Pagina 1 van 1
De gigantische keuzestress in internationaal verkeer
Geplaatst: 04 jan 2014, 18:05
door Railrunner
Wanneer je de tarieven in internationaal verkeer bekijkt, moet je toch wel concluderen dat Teveel soms Trop is.
Een voorbeeld:
Producten Thalys.
Ik vraag mij af in welke mate het cliënteel uitraakt aan het Yield Management systeem.
Gelukkig is er veel geautomatiseerd tegenwoordig.
Re: De gigantische keuzestress in internationaal verkeer
Geplaatst: 05 jan 2014, 18:56
door Patrick
Daar zitten dus tarieven bij die bv. enkel voor Nederlandse of Duitse klanten gelden, bv. DAS Thalys Abo.
Ik veronderstel dat je dergelijke tarieven niet zal zien als je online vanuit België een kaartje wil kopen.
Re: De gigantische keuzestress in internationaal verkeer
Geplaatst: 05 jan 2014, 23:47
door kika
Laatst hoorde ik een flauw mopje dat die 'paarse broeken' (marketeers) onderweg in de trein werken, ze vertraging hadden en dat er daarom zoveel diversiteit in het productgamma bestaat…
In de praktijk wordt er geworven met de allergoedkoopste bodemtarieven en zoeken mensen eerder op datum en uur wanneer ze willen reizen. Daarnaast is het zo dat de keuze die je noemt niet helemaal correct is: wat Patrick al opmerkt is het zo dat de meesten niet eens zichtbaar zijn als je op zoek gaat naar een treinkaartje via thalys.com. Een 'Wheelchair' of 'Begeleider' zijn wel aparte tickets, maar zijn geen onderdeel van de 'keuzevrijheid' . Zelfde verhaal met kinderen jonger dan 4, groepstickets of de abonnementen. Maar ja: het zijn er teveel, het is onoverzichtelijk er zitten idiote regeltjes in (waarom zou je geen grote groep in 2 splitsen als je dan wél op de gekozen dag kan reizen?),… . 3/4 van de 'keuze' die je aanhaalt is niet boekbaar via de gewone weg maar moet via de 'Dienst Groepen' of andere 'Diensten' En probeer nu eens voor een net even minder courante bestemming kaartjes te halen bij de NMBS: succes, van enkel binnen België boekbaar via een duur nummer tot eventueel een paar loketten met iemand die met alle moeite van de wereld niet alles verkocht kan krijgen wegens de gekke kuren van het systeem. Denk aan fietskaartjes, kleine bestemmingen wat verder weg, reizen opsplitsen of kortingen combineren.
Re: De gigantische keuzestress in internationaal verkeer
Geplaatst: 11 jan 2014, 23:10
door Railrunner
kika schreef:Laatst hoorde ik een flauw mopje dat die 'paarse broeken' (marketeers) onderweg in de trein werken, ze vertraging hadden en dat er daarom zoveel diversiteit in het productgamma bestaat…

Re: De gigantische keuzestress in internationaal verkeer
Geplaatst: 11 jan 2014, 23:21
door Steven
en in het verstaanbaar Nederlands?
Re: De gigantische keuzestress in internationaal verkeer
Geplaatst: 11 jan 2014, 23:33
door Railrunner
Steven schreef:en in het verstaanbaar Nederlands?
Het was een voorbeeld uit de Procuctfiches Brussel-Rijsel:
"Voor reizen vanaf 19/11/2013, en dit tot nader bericht, zal voor de verbinding Brussel-Lille uitsluitend het rijtuig 18 toegewezen worden. Het zal dan ook niet meer mogelijk zijn om plaatsen te boeken in Standard Premier. Voor de verbinding Lille-Brussel gelden deze beperkingen niet."
Een tarief of klas in de ene richting wel, in de andere niet.
Gewoon een beetje raar.
Re: De gigantische keuzestress in internationaal verkeer
Geplaatst: 11 jan 2014, 23:52
door Steven
Railrunner schreef:Steven schreef:en in het verstaanbaar Nederlands?
z.b. = zum Beispiel = bijvoorbeeld.
E* = Eurostar.
Wasdallemaal = 1) soort dashond; 2) 'Wat is dat allemaal! (Zuid-Nederlands); 3) 'What the f*ck!' ( Am. Engl.).
de woorden op zich versta ik best de context totaal niet, er staan geen volzinnen die door iedereen kunnen begrepen worden.
Re: De gigantische keuzestress in internationaal verkeer
Geplaatst: 12 jan 2014, 10:43
door kika
Z.b. wordt hier meestal als bvb. vb. of bv. geschreven
Over je voorbeeld:
* als je in een andere klasse de terugreis als de heenreis wilt, moet je splitsen in 2x enkel.
* Er is al een ander draadje waar er breed in diep wordt gegaan op de problematiek van de zogenaamde security check bij Eurostar en onder andere de gevolgen voor trajecten zonder kanaaltunnel zoals Rijsel-Brussel
* 1e klasse kan je kopen maar niet gebruiken op dat traject.
Heb je toevallig gekozen voor 'ik woon in Nederland' bij de Eurostar website? Terug naar af, vergeet dat ding zo snel mogelijk, trekt al jarenlang op niets, wordt meestal minstens een week of 3 te laat geüpdate (denk aan vervallen tijdelijke promoties) en de vacature voor editor staat ook open geloof ik…
Je begon met het idee dat je niet kan kiezen tussen alle verschillende soorten tickets, maar -als ik het juist interpreteer- vervolgens ga je in op het complete gebrek aan klantvriendelijkheid en overzicht. Brussel-Rijsel kan je beter met IC of TGV doen, naar gelang wat je wilt meenemen, betalen en wanneer.
Re: De gigantische keuzestress in internationaal verkeer
Geplaatst: 12 jan 2014, 10:53
door K V B
kika schreef:
* als je in een andere klasse de terugreis als de heenreis wilt, moet je splitsen in 2x enkel.
Dat is toch zowat overal zo?
* Er is al een ander draadje waar er breed in diep wordt gegaan op de problematiek van de zogenaamde security check bij Eurostar en onder andere de gevolgen voor trajecten zonder kanaaltunnel zoals Rijsel-Brussel
De gevolgen van het "security theatre" voor trajecten met kanaaltunnel zijn ook niet mis...
Re: De gigantische keuzestress in internationaal verkeer
Geplaatst: 12 jan 2014, 12:13
door kika
KVB: over 1/2e klasse: ja, ik zou niet weten waar het anders is. Railrunner schijnt er niet mee vertrouwd te zijn, vandaar dat ik hem dat uitleg. Of je een klasverhoging in de E* kan kopen weet ik niet. Laten we alsjeblieft niet hier die discussie over het veiligheidsgebeuren overdoen.