Vanaf Rotterdam via Brussel-Zuid waar de TGV richting Lyon, Avignon en Marseille reed.
Na ongeveer 6 uurtjes arriveerde ik in Marseille. De TGV is comfortabel, dit type, de TGV-R(éseau)wordt gebruikt om de omliggende landen zoals België en Italië te bedienen met HSL treinen, die in één keer kan rijden tussen o.a. Brussel en Marseille.
Van deze subserie worden 10 treinstellen ingezet voor de Thalys-diensten naar Brussel en Amsterdam. Deze treinstellen worden TGV-PBA (Parijs Brussel Amsterdam) genoemd en zijn in de Thalyskleuren geschilderd.
Toen ik 17 aar oud was ben ik een keer alleen naar Marseille met de nachttrein gereden die toen nog vertrok van Den Haag Hollands spoor.
Die reis duurde toen zo’n 18 uur. De 6 uurtjes van het weekend is in ieder geval een stuk sneller, met een top snelheid van 280km/u volgens mijn GPS tracer.
In Marseille aangekomen heb ik snel wat plaatjes geschoten, de beveiliging is streng en de perrons worden afgesloten als er een TGV vertrekt om ingangscontrole uit te voeren. Je moet dan een kaartje hebben anders mag je niet op het perron komen. Zaterdag heb ik een aantal uurtjes vertoeft om foto’s te maken, ik heb geen last gehad van de beveiliging, maar ik weet zeker dat er op mij gelet werd.
Verder heb ik nog een stadswandeling gemaakt en ben met de Metro en de Tram door Marseille gereden om daarna weer huiswaarts te keren.
Ik denk dat ik volgend jaar ofzo een keer wat langer in de omgeving ga verblijven, of via Marseille naar Barcelona rijden, dat kan ook.
Helaas moest ik terug naar Brussel want een Spaanse TGV kwam net binnen. Volgens mij een TGV met andere kleuren. Deze rijd binnen 6 uur naar Barcelona.
Dit zie je hier vaak, soms is er een stam met een stuurstandrijtuig.
Ik heb later zo'n zelfde combinatie gezien met een e-Loc.
Op zich wel leuk dat ze de oude stations behouden maar daarnaast de uitbreiding doen zonder het karakter veel te veranderen.
De bovenleiding en seinen zijn er nog wel en werken ook nog, links ligt het tweede gedeelte van het station
Wat een karakteristieke uitstraling heeft, gelukkig niet van dat moderne spul.
Deze treinen zitten altijd behoorlijk vol en zorgen voor snelle verbindingen in Frankrijk.
De TGV-R naar Brussel rijd bijvoorbeeld gekoppeld met een TGV-RD of TGV-2N, de Duplex wordt in Lille-Europa afgekoppeld.
Je kan een dagkaart kopen van 5 euro die dan niet op de dag zelf geldig is maar 24 uur vanaf het moment van aankoop.
Deze is geldig in de Metro en de Trams.
Voor meer info over de TGV zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Train_%C3% ... de_Vitesse
Voor de rest van de foto's van Marseille zie:
https://plus.google.com/photos/10029433 ... 5923748721