Ook DLC zoekt 100 nieuwe treinbestuurders
Geplaatst: 01 sep 2006, 18:07
Dillen & Le Jeune Cargo gaat de strijd aan met de NMBS-Groep om honderd treinbestuurders aan te werven. Beide beweren de treinbestuurders het meest in de watten te leggen.
WE zoeken 100 treinbestuurders'', zegt Jeroen Le Jeune, de algemeen directeur van Dillen en Le Jeune Cargo (DLC), de eerste private goederenmaatschappij die met de NMBS de concurrentie aanging.
Hij reageert daarmee via Belga op het bericht vandaag in deze krant dat de NMBS half september een grootse mediacampagne start om vooral jongeren warm te maken om voor de NMBS-Groep te gaan werken. De groep werft dit jaar alleen al 1.500 mensen aan. Het gaat daarbij wel niet alleen om treinbestuurders.
De strijd om de treinbestuurder belooft hard te worden. DLC en de NMBS-Groep vissen in dezelfde beperkte vijver van technische functies. ,,We weten ongeveer welke voorwaarden de NMBS zijn personeel biedt, en ik maak me sterk dat wij nu al betere voorwaarden bieden'', zegt Le Jeune in een gesprek met De Standaard . ,,We zullen onze voorwaarden volgende week op onze website publiceren. Zo kunnen kandidaten zelf uitmaken waar ze het best af zijn.''
,,Wie bij ons het globale pakket bekijkt, zal zien dat hij bij ons beter af is'', reageert Leen Uyterhoeven, woordvoerster van de NMBS-Holding. ,,Hij is bij ons zeker van zijn baan, ook als het even wat minder gaat in het goederenverkeer. Een grote groep als de NMBS biedt bovendien heel wat carrièremogelijkheden, ook voor treinbestuurders. Bij ons stijgt het loon bovendien jaar na jaar als gevolg van de anciënniteit zodat hij er na een paar jaar zeker financieel beter voorstaat dan bij DLC. Wij bieden sinds kort ook een hospitalisatieverzekering aan.''
Bij DLC werken oud-treinbestuurders, soms zelfs gepensioneerden, van de NMBS. ,,Maar er zijn ook al treinbestuurders die opnieuw de overstap naar de NMBS gemaakt hebben. Dat spreekt toch boekdelen'', zegt Uyterhoeven nog.
DLC telt op dit ogenblik ongeveer tachtig werknemers, onder wie veertig ervaren treinbestuurders en tien treinbestuurders in opleiding. Daar in één klap honderd treinbestuurders bij aanwerven is een grote stap. ,,Maar we hebben die mensen dringend nodig'', aldus Le Jeune. ,,We willen ze de komende zes maanden binnenhalen. Zodra ze aangeworven zijn, krijgen ze een interne opleiding van acht maanden.''
De trein wordt steeds belangrijker om de containers die in de Antwerpse haven toekomen naar het hinterland te brengen. ,,Steeds meer containers worden van de weg gehaald en op de trein gezet. De Antwerpse haven speelt daar een zeer actieve rol in'', zegt Le Jeune. ,,Momenteel moeten we bij gebrek aan personeel soms vragen weigeren.''
DLC ging in het voorjaar van 2002 als eerste private spoorwegmaatschappij de concurrentie aan met de goederenafdeling van de NMBS. Sindsdien is het bedrijf gegroeid als kool. ,,Het afgelopen boekjaar is onze omzet opnieuw met 70 procent gestegen'', zegt Le Jeune. ,,We hebben in het boekjaar dat afgesloten werd in juni een omzet gedraaid van ongeveer 24 miljoen euro.'' Naarmate het bedrijf groter wordt, verdwijnen de spectaculaire groeicijfers, maar de maatschappij rekent erop jaarlijks toch met 30 tot 35 procent te groeien.
De primeur van de winstcijfers voor het afgelopen boekjaar houdt Le Jeune voor de algemene vergadering die nog moet plaatsvinden. In het boekjaar dat liep tot juni 2005 boekte de spoorwegmaatschappij volgens de leverancier van bedrijfsinformatie Graydon 117.809 euro winst.
