Taal TB mag op NL grensbaanvakken weer Duits of Frans zijn
Geplaatst: 05 sep 2013, 01:14
Buitenlandse TB’s mogen op grensbaanvakken in Nederland weer Duits of Frans spreken
Oorspronkelijk gepubliceerd op 03-09-2013 om 15:11
Door een wijziging in de wet mogen buitenlandse machinisten op delen van het Nederlandse spoor weer Duits en Frans spreken met de verkeersleiding. Dat meldt werkgeversvereniging KNV. Een hiaat dat hierover in 2011 in de Spoorwegwet is ontstaan, is met een beleidsregel inmiddels hersteld.
Dat maakt het volgens KNV mogelijk om op de voormalige (?) grensbaanvakken bij de Duitse grens, de Duitse taal weer toe te staan. Hierdoor kunnen Duitse machinisten met de juiste bevoegdheden bij het grensgebied bij Venlo enkele kilometers doorrijden tot het emplacement Venlo, zodat daar de machinistenwissel kan plaatsvinden.
Duitse grens
Door de wetswijziging kan ProRail op delen van de hoofdspoorweginfrastructuur ook weer een andere taal dan Nederlands toestaan voor de communicatie tussen verkeersleiding en machinisten. Eerder was dit door veranderde wetgeving niet langer mogelijk. Het gebruiken van een andere taal dan Nederlands is met name van belang voor buitenlandse spoorgoederenvervoerders die van en naar Nederland rijden.
In de beleidsregel wordt nu geschreven dat de machinist de Nederlandse taal ‘of een door de beheerder voorgeschreven taal’ dient te beheersen. “Indien de beheerder een andere taal dan de Nederlandse voorschrijft voor delen van de hoofdspoorweginfrastructuur, dan zullen veiligheidsfunctionarissen die andere taal zodanig moeten beheersen, dat zij de procescommunicatie kunnen voeren en begrijpen”, zo schrijft de beleidsregel voor.
Taal
Op dit moment is op het gehele spoor in ons land de Nederlandse taal voorgeschreven. “Mocht de beheerder een andere taal gaan voorschrijven op sommige hoofdspoorwegen, dan wordt met het voldoende beheersen van de Nederlandse, ook gedoeld op voldoende beheersing van eventuele andere door de beheerder voor te schrijven talen”, staat in de beleidsregel.
Het hiaat in de wetgeving is in 2011 ontstaan toen de machinistenrichtlijn (2007/59/EG) werd overgenomen in de Nederlandse wetgeving. Als ProRail het gebruik van de Duitse en Franse taal op bepaalde delen van het spoor weer toestaat, dan wordt volgens KNV een operationeel en kostenprobleem voor de spoorgoederenvervoerders opgelost.
Bron: http://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/ ... s-spreken/
Link naar de beleidsregel:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 24216.html
Oorspronkelijk gepubliceerd op 03-09-2013 om 15:11
Door een wijziging in de wet mogen buitenlandse machinisten op delen van het Nederlandse spoor weer Duits en Frans spreken met de verkeersleiding. Dat meldt werkgeversvereniging KNV. Een hiaat dat hierover in 2011 in de Spoorwegwet is ontstaan, is met een beleidsregel inmiddels hersteld.
Dat maakt het volgens KNV mogelijk om op de voormalige (?) grensbaanvakken bij de Duitse grens, de Duitse taal weer toe te staan. Hierdoor kunnen Duitse machinisten met de juiste bevoegdheden bij het grensgebied bij Venlo enkele kilometers doorrijden tot het emplacement Venlo, zodat daar de machinistenwissel kan plaatsvinden.
Duitse grens
Door de wetswijziging kan ProRail op delen van de hoofdspoorweginfrastructuur ook weer een andere taal dan Nederlands toestaan voor de communicatie tussen verkeersleiding en machinisten. Eerder was dit door veranderde wetgeving niet langer mogelijk. Het gebruiken van een andere taal dan Nederlands is met name van belang voor buitenlandse spoorgoederenvervoerders die van en naar Nederland rijden.
In de beleidsregel wordt nu geschreven dat de machinist de Nederlandse taal ‘of een door de beheerder voorgeschreven taal’ dient te beheersen. “Indien de beheerder een andere taal dan de Nederlandse voorschrijft voor delen van de hoofdspoorweginfrastructuur, dan zullen veiligheidsfunctionarissen die andere taal zodanig moeten beheersen, dat zij de procescommunicatie kunnen voeren en begrijpen”, zo schrijft de beleidsregel voor.
Taal
Op dit moment is op het gehele spoor in ons land de Nederlandse taal voorgeschreven. “Mocht de beheerder een andere taal gaan voorschrijven op sommige hoofdspoorwegen, dan wordt met het voldoende beheersen van de Nederlandse, ook gedoeld op voldoende beheersing van eventuele andere door de beheerder voor te schrijven talen”, staat in de beleidsregel.
Het hiaat in de wetgeving is in 2011 ontstaan toen de machinistenrichtlijn (2007/59/EG) werd overgenomen in de Nederlandse wetgeving. Als ProRail het gebruik van de Duitse en Franse taal op bepaalde delen van het spoor weer toestaat, dan wordt volgens KNV een operationeel en kostenprobleem voor de spoorgoederenvervoerders opgelost.
Bron: http://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/ ... s-spreken/
Link naar de beleidsregel:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 24216.html