Pagina 1 van 1

Tien gewonden bij treinbotsing Amersfoort

Geplaatst: 05 sep 2006, 12:27
door AM80
Bij een botsing tussen een rangeerlocomotief en een reizigerstrein op het station Amersfoort zijn vanmorgen tien mensen gewond geraakt. Volgens een woordvoerster van de Nederlandse spoorwegpolitie hebben de twee machinisten verwondingen aan hun gezicht. De getroffen reizigers hebben onder meer last van rug- en nekletsel. Alle gewonden zijn naar het ziekenhuis vervoerd.

De reizigerstrein, met bestemming Alkmaar, was aan het vertrekken toen deze in botsing kwam met de locomotief. De treinen ontspoorden niet. De dubbeldekker staat half op het rangeerterrein en half langs het perron. De spoorwegpolitie doet onderzoek naar de oorzaak van het ongeval.

Ravage valt mee
Omdat het ongeluk gebeurde terwijl beide treinen met lage snelheid reden, valt de ravage volgens de woordvoerster mee. De infrastructuur lijkt vooralsnog ongeschonden, beide locomotieven zijn wel zwaar beschadigd.

Door de botsing zijn er vertragingen op het traject tussen Amersfoort en Amsterdam en Schiphol. Volgens een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail kan het treinverkeer pas volledig hervat worden als de treinen weg zijn. (belga/hln)

bron : http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_25 ... RPArtikels

Geplaatst: 05 sep 2006, 16:46
door Accelerat
Amai :shock:

Geplaatst: 05 sep 2006, 19:27
door TSP
k ben benieuwd op welk perron dat gebeurde. Bmw hebben de perrons geen directe aansluiting op de rangeersporen.

Geplaatst: 06 sep 2006, 10:08
door Mark7758
Het gebeurde in de wisselstraat buiten de perrons.
De stoptrein zou over het zelfde wissel willen als de losse loc.
Een van beide was helaas te vroeg of te laat.

Geplaatst: 06 sep 2006, 15:28
door TSP
ah ok. K vond het al vreemd. De oorzaak moet vast weer in het SPAD-gebied worden gezocht :( . Het komt steeds meer voor tegenwoordig.

TSP

(SPAD: Signal Passing At Danger)

Geplaatst: 22 aug 2007, 12:09
door Patrick
Ongeval te wijten aan "door het rood rijden".
Machinist dieselloc (goederentrein) remde te laat omdat het sein voor hem niet goed zichtbaar was (hek, stalen constructie bovenleiding).
Plus: bocht, loc had lange kap.
Sein is ondertussen op een verhoogje geplaatst.
(Bron 1 en bron 2.)

Geplaatst: 22 aug 2007, 13:03
door Fles
En hier de bron van beide bronnen ;)