Pagina 1 van 1

ICK-rijtuigen van NS verkocht aan Hector Rail

Geplaatst: 18 mei 2013, 01:45
door carlos
http://www.treinenweb.nl/news/3063

Na jarenlange stilstand zullen er uiteindelijk een aantal ICK-rijtuigen door de NSFS (NS Financial Services) gekocht worden aan Hector Rail, het betreft de verkoop van zo'n 42 rijtuigen. De Zweedse vervoerder wil complete reizigerstreinen aanbieden op de Zweedse markt.

Sinds 2007 is Hector Rail actief voor het reizigersvervoer in Zweden. Zo heeft het bedrijf de afgelopen jaren geïnvesteerd in zeven locomotieven die goedgekeurd zijn voor een snelheid tot 230 km/u.

De bedoeling van de dienst met de nieuwe rijtuigen is dat andere vervoerders deze wagons dan kunnen leasen. Naast de rijtuigen uit Nederland, worden er twee extra ES 64 U2-locomotieven van leasemaatschappij MRCE aangekocht. Het totaal aantal locs geschikt voor de snelheden tot 230 km/u komt daarmee op 7.

Op 16 maart zijn er al rangeeracties geweest om de bewuste rijtuigen bij elkaar te brengen. Het enige onderhoud wat er nog aan de rijtuigen moet gebeuren is een revisie van de draaistellen voordat ze weer de dienst in zouden kunnen gaan.

De rijtuigen staan sinds 2009 aan de kant op het rangeerterrein van Nijmegen. Met de koop is hiermee 1/3e deel van de rijtuigen straks verkocht.

Re: ICK-rijtuigen van NS verkocht aan Hector Rail

Geplaatst: 20 mei 2013, 22:15
door AlexNL
De rijtuigen zijn een paar maanden terug vanuit Nijmegen overgebracht naar Roosendaal, toen bleek dat het daar toch niet helemaal paste zijn ze verplaatst naar Lage Zwaluwe. Ze hebben daar zo'n twee weken geparkeerd gestaan, alle 42 rijtuigen zijn daar flink onder handen genomen door graffitispuiters.

De logica achter de verplaatsingen ontgaat mij, maar dat is wel met meer dingen in de spoorwegwereld :lol:

Re: ICK-rijtuigen van NS verkocht aan Hector Rail

Geplaatst: 21 mei 2013, 12:20
door dentheo
AlexNL schreef:De rijtuigen zijn een paar maanden terug vanuit Nijmegen overgebracht naar Roosendaal, toen bleek dat het daar toch niet helemaal paste zijn ze verplaatst naar Lage Zwaluwe. Ze hebben daar zo'n twee weken geparkeerd gestaan, alle 42 rijtuigen zijn daar flink onder handen genomen door graffitispuiters.

De logica achter de verplaatsingen ontgaat mij, maar dat is wel met meer dingen in de spoorwegwereld :lol:
Ik dacht dat ze even in Lage Zwaluwe stonden omdat men met het seinhuis ging rond rijden in Roosendaal.
Zou Shunter die gaan opknappen in de werkplaats in Roosendaal voor de lange reis naar Scandinavie ?

Re: ICK-rijtuigen van NS verkocht aan Hector Rail

Geplaatst: 21 mei 2013, 14:52
door deadlock
Ja en ja.