Heerlen-Herzogenrath wordt geëlektrificeerd
Geplaatst: 22 dec 2013, 15:34
Hallo,
Er was al eerder sprake van dat het grenstraject tussen Heerlen (NL) en Herzogenrath (D) onder de draad zou komen. Nu blijkt uit persberichten dat de daartoe benodigde internationale afspraken zijn gemaakt. Het zou in 2015 al gerealiseerd kunnen zijn. Ik stel mezelf wel de vraag welk materieel dan wordt ingezet aangezien er sprake is van doorgaande treinen tussen Eindhoven en Aken (en ook wellicht tussen Maastricht via Schin op Geul en Aken!). Daarbij krijgen die doorgaande treinen te maken met twee verschillende stroomsystemen: 1500V (of hoeveel hoger dat Nederlandse gelijkstroomvoltage dan ook wezen mag) en 15kV/16,7 Hz op het Duitse traject. Op zichzelf uiteraard niet meer een al te lastig te nemen barrière. Maar aangezien noch de NS noch DB uiblinken door specifiek elektrisch materieel voor dergelijke (deels min of meer secundaire) lijnen wel interessant om te weten met welk materieel?: Een Intercity Eindhoven-Aken valt op het Nederlandse deeltraject Eindhoven en Heerlen moeilijk voor te stellen als een bi-courant treinstel voor secundaire lijnen , daar moet "steviger" materieel met méér capaciteit aan te pas komen. Wordt dat dan een trek-duwtrein met bicourante TRAXX-loc - internationaal inzetbare rijtuigen - stuurstandrijtuig (dat geschikt is voor bi-courante aansturing van de loc)? Die capaciteit lijkt mij evenwel weer te groot voor het deeltraject Heerlen-Aken. Men zou ook kunnen beslissen op het Nederlandse traject de TRAXX-loc in het midden van de trein te laten lopen met in de richting Aken de genoemde internationaal in te zetten rijtuigen + stuurstandrijtuig op kop en achter de loc een aantal rijtuigen + stuurstandrijtuig die in Heerlen afgekoppeld worden en na terugkeer in Heerlen vanuit Duitsland van een TRAXX-loc met rijtuigen aldaar weer aangekoppeld worden. Dat vereist dan wel automatische koppelingen op zijn minst aan één zijde van de TRAXX en aan het uiteinde van de in Nederland achterblijvende treinstam.
Als laatstgenoemde modus wordt gekozen zouden uiteraard ook zondermeer rechtstreekse treinen vanuit de Nederlandse Randstad naar Aken v.v. kunnen worden ingezet. Daarbij hoor ik de "Utrechtse" belanghebbenden bij de ICE-diensten tussen Amsterdam via Emmerich overigens wel al "piepen" uit vrees voor verlies van klanten.
In Nederland hebben we tamelijk veel ervaring met treinstellen die onderweg af- en aangekoppeld worden, maar vanuit Duitsland heb ik minder positieve berichten over dat onderweg af- en aankoppelen vernomen. Bij de ICE bijvoorbeeld gaat dat beslist niet altijd goed ! Is dat een aanvaardbaar risico bij de dienstuitvoering?
Als inderdaad tussen Maastricht en Aken ook rechtreeks materieel zou worden ingezet dan lijkt me de inzet van vierdelige bicourante treinstellen bestemd voor min of meer secundaire lijnen wel een haalbare kaart.
Nog wat verder denkende: Hoe interessant wordt het dan voor de NMBS om vanuit Antwerpen via Weert-Roermond -Heerlen treinen in te zetten naar Aken (+ Keulen)....Inzet van dergelijke internationale verbindingen staat op grond van de EU-reglementen iedere spoorwegmaatschappij vrij als ze fit, willing and able zijn om dergelijke diensten uit te voeren!
Ik ben benieuwd naar de welkome - ook kritische! -reacties op dit bericht!
Gegroet,
Rob
Er was al eerder sprake van dat het grenstraject tussen Heerlen (NL) en Herzogenrath (D) onder de draad zou komen. Nu blijkt uit persberichten dat de daartoe benodigde internationale afspraken zijn gemaakt. Het zou in 2015 al gerealiseerd kunnen zijn. Ik stel mezelf wel de vraag welk materieel dan wordt ingezet aangezien er sprake is van doorgaande treinen tussen Eindhoven en Aken (en ook wellicht tussen Maastricht via Schin op Geul en Aken!). Daarbij krijgen die doorgaande treinen te maken met twee verschillende stroomsystemen: 1500V (of hoeveel hoger dat Nederlandse gelijkstroomvoltage dan ook wezen mag) en 15kV/16,7 Hz op het Duitse traject. Op zichzelf uiteraard niet meer een al te lastig te nemen barrière. Maar aangezien noch de NS noch DB uiblinken door specifiek elektrisch materieel voor dergelijke (deels min of meer secundaire) lijnen wel interessant om te weten met welk materieel?: Een Intercity Eindhoven-Aken valt op het Nederlandse deeltraject Eindhoven en Heerlen moeilijk voor te stellen als een bi-courant treinstel voor secundaire lijnen , daar moet "steviger" materieel met méér capaciteit aan te pas komen. Wordt dat dan een trek-duwtrein met bicourante TRAXX-loc - internationaal inzetbare rijtuigen - stuurstandrijtuig (dat geschikt is voor bi-courante aansturing van de loc)? Die capaciteit lijkt mij evenwel weer te groot voor het deeltraject Heerlen-Aken. Men zou ook kunnen beslissen op het Nederlandse traject de TRAXX-loc in het midden van de trein te laten lopen met in de richting Aken de genoemde internationaal in te zetten rijtuigen + stuurstandrijtuig op kop en achter de loc een aantal rijtuigen + stuurstandrijtuig die in Heerlen afgekoppeld worden en na terugkeer in Heerlen vanuit Duitsland van een TRAXX-loc met rijtuigen aldaar weer aangekoppeld worden. Dat vereist dan wel automatische koppelingen op zijn minst aan één zijde van de TRAXX en aan het uiteinde van de in Nederland achterblijvende treinstam.
Als laatstgenoemde modus wordt gekozen zouden uiteraard ook zondermeer rechtstreekse treinen vanuit de Nederlandse Randstad naar Aken v.v. kunnen worden ingezet. Daarbij hoor ik de "Utrechtse" belanghebbenden bij de ICE-diensten tussen Amsterdam via Emmerich overigens wel al "piepen" uit vrees voor verlies van klanten.
In Nederland hebben we tamelijk veel ervaring met treinstellen die onderweg af- en aangekoppeld worden, maar vanuit Duitsland heb ik minder positieve berichten over dat onderweg af- en aankoppelen vernomen. Bij de ICE bijvoorbeeld gaat dat beslist niet altijd goed ! Is dat een aanvaardbaar risico bij de dienstuitvoering?
Als inderdaad tussen Maastricht en Aken ook rechtreeks materieel zou worden ingezet dan lijkt me de inzet van vierdelige bicourante treinstellen bestemd voor min of meer secundaire lijnen wel een haalbare kaart.
Nog wat verder denkende: Hoe interessant wordt het dan voor de NMBS om vanuit Antwerpen via Weert-Roermond -Heerlen treinen in te zetten naar Aken (+ Keulen)....Inzet van dergelijke internationale verbindingen staat op grond van de EU-reglementen iedere spoorwegmaatschappij vrij als ze fit, willing and able zijn om dergelijke diensten uit te voeren!
Ik ben benieuwd naar de welkome - ook kritische! -reacties op dit bericht!
Gegroet,
Rob