Foto's Inhuldiging Hamont
Geplaatst: 06 apr 2014, 20:26
Dag,
Vanaf morgenochtend wordt de stopplaats Hamont heropend, liefst 57 jaar nadat de laatste reguliere reizigerstrein er stopte. Om die gelegenheid luister bij te zetten, werden vandaag reeds enkele gratis inhuldigingsritten ingelegd tussen Neerpelt en Hamont. Hieronder volgt een korte fotoreportage, ook al gooide het nogal druilerige weer bij momenten enig roet in het eten.
Ontegensprekelijk vormt de ingebruikname van dit traject een eerste stap in de broodnodige spoorontsluiting van Noord-Limburg, maar de festiviteiten van vandaag (in aanwezigheid van tal van prominenten) waren eigenlijk nogal groots opgevat in verhouding tot het karige treinaanbod dat in eerste instantie voorzien zal worden. Voorlopig moet Hamont het immers doen met drie ritten richting Antwerpen in de vroege ochtend (vertrek om 05u24, 06u27 en 07u22) en amper twee tegenritten tijdens de avondspits (aankomst om 17u37 en 18u37). Vooral die beperkte terugkeermogelijkheden maken het gebruik van de nieuwe stopplaats niet evident. Wie bijvoorbeeld in Brussel werkt, kan ten laatste om 16u42 de trein huiswaarts nemen. Vanuit Antwerpen is dat 17u10. Tijdens het weekend is er voorlopig zelfs geen aanbod, afgezien van de studententrein naar Heverlee op zondagavond. Pas vanaf december, wanneer het nieuwe transportplan ingaat, zal Hamont gedurende de volledige dag in een uurdienst bediend worden met IC 10 van/naar Antwerpen, zowel op weekdagen als tijdens het weekend. En dan blijft het natuurlijk pleiten voor een verlenging naar het Nederlandse Weert, dat niet alleen op zichzelf een interessante bestemming vormt, maar ook aansluitingen richting Eindhoven, Amsterdam of Maastricht mogelijk maakt.
Maar nu even terug naar vanmiddag. Ik maakte gebruik van EXT 18508 (Neerpelt 11:45 - Hamont 11:53), hetgeen me na aankomst in Neerpelt met IR 3210 eerst even de tijd gaf om de werkzaamheden daar in beeld te brengen. Onderstaande foto toont het stationsgebouw, dat enigszins geïsoleerd lijkt na het tijdelijk uitbreken van de sporen 1 en 2.
De sporen 3 en 4 zijn verbonden door een nieuwe ondertunneling, die voorlopig echter enkel bereikbaar is via een levensgevaarlijke trapconstructie.
En hier is hij dan: de inhuldigingstrein naar Hamont op spoor 3, bestaande uit 2 AR 41 (4178 en 4174).
Net ernaast staat de reguliere IR van/naar Antwerpen, eveneens samengesteld uit 2 AR 41.
De rit naar Hamont neemt in theorie iets minder dan acht minuten in beslag, al werd die rittijd vandaag niet gehaald, onder meer door een snelheidsbeperking in de stationsuitrit van Neerpelt. Aangekomen in Hamont, volgt de eerste kennismaking met de nieuwe stopplaats en haar omgeving. Deze foto werd genomen aan de overkant van de spoorlijn.
En dit beeld zie je vanaf vandaag aan de iets verder gelegen overweg.
Het (enige) perron in Hamont lijkt correct ingericht: goede verlichting, bankjes in het schuilhuisje, perron met betegeling voor slechtzienden, AVG, ...
Ook de pers is opgetrommeld. De dame uiterst links is een journaliste van Radio 2, die kennelijk het geluid van de vertrekkende dieselmotorwagen wil vastleggen.
Vervolgens gaat het terug naar Neerpelt met EXT 18509 (Hamont 12:15 - Neerpelt 12:23), waar er een soortgelijke parallel mogelijk is als een uurtje eerder. Let op de netheid van de motorwagens, kwestie van enige fierheid uit te stralen op deze feestelijke gelegenheid.
De terugreis naar Hasselt zal nog wel enige tijd met overstap in Mol verlopen. Vandaag geeft me dat de gelegenheid om de elektrificatie van spoor 2 nog even te observeren.
De start van de elektrische tractie tussen Mol en Herentals is jammer genoeg niet haalbaar in december 2014, zodat ook een rechtstreekse piekuurtrein naar Brussel voorlopig nog niet in de plannen staat.
Een reportage van de inhuldiging kan je overigens bekijken op http://www.tvl.be.
Groeten,
Vanaf morgenochtend wordt de stopplaats Hamont heropend, liefst 57 jaar nadat de laatste reguliere reizigerstrein er stopte. Om die gelegenheid luister bij te zetten, werden vandaag reeds enkele gratis inhuldigingsritten ingelegd tussen Neerpelt en Hamont. Hieronder volgt een korte fotoreportage, ook al gooide het nogal druilerige weer bij momenten enig roet in het eten.
Ontegensprekelijk vormt de ingebruikname van dit traject een eerste stap in de broodnodige spoorontsluiting van Noord-Limburg, maar de festiviteiten van vandaag (in aanwezigheid van tal van prominenten) waren eigenlijk nogal groots opgevat in verhouding tot het karige treinaanbod dat in eerste instantie voorzien zal worden. Voorlopig moet Hamont het immers doen met drie ritten richting Antwerpen in de vroege ochtend (vertrek om 05u24, 06u27 en 07u22) en amper twee tegenritten tijdens de avondspits (aankomst om 17u37 en 18u37). Vooral die beperkte terugkeermogelijkheden maken het gebruik van de nieuwe stopplaats niet evident. Wie bijvoorbeeld in Brussel werkt, kan ten laatste om 16u42 de trein huiswaarts nemen. Vanuit Antwerpen is dat 17u10. Tijdens het weekend is er voorlopig zelfs geen aanbod, afgezien van de studententrein naar Heverlee op zondagavond. Pas vanaf december, wanneer het nieuwe transportplan ingaat, zal Hamont gedurende de volledige dag in een uurdienst bediend worden met IC 10 van/naar Antwerpen, zowel op weekdagen als tijdens het weekend. En dan blijft het natuurlijk pleiten voor een verlenging naar het Nederlandse Weert, dat niet alleen op zichzelf een interessante bestemming vormt, maar ook aansluitingen richting Eindhoven, Amsterdam of Maastricht mogelijk maakt.
Maar nu even terug naar vanmiddag. Ik maakte gebruik van EXT 18508 (Neerpelt 11:45 - Hamont 11:53), hetgeen me na aankomst in Neerpelt met IR 3210 eerst even de tijd gaf om de werkzaamheden daar in beeld te brengen. Onderstaande foto toont het stationsgebouw, dat enigszins geïsoleerd lijkt na het tijdelijk uitbreken van de sporen 1 en 2.
Groeten,