In het kader van de viering van 150 jaar tram in Den Haag (en daarmee ook een nationaal jubileum, al blijkt dat niet duidelijk uit de activiteiten) welke gevierd werd met een optocht op zaterdag 5 juli was ook de presentatie van de Avenio aangekondigd. Aangezien de 5001 en 5002 nog vol met meetapparatuur staan op de testbaan in Wilderath, zou de 5003 de eer krijgen om als eerste overgebracht te worden. Aanvankelijk leek het slechts een kort bezoek worden.
In de vroege ochtend van 5 juli arriveerde het transport, per oplegger van de Duitse firma Spedition Bender. De tram werd na het passeren van de laatste diensttram op de Loosduinseweg (route lijn 2 en 4) afgeladen.

20140705 Den Haag, Loosduinseweg by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr

20140705 Den Haag, Loosduinseweg by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr

20140705 Den Haag, Loosduinseweg by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr
Vervolgens werd in de ochtendschemer stapvoets en onder begeleiding van diverse HTM'ers naar het Kerkplein gereden.

20140705 Lijnbaan, aankomst Avenio 5003 by haagstramnieuws, on Flickr

20140705 Den Haag, Lijnbaan by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr

20140705 Prinsegracht, aankomst Avenio by haagstramnieuws, on Flickr

20140705 Den Haag, Kerkplein by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr

20140705 Den Haag, Kerkplein by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr
De tram verdween achter zwarte zeilen, om vervolgens rond vier uur 's middags onthuld te worden door koning Willem-Alexander.

20140705 Den Haag, Kerkplein presentatie Siemens Avenio 5003 by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr
Binnen een dag, of meer bepaald in de vroege uurtjes van zondag 6 juli, is de tram terug opgeladen. Maar niet om terug te keren naar de fabrikant Siemens. Het transport voerde in ongeveer drie kwartier een paar kilometer verderop, De Werf, een straat nabij de HTM remise Zichtenburg.

20140706 Den Haag, De Werf, HTM 5003 (Siemens Avenio) by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr
Hier is de tram aan het begin van de avond voor de tweede maal gelost om vervolgens in de werkplaats binnen te worden gezet.

20140706 Den Haag, De Werf afladen HTM 5003 (Siemens Avenio) by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr

20140706 Den Haag, De Werf afladen HTM 5003 (Siemens Avenio) by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr

20140706 Den Haag, De Werf afladen HTM 5003 (Siemens Avenio) by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr

20140706 Den Haag, De Werf HTM 5003 (Siemens Avenio) by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr

20140706 Den Haag, De Werf HTM 5003 (Siemens Avenio) by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr
De tram blijft in Den Haag. Wel moeten er nog wat aanpassingen plaatsvinden voordat de 5003 door fabrikant Siemens aan de HTM overgedragen kan worden.
Tot slot nog een blik in de bestuurderscabine

20140706 HTM 5003 Siemens Avenio by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr
en een detail van de hulpkoppeling

20140706 HTM 5003 Siemens Avenio by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr
Technische info:
http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2. ... 1320692982