Deze zomer woon ik tijdelijk in Lyon. Een heerlijke stad vind ik het, al is het alleen al om al het vervoersnetwerk hier. Daarbij is Lyon ook nog eens de slagader van mijn favoriete hogesnelheidstrein; de TGV. Daarom wat foto's:
In Lyon heb je twee echt grote treinstations; Part-Dieu, het echte hoofdstation ten oosten van het centrum en Perrache, het oude station in het zuiden. Ik heb het geluk precies tussen deze twee stations in te wonen net na de aftakking richting Perrache. De aftakking ligt zowat voor m'n voordeur maar deze is eigenlijk best rustig. Ieder uur een TGV van Lyon-Perrache, via Part-Dieu naar Parijs en hooguit 5 TER's per uur er nog bij. Drie weken geleden was ik al eens op Part-Dieu geweest, maar Perrache was ik nog niet geweest. Gisteren had ik een vrije dag maar was het vreselijk benauwd en warm weer, dus kwam ik pas 's avonds nog een keer buiten. En toen ben ik naar Perrache gewandeld:

Sfeerplaatje van Lyon-Perrache vanaf de zuidkant. Perrache is qua architectuur en sfeer hetzelfde als Valence, Avignon en Marseille; Zuid-Frans!

De TER uit Dijon-Ville is zojuist aangekomen, na een uurtje rust ging deze om 22h08 weer terug naar Mâcon.

De Bourgogne-stuurstand, speciaal met sluitseintjes.

TGV Duplex uit Parijs komt binnengereden, TB ziet spotter en vind het wel leuk om z'n trein meteen op sluitseinen te gooien. :')
Tegen 21h00 ben ik weer naar huis gegaan, ik wilde graag de TER uit Tours nog fotograferen maar dan zou het net te donker zijn.
Begin van deze middag ben ik eens naar m'n tijdelijke Heimatbahnhof Jean-Macé gegaan. Dat ligt zoals gezegd precies tussen Part-Dieu en Perrache.

TGV Duplex rijdt in unité multiple van Lyon-Perrache via Lyon Part-Dieu naar Parijs.

Aubergine dubbeldekker als TER naar Saint-André Le Gaz

...in gewoon TER blauw vind ik ze mooier.

Bombardier-treinstel.

TGV uit Parijs nadert z'n eindhalte Lyon Perrache.

Een van de toffere dieselstellen naar mijn mening.

Een "nez-de-boeuf" (="rundvleeshoofd") stuurstand afkomstig uit de Alpen.

_O_ TGV PSE in "oude" livrei _O_ In de nieuwe carmillon-kleuren vind ik ze er echt niet meer uit zien...

Toegegeven, ze zijn niet meer in de beste staat. Maar ik vond het wel ontzéttend tof dat er nog een spoor te vinden was de begintijd; het meest oude TGV-logo dat er is.

De stoptrein naar Parijs wordt klaargezet in Lyon Part-Dieu.

TER uit Genève sjeest z'n eindbestemming binnen.

Had ik _eindelijk_ de mogelijkheid om een TGV PSE in volle lengte in de zon te fotograferen, rijdt dat ding net weg als ik bijna bij de loc ben. -O-

TGV Duplex Marseille-Nantes was op de een of andere manier samengevoegd met de TGV Marseille-Basel tot aan Lyon Part-Dieu.

En uiteraard nèt wanneer die POS vertrekt, komt er een TER voor te staan. De romantiek van stationskiekjes maken. :')

TER richting Besançon.
Kortom; Lyon Part-Dieu is eigenlijk een ongelofelijk klote station om te fotograferen; (vertraagde) treinen komen af en aan, alle treinen krijgen 5 minuten voor vertrek een spoor toegewezen, alle omroepen blèèren door elkaar heen en er is maar één passagetunnel om van sporen te wisselen en die zijn ook nog eens onhandig. ...Maar die "tussenperrons" zorgen wel dat de treinen vol in het zonlicht staan.
