Pagina 1 van 2
Verwarrende situatie Mechelen
Geplaatst: 08 okt 2013, 18:56
door wva
Afgelopen zondag ben ik heen en terug gereden tussen Mechelen en Brussel Zuid. Het viel me op dat er, voor een zondag, veel vertragingen en (gedeeltelijke) afschaffingen waren.
Toen ik terug aankwam in Mechelen met de IC 2014, die notabene met een desiro werd gereden, was de situatie op spoor 8 enorm chaotisch en verwarrend.
Reizigers liepen van voor naar achter op het perron en visa versa. Reden? De L 3586, +6 (2 duikbrillen) en de 4236 (desiro met verblindende koplampen aan) stonden allebei op perron 8.
Daar bijkomend stond de 2037, +7 op spoor 9.... om maar aan te tonen wat een vertraging allemaal te weeg kan brengen voor een (weekend)treinreiziger die naar Brussel gaat en plots drie treinen ziet staan die allen naar Brussel gaan.

Re: Verwarrende situatie Mechelen
Geplaatst: 08 okt 2013, 20:11
door Eimai
Dat is al een hele tijd zo tijdens de weekend. Het probleem is dat sinds spoor 10 buiten dienst is door de werken aan het station de treinen naar de luchthaven en de stoptrein naar Brussel elk uur allebei op hetzelfde spoor 8 moeten keren. Die van de luchthaven komt eerst binnen en vertrekt terug laatst, dus die staat steeds kant Nekkerspoel. Maar met maar één aankondigingsscherm op het perron kan dat wel al eens verwarring geven...
Re: Verwarrende situatie Mechelen
Geplaatst: 08 okt 2013, 21:40
door Terminus
En ook die Desiro's die je aanhaalt, zijn (helaas) voorzien op de IC Antwerpen-Charleroi.
Re: Verwarrende situatie Mechelen
Geplaatst: 09 okt 2013, 00:03
door rvdborgt
Terminus schreef:En ook die Desiro's die je aanhaalt, zijn (helaas) voorzien op de IC Antwerpen-Charleroi.
Door de week rijdt er M6. Je zou toch denken dat dat in het weekend ook beschikbaar zou moeten zijn.
Groetjes,
Rian
Re: Verwarrende situatie Mechelen
Geplaatst: 09 okt 2013, 01:16
door franksken
Eimai schreef:Dat is al een hele tijd zo tijdens de weekend. Het probleem is dat sinds spoor 10 buiten dienst is door de werken aan het station de treinen naar de luchthaven en de stoptrein naar Brussel elk uur allebei op hetzelfde spoor 8 moeten keren. Die van de luchthaven komt eerst binnen en vertrekt terug laatst, dus die staat steeds kant Nekkerspoel. Maar met maar één aankondigingsscherm op het perron kan dat wel al eens verwarring geven...
De aankondiging over de luidsprekers maken wel melding van 8A en 8B.
De stationschef zou eigenlijk altijd aanwezig moeten zijn op het desbetreffende perron.
Re: Verwarrende situatie Mechelen
Geplaatst: 09 okt 2013, 01:20
door franksken
rvdborgt schreef:Terminus schreef:En ook die Desiro's die je aanhaalt, zijn (helaas) voorzien op de IC Antwerpen-Charleroi.
Door de week rijdt er M6. Je zou toch denken dat dat in het weekend ook beschikbaar zou moeten zijn.
Groetjes,
Rian
Of ne 'varkensneus'!

