Bovenleidingen kusttram

Smalspoor, tram en light-rail in België
Gebruikersavatar
LHOON
Berichten: 616
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Bovenleidingen kusttram

Bericht door LHOON » 12 jun 2013, 15:34

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/r ... s_kusttram

Weer zo een argument van mensen die er niets van kennen en die een beproefde technologie willen vervangen door dure alternatieven met twijfelachtig voordeel...


Hobbes
Berichten: 704
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door Hobbes » 12 jun 2013, 15:51

Ik stel voor dat we dan al die lelijke appartementsblokken aan de Belgische kust ook platgooien, want die ontsieren ook het zicht...

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20556
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door Steven » 12 jun 2013, 15:52

Als die kuststeden dat willen mogen ze dat zelf betalen, is zien of ze die rekening dan wel willen betalen...

Peter Eijkman

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door Peter Eijkman » 12 jun 2013, 16:43

Heel eenvoudig: die" ontsierende kabels " in de grond stoppen, vervolgens de rails op palen zetten en die trams omdraaien.... :lol: 't spijt me te zeggen, maar sommige magistraten geven een geheel nieuwe inhoud aan het aloude begrip "Belgenmop"... Zullen zichzelf voor dit geweldige idee wel weer een vette bonus toekennen!

wattman
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door wattman » 12 jun 2013, 21:57

Wel, omschakelen van bovenleiding naar derde rail was in Londen de normaalste zaak van de wereld. Ik denk wel dat de commerciele snelheid van de Kusttram dan 'enigszins' negatief beinvloed gaat worden. Maar voor een betere uitstraling heb je dat er natuurlijk wel voor over. 8)

kika
Berichten: 2706
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door kika » 12 jun 2013, 23:11

Die Belgen willen wat meer toeristen frituren met een derde rail die ze even snel willen oversteken?

Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 718
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door e49memling » 12 jun 2013, 23:44

Blankenbergse burgemeester Patrick De Klerck (Open VLD): Weer ne leuter die van niets weet die zijn politieke vriendjes naar de mond praat. We kennen intussen de werking van de blauwe partij op het openbaar vervoer (voorbeeld: jaren 80 met De Croo senior) Hoe kan je aan de kust nu nog iets ontsieren? alles volgebouwd en verbrod, in functie van het 'toerisme' (=geld)

wattman
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door wattman » 13 jun 2013, 08:20

kika schreef:Die Belgen willen wat meer toeristen frituren met een derde rail die ze even snel willen oversteken?
Op http://www.youtube.com/watch?v=rc9gtJndKE4 is een filmpje te zien van de laatste dagen van de tram in London, met in het begin trams die rijden via de derde rail (the 'çonduit') en rond 1.20 het proces van overschakelen van trolley naar derde rail en omgekeerd.

Zie ook nog http://en.wikipedia.org/wiki/Conduit_current_collection

wattman
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door wattman » 13 jun 2013, 08:21

e49memling schreef: Hoe kan je aan de kust nu nog iets ontsieren? alles volgebouwd en verbrod, in functie van het 'toerisme' (=geld)
Volledig eens. Helaas...

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9370
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door Shrek » 13 jun 2013, 10:47

kika schreef:Die Belgen willen wat meer toeristen frituren met een derde rail die ze even snel willen oversteken?
Maar het gaat hier niet echt om een derde rail vermoed ik. In sommige franse steden (Bordeaux, Nice,...) zijn er systemen met inductie. Dat geeft een magnetisch veld tussen de tram en het spoor, geen elektrische verbinding.
Het systeem is dus helemaal niet gevaarlijk.
Daarentegen is het wel een enorm duur systeem, je moet immers alle trams vervangen...

Gebruikersavatar
LHOON
Berichten: 616
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door LHOON » 13 jun 2013, 11:08

Shrek schreef:
kika schreef:Die Belgen willen wat meer toeristen frituren met een derde rail die ze even snel willen oversteken?
Maar het gaat hier niet echt om een derde rail vermoed ik. In sommige franse steden (Bordeaux, Nice,...) zijn er systemen met inductie. Dat geeft een magnetisch veld tussen de tram en het spoor, geen elektrische verbinding.
Het systeem is dus helemaal niet gevaarlijk.
Daarentegen is het wel een enorm duur systeem, je moet immers alle trams vervangen...
Het systeem in Bordeaux is wel degelijk een derde rail, waar echter enkel spanning op komt als de tram erboven staat.

Inductiesystemen worden thans ontwikkeld door Bombardier, in Duitsland is er al een testlijn, men wil dit systeem trouwens ook gebruiken voor wegvoertuigen zoals autobussen. Het inductiesysteem is te vergelijken met een transformator waar de primaire op de grond staat en de secundaire aan boord van het voertuig.

Dat alle trams moeten vervangen worden is ook niet het geval, er moeten gewoon spoelen onder worden geplaatst om het vermogen te ontvangen.

profke
Berichten: 587
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door profke » 13 jun 2013, 11:12

inductie .. tegen dat dat zoveel vermogen kan leveren is dit allang neergesabeld door de zelfde lobby die nu tegen GSM-masten is. En ditmaal met reden: electromagnetische straling, maar dan met megawatts ipv milliwats

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9370
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door Shrek » 13 jun 2013, 11:53

LHOON schreef:Het systeem in Bordeaux is wel degelijk een derde rail, waar echter enkel spanning op komt als de tram erboven staat.

Inductiesystemen worden thans ontwikkeld door Bombardier, in Duitsland is er al een testlijn, men wil dit systeem trouwens ook gebruiken voor wegvoertuigen zoals autobussen. Het inductiesysteem is te vergelijken met een transformator waar de primaire op de grond staat en de secundaire aan boord van het voertuig.

Dat alle trams moeten vervangen worden is ook niet het geval, er moeten gewoon spoelen onder worden geplaatst om het vermogen te ontvangen.
Oeps, inderdaad vergist met Augsburg.
Maar spoelen plaatsen onder trams uit de jaren 80 lijkt mij niet simpel en zeer kostelijk. Dan kan je beter meteen nieuw spul bestellen.

Een echte 3e rail zoals in bordeaux lijkt mij dan eenvoudig te retrofitten. Maar nog steeds: is dat nu echt nodig?

Peter Eijkman

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door Peter Eijkman » 13 jun 2013, 12:16

Er wordt hier gedoeld op het "Primove" systeem van Bombardier, dat in principe net zo werkt als Uw elektrische tandenborstel. ( of wat dacht U van bewegende auto's op een modelbaan??). Het is een eenvoudig systeem, waar geen straling als in een GSM bij vrijkomt. Nadeel is dat het (nog) heel duur is, want nog in een testfase en nog nergens in gebruik op grote schaal. Ook de inbouw van dit systeem onder een tram is weliswaar goedkoop, maar in de baan zeer duur... Al met al roept hier een politiek figuur weer eens iets in het wilde weg ( misschien familiebelangen/ aandeelhouder in de OV fabricage??), zonder ook maar iets van kennis te hebben. Doen wat het beste is: Negeren, en het weer eens over serieuze zaken hebben. Geldsmijterij is er al genoeg in deze contreien... :roll:

Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 718
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Bovenleidingen kusttram

Bericht door e49memling » 13 jun 2013, 20:32

Naar het schijnt zou er in Brussel in het eerste gedeelte van de vorige eeuw een systeem hebben bestaan met stroomafname in een sleuf tussen de 2 sporen in. Buiten het voordeel van 'geen bovenleiding' heeft/had dit systeem, mijn inziens, alleen maar nadelen.

Plaats reactie