Bron: De Standaard
WE zoeken 100 treinbestuurders'', zegt Jeroen Le Jeune, de algemeen directeur van Dillen en Le Jeune Cargo (DLC), de eerste private goederenmaatschappij die met de NMBS de concurrentie aanging.
Hij reageert daarmee via Belga op het bericht vandaag in deze krant dat de NMBS half september een grootse mediacampagne start om vooral jongeren warm te maken om voor de NMBS-Groep te gaan werken. De groep werft dit jaar alleen al 1.500 mensen aan. Het gaat daarbij wel niet alleen om treinbestuurders.
De strijd om de treinbestuurder belooft hard te worden. DLC en de NMBS-Groep vissen in dezelfde beperkte vijver van technische functies. ,,We weten ongeveer welke voorwaarden de NMBS zijn personeel biedt, en ik maak me sterk dat wij nu al betere voorwaarden bieden'', zegt Le Jeune in een gesprek met De Standaard . ,,We zullen onze voorwaarden volgende week op onze website publiceren. Zo kunnen kandidaten zelf uitmaken waar ze het best af zijn.''
,,Wie bij ons het globale pakket bekijkt, zal zien dat hij bij ons beter af is'', reageert Leen Uyterhoeven, woordvoerster van de NMBS-Holding. ,,Hij is bij ons zeker van zijn baan, ook als het even wat minder gaat in het goederenverkeer. Een grote groep als de NMBS biedt bovendien heel wat carrièremogelijkheden, ook voor treinbestuurders. Bij ons stijgt het loon bovendien jaar na jaar als gevolg van de anciënniteit zodat hij er na een paar jaar zeker financieel beter voorstaat dan bij DLC. Wij bieden sinds kort ook een hospitalisatieverzekering aan.''
Bij DLC werken oud-treinbestuurders, soms zelfs gepensioneerden, van de NMBS. ,,Maar er zijn ook al treinbestuurders die opnieuw de overstap naar de NMBS gemaakt hebben. Dat spreekt toch boekdelen'', zegt Uyterhoeven nog.
DLC telt op dit ogenblik ongeveer tachtig werknemers, onder wie veertig ervaren treinbestuurders en tien treinbestuurders in opleiding. Daar in één klap honderd treinbestuurders bij aanwerven is een grote stap. ,,Maar we hebben die mensen dringend nodig'', aldus Le Jeune. ,,We willen ze de komende zes maanden binnenhalen. Zodra ze aangeworven zijn, krijgen ze een interne opleiding van acht maanden.''
De trein wordt steeds belangrijker om de containers die in de Antwerpse haven toekomen naar het hinterland te brengen. ,,Steeds meer containers worden van de weg gehaald en op de trein gezet. De Antwerpse haven speelt daar een zeer actieve rol in'', zegt Le Jeune. ,,Momenteel moeten we bij gebrek aan personeel soms vragen weigeren.''
DLC ging in het voorjaar van 2002 als eerste private spoorwegmaatschappij de concurrentie aan met de goederenafdeling van de NMBS. Sindsdien is het bedrijf gegroeid als kool. ,,Het afgelopen boekjaar is onze omzet opnieuw met 70 procent gestegen'', zegt Le Jeune. ,,We hebben in het boekjaar dat afgesloten werd in juni een omzet gedraaid van ongeveer 24 miljoen euro.'' Naarmate het bedrijf groter wordt, verdwijnen de spectaculaire groeicijfers, maar de maatschappij rekent erop jaarlijks toch met 30 tot 35 procent te groeien.
De primeur van de winstcijfers voor het afgelopen boekjaar houdt Le Jeune voor de algemene vergadering die nog moet plaatsvinden. In het boekjaar dat liep tot juni 2005 boekte de spoorwegmaatschappij volgens de leverancier van bedrijfsinformatie Graydon 117.809 euro winst.
Bron: De Standaard