Re: Verwarrende situatie Mechelen
Geplaatst: 09 okt 2013, 02:43
door speakervoice
franksken schreef:De aankondiging over de luidsprekers maken wel melding van 8A en 8B.
De stationschef zou eigenlijk altijd aanwezig moeten zijn op het desbetreffende perron.
Dat het omroepsysteem EMMA dat onderscheid maakt, wil niet zeggen dat de infrastructuur volgt. Er is maar één perronbord aanwezig en geen idee of er een aanduiding is van zones A en B in Mechelen...
Re: Verwarrende situatie Mechelen
Geplaatst: 09 okt 2013, 04:00
door Eimai
franksken schreef:De aankondiging over de luidsprekers maken wel melding van 8A en 8B.
De stationschef zou eigenlijk altijd aanwezig moeten zijn op het desbetreffende perron.
Als ik die stoptreintjes van Mechelen naar Brussel deed heb ik die toch quasi altijd gezien denk ik. Hij moet er ook minstens even staan want hij moet de blokpost laten weten dat die van de luchthaven zeker ver genoeg is gaan staan zodat de stoptrein voldoende plaats heeft om aan het perron te komen (anders mag blokpost die trein het station zelfs niet laten binnenrijden). Maar het is natuurlijk wel mogelijk dat hij er niet de volle tien minuten daar kan blijven staan als hij nog iets anders moet doen, maar je hebt ook nog steeds de treinbegeleiders natuurlijk.
Re: Verwarrende situatie Mechelen
Geplaatst: 09 okt 2013, 11:57
door Glodenox
speakervoice schreef:Dat het omroepsysteem EMMA dat onderscheid maakt, wil niet zeggen dat de infrastructuur volgt. Er is maar één perronbord aanwezig en geen idee of er een aanduiding is van zones A en B in Mechelen...
Ik meen me te herinneren dat in Mechelen enkel de sporen 1 tot 4 een A- en B-aanduiding hebben en de andere sporen niet. Als ik op afbeeldingen zoek van de sporen van Mechelen
lijkt dit te kloppen.
Om te onthouden waar deel A en B liggen denk ik gewoon aan waar
Antwerpen en
Brussel liggen. Ik denk niet dat dit de redenering was bij de plaatsing, maar zo werkt het wel voor mij

Re: Verwarrende situatie Mechelen
Geplaatst: 09 okt 2013, 20:48
door fets
Glodenox schreef:speakervoice schreef:Dat het omroepsysteem EMMA dat onderscheid maakt, wil niet zeggen dat de infrastructuur volgt. Er is maar één perronbord aanwezig en geen idee of er een aanduiding is van zones A en B in Mechelen...
Ik meen me te herinneren dat in Mechelen enkel de sporen 1 tot 4 een A- en B-aanduiding hebben en de andere sporen niet.
Op spoor 5 & 6 zijn die aanduidingen 2-3 jaar geleden toegevoegd toen om de L/P3366 die vanop 6A vertrok aan te kunnen kondigen. Op 7-10 staan ze volgens mij nog niet. (of toch niet de laatste keer dat ik er was)
Re: Verwarrende situatie Mechelen
Geplaatst: 10 okt 2013, 10:00
door wattman
Ik heb mijn foto's nagekeken. Ook op de sporen 8-10 is er een A en een B deel.
20130531 Mechelen (B) by
Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Op het originele formaat is 6A, 7A en 8A te lezen.
20130531 Mechelen (B) by
Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Spoor 9b te Mechelen (31 mei 2013)
20130531 Mechelen (B) by
Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Spoor 10b te Mechelen (31 mei 2013)
Terzijde: van het rijtje huizen aan de overzijde van het kanaal resteren er nog drie.
Re: Verwarrende situatie Mechelen
Geplaatst: 10 okt 2013, 12:11
door Glodenox
Ah, mijn excuses dan. Het is alweer enkele jaren geleden dat ik nog de trein nam in Mechelen en toen ik foto's ging nemen van de werken rond het station heb ik er niet op gelet (en jammer genoeg waren de nummers nergens in beeld).
Zo verwarrend zou de situatie dan toch niet mogen zijn? Ok, we zijn het in België niet echt gewoon, maar de aankondigingen waren volgens mij dan wel duidelijk genoeg.
Re: Verwarrende situatie Mechelen
Geplaatst: 10 okt 2013, 12:17
door dentheo
wattman schreef:I
Terzijde: van het rijtje huizen aan de overzijde van het kanaal resteren er nog drie.
Komen die twee bijkomende sporen zo "ver" van de andere dat al die huizen ervoor weg moeten ?
Meter of 20 moet toch genoeg zijn ?
Re: Verwarrende situatie Mechelen
Geplaatst: 10 okt 2013, 12:18
door Glodenox
dentheo schreef:Komen die twee bijkomende sporen zo "ver" van de andere dat al die huizen ervoor weg moeten ?
Meter of 20 moet toch genoeg zijn ?
Op die plek gaat ook de tangentweg lopen (onder het kanaal door). De bestaande brug voor auto's naast de spoorbruggen gaat verdwijnen.
Re: Verwarrende situatie Mechelen
Geplaatst: 10 okt 2013, 12:29
door Steven
Niet vergeten dat men die sporen geschikt wil maken voor 160, als je de twee nieuwe sporen op die plaats te kort tegen L25 legt gaat dat nooit goedkomen om 160 te rijden (de boog van L25 is op die plaats maar geschikt voor 100 km/u op dit moment).