ze nog meer pop-ups die uiteraard geblokeerd worden, die brengen me terug naar tgv-europe.com Dat schiet niet op.
- Bij NMBS worden de gezochte verbindingen ook niet on-line aangeboden, maar pluim ze bieden ook de dagoptie via Perpignan en Port Bou aan. Alhoewel dat bijna 23 uur reizen met een klein kind niet echt goed is voor het humeur. In ieder geval zijn ze zo netjes om snel te vertellen, dat ze het niet kunnen verkopen via internet.
Morgen ga ik eens langslopen bij een reisbureautje van DB, eens kijken of ze maar wat willen/kunnen verkopen. Vliegtickets zijn de helft of een derde van de prijs en 5x zo snel van hieruit, maar ik wil het toch nog een keer proberen. Als afsluiter nog een vraag: heb ik nog opties over het hoofd gezien? Nachtintercity via Portbou is goedkoper maar die lijkt vanavond ook niet boekbaar via SNCF en rijdt enkel in de weekends (via Strasbourg).