VK: 4G-dekking tegen 2019 voor 70% van treinreizigers
Geplaatst: 03 okt 2013, 15:15
Niet gebruikt gedeelte van GSM-R/FTN zal men aanwenden.
Read
Read
Patrick schreef:Niet gebruikt gedeelte van GSM-R/FTN zal men aanwenden.
Read
Ik vermoed dat de verdeling in de trein via wifi zal gebeuren, met 1 GSM-R antenne op het dak. Een trein is immers een zeer goede faraday-kooi, 3G heeft het er vandaag soms al moeilijk mee.pietmol schreef:-ik denk dat men in de GSm-R band beperkt zal zijn tot de minimum 4G implementatie met slechts 1.4 MHz duplexspectrum , zodat men blij mag zijn met 6 Mbit/s te verdelen over alle gebruikers op de trein
-zal het GMS-R spectrum ondersteund worden door de standaard devices?
Shrek, volledig mee eens: je hebt slechts een heel beperkte hoeveelheid spectrum, welk je gebruikt voor een aantal diensten:Shrek schreef:Wow, dat is nu iets wat ik niet meteen zou doen. Door een deel van de capaciteit van het GSM-R netwerk weg te geven kan je je eigen uitbreidingsmogelijkheden wel stevig hypotekeren lijkt mij.
Momenteel wordt GSM-R inderdaad zwaar onderbenut. Maar als er zaken als vertrekprocedures, breedbandverbinding naar TBG's of ETCS level 2 bijkomen heb je een pak meer capaciteit nodig. Dat zou ik niet gebruiken voor plzeantigheden als 4G.
dan heb je in de trein Wifi dekking, maar geen 4G...Shrek schreef:
Ik vermoed dat de verdeling in de trein via wifi zal gebeuren, met 1 GSM-R antenne op het dak. Een trein is immers een zeer goede faraday-kooi, 3G heeft het er vandaag soms al moeilijk mee.
Gewoon een paar repeaters kan ook, maar dat is maar een detail over de implementatie, een stuk minder interessant als de rest van uw verhaal.pietmol schreef:dan heb je in de trein Wifi dekking, maar geen 4G...Shrek schreef:
Ik vermoed dat de verdeling in de trein via wifi zal gebeuren, met 1 GSM-R antenne op het dak. Een trein is immers een zeer goede faraday-kooi, 3G heeft het er vandaag soms al moeilijk mee.
kika schreef:Gewoon een paar repeaters kan ook, maar dat is maar een detail over de implementatie, een stuk minder interessant als de rest van uw verhaal.pietmol schreef:dan heb je in de trein Wifi dekking, maar geen 4G...Shrek schreef:
Ik vermoed dat de verdeling in de trein via wifi zal gebeuren, met 1 GSM-R antenne op het dak. Een trein is immers een zeer goede faraday-kooi, 3G heeft het er vandaag soms al moeilijk mee.
idd, de spoorwegmaatschappijen hebben om deze reden hun spectrum quasi gratis gekregen daar waar de operatoren veel geld dienen te betalen voor hun spectrum.msts.be schreef:Plus, Network Rail heeft toch maar enkel een licentie als GSM-R "operator" en niet als telecommunicatieoperator ?
Ik ken de prijs van repeaters van 20 jaar terug niet, ik weet wel dat ik nog geen mobiele telefoon in 1993 gebruikte. Wanneer is dat laatst onderzocht? Je wilt inderdaad een digitale, software radio is een stuk zinvoller en ja die kosten wat meer. En toegegeven, toen ik dat schreef had ik analoge repeaters in gedachten voor enkel GSM, en die zijn maar een fractie van de prijs. Bedankt voor je correctie dus.pietmol schreef:als het allemaal zo simpel was dan zaten er bijna 20 jaar repeaters op de trein.
de operatoren hebben echt wel deze business cases onderzocht hoor, en repeaters valt gewoon veel te duur uit.
Nee, echt? Waar haal je die cijfers vandaan? Op wat is dat precies van toepassing en op wat voor manier? Is dat bij nieuwprijs als je rijtuigen koopt de extra-prijs? Of is het uurloon van de NMBS-werkplaatsen zo hoog? Hier gaat het ook om een zeer beperkte frequentie, dat scheelt bijvoorbeeld al in prijs. Niemand wilt ze trouwens overal inbouwen: 'stilte coupés.' Ik heb geen idee van de (optimale) verhouding tussen mobiele telefoon zone en stiltecoupés, maar het scheelt toch alweer.per repeater installatie mag je op een investeringsbudget rekenen van zo'n 25000 Euro (gemiddeld)
NMBS: zo'n 1400 rijtuigen en zo'n 1000 motorstellen, maw 2400 installaties, of 60 miljoen Euro.
Echte technische uitdagingen zijn het niet, het is al vaker geïmplementeerd (ok, niet op die schaal). Qua onderhoud en wie er in moet investeren, dat is eerder een politieke kwestie. Het gaat hier om het VK: een treinbedrijf kan dat opnemen in hun biddings. Of er uitlaten en goedkoper aanbieden. Of op een akkoordje proberen te gooien met de telco's. Zulke problemen (samenwerken, verantwoordelijkheden) zijn inderdaad wel vaker een struikelblok, dat klopt. Het is een ambitieus plan en het kan nog falen op veel verschillende manieren en plaatsen: "Network Rail is currently in talks to find a mobile network operator interested in the project."technische "uitdagingen":
-daar waar de dekking wel goed is is het niet gewenst dat de repeater werkt
-onderhoud: wie gaat dat doen? waar gaat dat gebeuren? is de spoorwegmij bereid om rijtuigen met defecte repeaters buitendienst te zetten?