10 juli 2013 Halma
10 juli 2013 Halma
Lees alles over onze uitstap naar Halma (wandeling, trein, bus) op http://blog.seniorennet.be/overweg13/ .
Veel leesplezier.
Veel leesplezier.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: 10 juli 2013 Halma
Een heel mooie wandeling, overweg13, zo mogen er nog volgen. En dat hartje in die bus valt me nu pas op 

Re: 10 juli 2013 Halma
Abonnees eerste klas hebben volgens de NMBS geen recht op terugbetaling als de eerste klas ontbreekt. Dit is in strijd met de wet maar de NMBS weigert iedere tegemoetkoming totdat er iemand naar de rechter gaat.overweg13 schreef:De rit verloopt rustig, en als de tbg haar ronde doet blijkt hoeveel eersteklassererizigers net zoals wij zijn afgezakt naar het laatste rijtuig. We vragen en krijgen een C6 Justification concernant des billets utilisés waarmee we ons aan een loket moeten aanbieden. Achter ons zit een abonnee; ik vraag me af of die wel recht heeft op terugbetaling, en hoe die dan wel berekend wordt.
Groetjes,
Rian
Re: 10 juli 2013 Halma
Inderdaad, zo staat het in de Algemene Voorwaarden. Blijkbaar wordt in de praktijk wel in een tegemoetkoming voorzien, wat me maar fair lijkt. Meestal begrijp ik wel wat achter een of ander reglement zit, maar in dit geval moet ik eerlijk toegeven dat ik het ook niet kan vatten.rvdborgt schreef:Abonnees eerste klas hebben volgens de NMBS geen recht op terugbetaling als de eerste klas ontbreekt. Dit is in strijd met de wet maar de NMBS weigert iedere tegemoetkoming totdat er iemand naar de rechter gaat.
Groetjes,
Rian
Overigens wist de tbg ons te vertellen dat we met de C6 naar een stationsloket moesten, en dat heb ik vandaag geprobeerd - in Lokeren - maar die informatie blijkt niet te kloppen. Ik kreeg alleszins het vriendelijke advies naar de Klantendienst te schrijven. Aan de abonnee wist de tbg trouwens nog te vertellen dat ze ook niet wist hoe ze de terugbetaling berekenden, maar hij werd ook naar een loket gestuurd.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: 10 juli 2013 Halma
In de jaarverslagen van de ombudsman kun je hier vaak iets over lezen. Ik heb nog nooit een spoor kunnen ontdekken van enige tegemoetkoming voor abonnementshouders. Terugbetaling van het verschil is niet meer dan normaal - je mag immers iemand niet laten betalen voor een niet-verleende dienst. Maar de NMBS denkt daar anders over.overweg13 schreef:Inderdaad, zo staat het in de Algemene Voorwaarden. Blijkbaar wordt in de praktijk wel in een tegemoetkoming voorzien, wat me maar fair lijkt. Meestal begrijp ik wel wat achter een of ander reglement zit, maar in dit geval moet ik eerlijk toegeven dat ik het ook niet kan vatten.rvdborgt schreef:Abonnees eerste klas hebben volgens de NMBS geen recht op terugbetaling als de eerste klas ontbreekt. Dit is in strijd met de wet maar de NMBS weigert iedere tegemoetkoming totdat er iemand naar de rechter gaat.
De berekening lijkt me simpel: bij de berekening van compensatie voor vertraging gaan ze uit van een bepaald aantal ritten op een abonnement. Datzelfde aantal kunnen ze hier dan ook nemen.
Groetjes,
Rian
Re: 10 juli 2013 Halma
De voorlaatste keer kreeg ik als abonnee 2,45 euro als tegemoetkoming na indienen C6 (ik vertrouwde het niet zo om dat aan het loket te regelen aangezien abonnees normaal geen tegemoetkoming kunnen krijgen en stuurde het attest C6 op naar de NMBS). De laatste keer heb ik het weer 2x (samen) ingediend (trein 2033 zonder A-deel tussen Antwerpen-Centraal en Charleroi-Sud) maar daar heb ik nog niets over gehoord.
Re: 10 juli 2013 Halma
En ondertussen kreeg ik van de NMBS ook bevestiging dat ik als abonnee het verschil tussen eerste en tweede klasse terugkrijg wat betreft die laatste twee reizen zonder eersteklasse* tussen Antwerpen en Brussel (vr 31/05 en vr 14/06).
* trein 2033
* trein 2033
Re: 10 juli 2013 Halma
Lijkt me ook maar erg logisch!am62 schreef:En ondertussen kreeg ik van de NMBS ook bevestiging dat ik als abonnee het verschil tussen eerste en tweede klasse terugkrijg wat betreft die laatste twee reizen zonder eersteklasse* tussen Antwerpen en Brussel (vr 31/05 en vr 14/06).
* trein 2033
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: 10 juli 2013 Halma
Vic, volgens de algemene voorwaarden van de NMBS is dat een zonde, maar als trouwe klant is dat inderdaad erg logisch. De terugvordering is ondergeschikt aan de rust in het A-deel, maar we laten het nu eenmaal wel graag weten dat de eersteklasse ontbrak.