stroomstoring
Geplaatst: 18 aug 2014, 15:39
gewoon korte vraag: hebben al die stroom-storing problemen impact op treinen?
of gaan zij altijd in de "no-shutdown" status blijven?
of gaan zij altijd in de "no-shutdown" status blijven?
Dat lijkt mij technisch onmogelijk. Je kan echt niet vanop afstand kiezen welk huis zonder elektriciteit komt te vallen. Zelfs de middenspanningstransfos zijn bij mijn weten alleen lokaal aan te sturen.Steve schreef:Mja, ik preciseer: volledig gescheiden van het stroomnet dat bij gewone huizen en kleinere bedrijven/instellingen ligt, laagspanning dus. En ook daar was er absoluut geen sprake van een totale afkoppeling, er was sprake van meerdere uitzonderingen (ik dacht onder meer kinderdagverblijven) - toch benieuwd hoe ze dat concreet willen organiseren.
Bij alle nieuwe installaties legt Infrabel een eigen elektriciteitsnet aan, gevoed vanuit de hoogspanningsposten. Zo zijn we in Antwerpen bijvoorbeeld wel zo goed als onafhankelijk van de gewone elektriciteitsvoorzieningen van de stad. Maar er zijn nog genoeg oude installaties waar alle elektriciteit uit het lokale net gehaald wordt.Steve schreef: Het was me echter niet bekend dat veel seininrichtingsinstallaties op het "gewone" middenspanningsnet zitten. Dat kan natuurlijk wel "fun" worden mochten ze aan de hendel trekken... al kan ik me niet voorstellen dat dat dermate ondoordacht zou gebeuren, gezien de ruime aandacht van media en politiek die de hele problematiek krijgt.
Steve schreef:Mja, ik preciseer: volledig gescheiden van het stroomnet dat bij gewone huizen en kleinere bedrijven/instellingen ligt, laagspanning dus. En ook daar was er absoluut geen sprake van een totale afkoppeling, er was sprake van meerdere uitzonderingen (ik dacht onder meer kinderdagverblijven) - toch benieuwd hoe ze dat concreet willen organiseren.
Het was me echter niet bekend dat veel seininrichtingsinstallaties op het "gewone" middenspanningsnet zitten. Dat kan natuurlijk wel "fun" worden mochten ze aan de hendel trekken... al kan ik me niet voorstellen dat dat dermate ondoordacht zou gebeuren, gezien de ruime aandacht van media en politiek die de hele problematiek krijgt.
Bij de ombouw van lijn12 is er een kabel meegetrokken van 1000V , meen ik.Shrek schreef: Maar de voeding van veel seininrichtingsinstallaties gebeurt via het normale middenspanningsnet, wat dus wel per ongeluk mee afgezet kan worden. En ga er maar vanuit dat er met gedoofde seinen en niet-functionerende overwegen er geen treinverkeer meer zal zijn. Ook al geeft de bovenleiding nog mooi 3300v.
Jep, de 1000V komt vanuit de Infrabel-onderstations. Maar er ligt lang nog niet overal een eigen 1000v-netwerk.dentheo schreef:Bij de ombouw van lijn12 is er een kabel meegetrokken van 1000V , meen ik.Shrek schreef: Maar de voeding van veel seininrichtingsinstallaties gebeurt via het normale middenspanningsnet, wat dus wel per ongeluk mee afgezet kan worden. En ga er maar vanuit dat er met gedoofde seinen en niet-functionerende overwegen er geen treinverkeer meer zal zijn. Ook al geeft de bovenleiding nog mooi 3300v.
Wil dat zeggen dat de seinen van de lijn nu niet meer afhankelijk zijn van de vroegere voeding in Essen?
Nu hangen zij waarschijnlijk op het "Infrabel-onderstation" van Essen ?
Ik kan me wel voorstellen dat op dergelijke momenten dat er stroomtekort ontstaat aan de NMBS zal gevraagd worden om de treindienst (en dus stroomgebruik) te beperken, bv. alle P-treinen eruit ed. Dus overschakelen op een Light-aanbod, zodanig dat minder snel drastische maatregelen moeten genomen worden zoals dorpen zonder stroom zetten.profke schreef:gewoon korte vraag: hebben al die stroom-storing problemen impact op treinen?
of gaan zij altijd in de "no-shutdown" status blijven?
Zo'n stroomstoringen kan je volgens mij verwachten rond een uur of 17-18-19. In de ruime avondspits dus. Dan ga je echt niet al het volk uit de groten steden vervoerd krijgen met de wasmachinesprofke schreef:of maximaal overschakelen op MW41 ?
Volgens mij staat er in Kalmthout een "doorschakelstation" voor de bovenleiding, indien Essen eruit ligt kan Ekeren leveren tot Roosendaal.Shrek schreef:Jep, de 1000V komt vanuit de Infrabel-onderstations. Maar er ligt lang nog niet overal een eigen 1000v-netwerk.dentheo schreef: Bij de ombouw van lijn12 is er een kabel meegetrokken van 1000V , meen ik.
Wil dat zeggen dat de seinen van de lijn nu niet meer afhankelijk zijn van de vroegere voeding in Essen?
Nu hangen zij waarschijnlijk op het "Infrabel-onderstation" van Essen ?
Daarenboven: het onderstation van bijvoorbeeld Noorderdokken (voor onder andere Antwerpen-centraal) wordt gevoed vanop 150kV, dat blijft draaien. Essen zit gewoon op 15.000v, dat ligt mee uit met de rest van het dorp. In zo'n geval helpt de 1000v-kabel dus ook niet veel.
Een sectioneerpost heet zoietsdentheo schreef: Volgens mij staat er in Kalmthout een "doorschakelstation" voor de bovenleiding, indien Essen eruit ligt kan Ekeren leveren tot Roosendaal.
Zou die 1000V dan ook gelijk mee omgeschakeld worden, ik hoop van wel, anders heeft het alleen zin voor onderhoud aan de 3kV in Essen..
Heeft er nog iemand de link naar de site van de tractieman van Infrabel (Kontich?)?