Pagina 1 van 2
Metro MIVB
Geplaatst: 23 aug 2006, 22:22
door Concurrent
Ik vraag me nu al een tijdje af hoe dat een metro soms zo hard afremt.Want wie m kent , weet dat het oprtekken , ook in 5 vitesse gaat

Maar ik kan me inbeelden als je elke keer zo veel moet remmen , dat schijfremmen een dure onderneming is.Of zit ik mis?Rheostatisch misschien?
Geplaatst: 23 aug 2006, 22:34
door TBbart
magneetschoenen lijken me zeer goede rendabel rem middel...
type 13 en MS 96 ... hebben da toch ook in noodremming

Geplaatst: 23 aug 2006, 22:38
door trainfreak
Ik vraag me af waar de metro het vermogen haalt om zo hard op te trekken?
Geplaatst: 23 aug 2006, 22:51
door Shrek
die 3de rail is vrij dik dus er kan daar veel stroom door vloeien, daar komt dus het vermogen vandaan, of bedoelde je dat niet?
Geplaatst: 23 aug 2006, 22:57
door trainfreak
Shrek schreef:die 3de rail is vrij dik dus er kan daar veel stroom door vloeien, daar komt dus het vermogen vandaan, of bedoelde je dat niet?
Ik dacht dat er daar 700 volt ofzo opzat?
Ik bedoel eigenlijk hoe het komt dat die zo snel kan optrekken, als je dat vergelijkt met vb treinen
Geplaatst: 23 aug 2006, 23:00
door Frank
TBbart schreef:magneetschoenen lijken me zeer goede rendabel rem middel..
En magnetisme wordt inderdaad ook effectief gebruikt in de Brusselse metro.
Geplaatst: 24 aug 2006, 00:52
door NSNMBS
En die Brusselse metro's gaan voor mij net iets TE hard
In parijs zijn ze perfect. (Alhoewel de metro's op de lijnen 1 en 14 ook snel optrekken

Geplaatst: 24 aug 2006, 08:58
door edje
trainfreak schreef:Shrek schreef:die 3de rail is vrij dik dus er kan daar veel stroom door vloeien, daar komt dus het vermogen vandaan, of bedoelde je dat niet?
Ik dacht dat er daar 700 volt ofzo opzat?
Ik bedoel eigenlijk hoe het komt dat die zo snel kan optrekken, als je dat vergelijkt met vb treinen
Ligt inderdaad aan de aanzetstromen, maar ook al de tandwieloverbrenging van de Tractiemotor naar het wielstel
Tandwielen zullen wel zo zijn ingericht dat je wel snel kunt optrekken, maar geen hoge snelheid zult behalen.
En natuurlijk veel aangedreven wielstellen.
Geplaatst: 24 aug 2006, 09:52
door ThomSten
600 volt is het. Net als de Brusselse trams.

Geplaatst: 24 aug 2006, 13:23
door trainfreak
Bedankt allemaal voor de uitleg

Geplaatst: 24 aug 2006, 20:46
door Concurrent
Dus ik veronderstel dus dat men enkel een magnetise rem heeft in de metro

Geplaatst: 04 apr 2007, 22:13
door Asterix
ThomSten schreef:600 volt is het. Net als de Brusselse trams.

Sorry, ik lees de topic nu pas.
Metro rijdt op 900 Volt, trams op 700 Volt.
Geplaatst: 04 apr 2007, 22:14
door Asterix
Concurrent schreef:Dus ik veronderstel dus dat men enkel een magnetise rem heeft in de metro

Nee, hoor. Ook pneumatische en mechanische.
Geplaatst: 04 apr 2007, 22:18
door Asterix
NSNMBS schreef:En die Brusselse metro's gaan voor mij net iets TE hard
In parijs zijn ze perfect. (Alhoewel de metro's op de lijnen 1 en 14 ook snel optrekken

In Parijs is het comfort iets beter maar er is meer onderhoud nodig. Onder andere de grote hitteontwikkeling door het gebruik van (lucht)banden zorgt hiervoor.
Geplaatst: 05 apr 2007, 20:28
door pietje
Jeroen schreef:NSNMBS schreef:En die Brusselse metro's gaan voor mij net iets TE hard
In parijs zijn ze perfect. (Alhoewel de metro's op de lijnen 1 en 14 ook snel optrekken

In Parijs is het comfort iets beter maar er is meer onderhoud nodig. Onder andere de grote hitteontwikkeling door het gebruik van (lucht)banden zorgt hiervoor.
dit is op slechts 5 van de 16 lijnen het geval: 1, 4, 6, 11 en 14. De rest zijn "gewone" metro's met enkel sporen