Pagina 1 van 2
Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleiding
Geplaatst: 24 mei 2013, 11:48
door Retard
Het spoorverkeer tussen de stations Jemelle (provincie Namen) en Libramont (provincie Luxemburg) was vrijdagochtend tussen 05.00 uur en 08.15 uur zwaar verstoord vanwege een goederentrein die tot stilstand was gekomen door een bevroren bovenleiding.
De trein raakte geblokkeerd ter hoogte van Florival, op de lijn Namen-Aarlen, waardoor het spoorverkeer volledig onderbroken werd. Er werden pendelbussen ingezet tussen Jemelle en Libramont.
Het spoor werd rond 08.15 uur vrijgemaakt en het treinverkeer kon opnieuw normaal verlopen. Er zijn nog lichte gevolgvertragingen mogelijk.
Ik dacht de 162 niet geschikt was voor goederen?
Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi
Geplaatst: 24 mei 2013, 11:53
door Bibke
Toen vorig jaar de lijn 154 gesloten was door het ongeval te Godinne reden de goederentreinen ook langs de 162.
Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi
Geplaatst: 24 mei 2013, 12:01
door Shrek
Retard schreef:Ik dacht de 162 niet geschikt was voor goederen?
Dat is jarenlang zelfs de hoofdgoederenlijn richting Luxemburg en Frankrijk geweest.
Voor de Athus-Meuse geëlektrificeerd was reden daar alleen dieseltjes voor lichte goederentreintjes. De zware treinen werden met E-loks langs lijn 162 gestuurd

Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi
Geplaatst: 24 mei 2013, 12:42
door Retard
Maar waarom is de Athus-Meuse dan zo opgewaardeerd geweest?
Ik heb onlangs gezien als twee 13'en zich zwaar inspannen, dan ze gerust boven geraken in Jemelle.
Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi
Geplaatst: 24 mei 2013, 13:03
door Shrek
Retard schreef:Maar waarom is de Athus-Meuse dan zo opgewaardeerd geweest?
Ik heb onlangs gezien als twee 13'en zich zwaar inspannen, dan ze gerust boven geraken in Jemelle.
De Athus-Meuse is sneller en heeft veel meer capaciteit. Gescheiden verkeer passagiers-goederen zorgt ook voor een veel betere regelmaat.
Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi
Geplaatst: 24 mei 2013, 13:30
door Steven
Inderdaad een betere scheiding tussen reizigers en goederen, de Athus - Meuse heeft capaciteit over die je op L162 niet hebt. Bijkomend is die lijn onmiddellijk op 25kV gezet. Dit heeft als grote voordeel dan men beter kon inspelen op het noodzakelijk vermogen om die zware lasten over de Ardennen te krijgen.
Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi
Geplaatst: 24 mei 2013, 15:06
door fets
Retard schreef:De trein raakte geblokkeerd ter hoogte van Florival, op de lijn Namen-Aarlen, waardoor het spoorverkeer volledig onderbroken werd. Er werden pendelbussen ingezet tussen Jemelle en Libramont.
Florival ligt op L139, niet op L162 ?
Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi
Geplaatst: 24 mei 2013, 15:06
door groentje
Wellicht bedoelt met Florée.
Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi
Geplaatst: 24 mei 2013, 15:13
door Steven
Hatrival ligt ook op L162, maar daar zou het minder problemen moeten geven (3 sporen en de nodige wissels beschikbaar).
Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi
Geplaatst: 24 mei 2013, 16:44
door Retard
is deze reactie op
www.hln.be waar?
Forenske
Als er ijs aan de bovenleiding hangt dan werkt dit isolerend. Waar het oude materieel daar geen problemen mee had (wel stroom/geen stroom) schakelt het nieuwe moderne materieel direct uit. Vandaar de stremming deze morgen door een goederentrein die niet meer verder kon. De NMBS blijft volhouden dat alles zal beter worden met nieuw materieel, wij, mensen van de praktijk weten dat het zo niet is. En, Pietje5354, een bovenleidng kan je niet ontdooien.
Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi
Geplaatst: 24 mei 2013, 16:53
door groentje
Dat klopt. Omdat dergelijke uitschakelingen ook op andere fouten kunnen wijzen, worden deze gedetecteerd en legt de boordcomputer een stilstand op. Je kan die detectie afzonderen (dat gebeurt er bijvoorbeeld bij de ontijzelingsritten), maar dat doet men liever niet. (Detectie 50 Hz levert misschien wel zoekresultaten op).
Een bovenleiding kan je niet ontdooien, wél ontijzelen. In koudere landen wordt de ijzel soms van de bovenleiding geschraapt door een stroomafnemer voor de eigenlijke stroomafnemer die dan stroom afneemt. Preciezere uitleg moet je maar gaan vragen bij Scandinaven of Russen, of zo.

Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi
Geplaatst: 24 mei 2013, 17:46
door Steven
bijkomend is het leuk om weten dat om die reden de bovenleiding beter onder spanning blijft staan, bij het minste stroomverbruik gaat de draad toch al wat opwarmen waardoor de kans op ijsvorming verkleint.
Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi
Geplaatst: 24 mei 2013, 19:02
door K V B
groentje schreef:
Een bovenleiding kan je niet ontdooien, wél ontijzelen. In koudere landen wordt de ijzel soms van de bovenleiding geschraapt door een stroomafnemer voor de eigenlijke stroomafnemer die dan stroom afneemt. Preciezere uitleg moet je maar gaan vragen bij Scandinaven of Russen, of zo.

In Zwitserland heeft de RBS hiervoor een treinstel dat de bovenleiding met antivries besproeit.
Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi
Geplaatst: 24 mei 2013, 23:29
door overweg13
Een van de vervolgvertragingen, nu ja vertragingen: de 2109 van 9:33 uit Brussel-Zuid werd afgeschaft, bij gebrek aan personeel. Ik heb nog net kunnen zien hoe men het stel M4 dat deze trein verzekert weer naar Vorst trok. Toch wel erg als je net die trein moet hebben, want enig alternatief is niet voorhanden. En deze trein geeft enkele schaarse aansluitingen met bussen in stations als Jemelle, Marloie en Libramont.
Re: Trafic LJ - Libramont verstoord door bevroren bovenleidi
Geplaatst: 26 mei 2013, 17:58
door Paul
Shrek schreef:Voor de Athus-Meuse geëlektrificeerd was reden daar alleen dieseltjes voor lichte goederentreintjes. De zware treinen werden met E-loks langs lijn 162 gestuurd

Is dat zo? Ik heb toch vaak zware ertstreinen zien rijden over de Athus-Meuse, gesleept door HLD reeks 52 of 53 in dubbele tractie...