Pagina 1 van 3
L4/ HSL-Zuid
Geplaatst: 30 aug 2006, 14:37
door Terminus
Verdient -in navolging van L3- ook stilaan een topicje? Grensoverschrijdend verkeer België-Nederland in de toekomst
Geweten:
- Normaal moesten op de HSL in 2007 de eerste hogesnelheidstreinen op rijden, maar dit gaat niet lukken. Wel zouden er in de loop van 2007 op de hogesnelheidslijnen al gesleepte treinen rijden tegen 160/u.
- Er komt zo'n HSL-trein tussen Brussel en Amsterdam (1 per uur) en eentje Den Haag-Brussel (8 per dag).
- De IC Benelux rijdt zeker nog in 2007 en ook -normaal- nog tot eind 2008. Daarna? Wel heb ik ergens gelezen dat de NMBS bekeek of ze met enkele locs 11 niet enkele reizigersdiensten naar Nederland kon blijven uitvoeren. Maar naar waar??
- Op het eerste zicht ook geen echte verbetering in Nederland zelf. Heel wat normale IC's zouden verdwijnen. Ook commentaar omdat de HSL-treinen geen plaatsen voor fietsen zouden hebben.
Vul gerust verder aan of geef uw commentaar!
Re: L4/ HSL-Zuid
Geplaatst: 30 aug 2006, 15:24
door Pieter
Terminus schreef:
- Op het eerste zicht ook geen echte verbetering in Nederland zelf. Heel wat normale IC's zouden verdwijnen. Ook commentaar omdat de HSL-treinen geen plaatsen voor fietsen zouden hebben.
Hebben de normale treinen dan wel zoveel plaats voor fietsen? De IC-A heeft er slechts 2!
Geplaatst: 30 aug 2006, 19:39
door Shrek
op dit forum is ooit eens gezegd dat reeks 11 naar de goederendienst gaat om reeks 25.5 daar te vervangen

Geplaatst: 31 aug 2006, 13:35
door sweek
Er gaan niet echt IC's verdwijnen met dit nieuwe plan. De Benelux valt af, maar Amsterdam - Vlissingen wordt vanaf nu twee maal per uur gereden in plaats van een maal, en die vangt dus het Nederlandse deel van de Benelux op.
Deze IC's gaan via Haarlem rijden in plaats van via Schiphol, waardoor er voor Schiphol wel in Leiden gaat moeten worden overgestapt.

Plaatje van HSL zuid.nl. Dus: 6 maal per uur Amsterdam - Schiphol - Rotterdam via HSL.
Geplaatst: 31 aug 2006, 14:23
door Pieter
Zijn er ook al plannen van de normale treinen die door de tunnel gaan rijden...
Geplaatst: 31 aug 2006, 15:01
door sweek
Pieter schreef:Zijn er ook al plannen van de normale treinen die door de tunnel gaan rijden...
Welke tunnel bedoel je? De Schipholtunnel?
Op deze link staan alle aanpassingen te vinden.
http://www.ns.nl/servlet/Satellite?cid= ... =nl&c=Page
Ook kun je op
http://www.ns.nl al de planner voor 2007 uitproberen. Let er op dat de datum die automatisch wordt ingevuld een zondag is, en dus een vertekend beeld geeft van de treinen die gaan rijden.
Geplaatst: 31 aug 2006, 16:53
door Pieter
De tunnel onder Antwerpen...
Geplaatst: 31 aug 2006, 17:30
door msts.be
Pieter schreef:Zijn er ook al plannen van de normale treinen die door de tunnel gaan rijden...
Normaal gezien (maar waarschijnlijk zal dit dus anders worden) was het de bedoeling dat de IC G doorgetrokken zou worden naar Noorderkempen en die dus de NZV zou gebruiken naast Thalys en de Shuttletreinen..
De IR-trein naar Essen en de L-trein naar Roosendaal , gereden met AM klassiek of AM75 blijft gewoon het ringspoor gebruiken.. De reden hiervoor is dat de klassiekjes en AM75 , NEEN ook niet de gerenoveerde (die zijn er wel voor voorbereid) , geen gesloten toilet hebben wat een voorwaarde is om de tunnel te mogen gebruiken..
Geplaatst: 31 aug 2006, 17:36
door Shrek
wordt IC-G dan met 13-nen gereden of krijgen de MS96 ECTS?
Geplaatst: 31 aug 2006, 20:16
door rvdborgt
msts.be schreef:Pieter schreef:Zijn er ook al plannen van de normale treinen die door de tunnel gaan rijden...
De IR-trein naar Essen en de L-trein naar Roosendaal , gereden met AM klassiek of AM75 blijft gewoon het ringspoor gebruiken.. De reden hiervoor is dat de klassiekjes en AM75 , NEEN ook niet de gerenoveerde (die zijn er wel voor voorbereid) , geen gesloten toilet hebben wat een voorwaarde is om de tunnel te mogen gebruiken..
Het laatste bericht van de NMBS dat ik over het tunnelgebruik heb gehoord is dat m.i.v. maart volgend jaar de IR naar Essen door de tunnel zal gaan rijden en later dat jaar misschien ook de (oude) Benelux. Dat lijkt me eigenlijk ook logisch. Waarom zouden er gesloten toiletten nodig zijn?
Groetjes,
Rian
Geplaatst: 31 aug 2006, 20:37
door Steven
omdat de spoorbedding volledig op beton ligt daar beneden en als er dan toch een wc zou doorgespoeld worden die geur diep onder de grond ni zo leuk is en langz zal blijven hangen
Geplaatst: 01 sep 2006, 21:49
door groentje
Kunnen die toiletten niet afgesloten worden tussen pakweg Berchem en Noorderdokken? Als dat op voorhand wordt aangekondigd, zullen er denk ik niet heel veel klagers zijn...
Geplaatst: 01 sep 2006, 21:55
door Joris
Hallo,
ik vrees dat dat een te groot werk zal zijn zeker om al die toiletten af te sluiten, trouwens, met 2 varkenskoppen moet je dan al van verder beginnen hé...
Groeten,
Joris De Mol
Geplaatst: 01 sep 2006, 21:57
door rvdborgt
Steven schreef:omdat de spoorbedding volledig op beton ligt daar beneden en als er dan toch een wc zou doorgespoeld worden die geur diep onder de grond ni zo leuk is en langz zal blijven hangen
Wat is dan het verschil met de Brusselse NZV? Verder heb ik gisteren van NS ook een voorlopige Benelux-dienstregeling gezien met vanaf 10 juni door de tunnel in Antwerpen. En dat verzint NS echt niet zelf.
groetjes,
Rian
Geplaatst: 01 sep 2006, 23:02
door Accelerat
Ik las op internet laatst ook nog dat door de HSL voor de L-trein A'pen-Roosendaal word gevreesd!