Pagina 1 van 1
Wat is er met de IR q aan de hand?
Geplaatst: 22 okt 2014, 20:44
door Dieselfreak
Ik ben van plan komende zondag met de trein naar Aken te gaan - hopelijk zijn er tegen dan geen problemen meer op het spoor door al dan niet spontane stakingen. Om naar Aken te gaan, neem ik in Luik altijd de IR q, die rijdt om de twee uur. Maar volgens de
internationale treinplanner van de NMBS vertrekt die trein op zondag 26/10/2014 slechts één keer uit Luik, om 07:33, op latere uren verschijnen er enkel hogesnelheidstreinen:

In omgekeerde richting rijdt de IR q volgens die planner wél elke twee uur:

Anderzijds zegt de nationale treinplanner dat er in Welkenraedt elk uur een IR vertrekt naar Hergenrath - de laatste halte op lijn 37 op Belgische grondgebied -
richting Aachen Hbf:

Terwijl er volgens de internationale treinplanner enkel om 06:01 en om 08:16 een trein vanuit Hergenrath naar Aken gaat:

Zoeken naar verbindingen tussen Welkenraedt en Hergenrath met de internationale treinplanner levert trouwens hetzelfde resultaat op: ook dan zegt de planner dat er enkel 's ochtens twee treinen zijn.
Nu wil ik wel eens weten hoe het zit met de IR q?

Weet iemand wat er aan de hand is? Eén ding is zeker: er is iets mis met die planner, want de nationale en de internationale versie spreken elkaar tegen, en dat dezelfde IR-trein NIET in de ene richting zou rijden, maar op dezelfde dag wél in de andere richting, lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Re: Wat is er met de IR q aan de hand?
Geplaatst: 22 okt 2014, 21:11
door Steven
Volgens wat ik op railtime kan vinden gaat die trein inderdaad pendelen tussen Aachen en Welkenraedt. Dit is waarschijnlijk te danken aan werken op L 37.
Re: Wat is er met de IR q aan de hand?
Geplaatst: 22 okt 2014, 22:18
door Dieselfreak
Hoe kan ik dan het best van Kortrijk naar Aken gaan op zondag? Eerst naar Gent, dan de IC A tot Welkenraedt, en van daar naar Aken? En in het terugkeren? Kan ik dan gewoon tot Luik gaan met de IR q?
Re: Wat is er met de IR q aan de hand?
Geplaatst: 22 okt 2014, 22:24
door Steven
Doe in de terugrit gewoon hetzelfde als de heenrit en stap over in Welkenraedt. De ir gaat toch niet verder dan dat rijden volgens wat ik zie op railtime.
Re: Wat is er met de IR q aan de hand?
Geplaatst: 22 okt 2014, 22:28
door Dieselfreak
Steven schreef:Doe in de terugrit gewoon hetzelfde als de heenrit en stap over in Welkenraedt. De ir gaat toch niet verder dan dat rijden volgens wat ik zie op railtime.
Maar rijdt die wel elk uur? Normaal rijdt die toch maar om de twee uur?
Re: Wat is er met de IR q aan de hand?
Geplaatst: 22 okt 2014, 22:43
door Steven
Nu blijkbaar niet, geniet er dus van.
Re: Wat is er met de IR q aan de hand?
Geplaatst: 22 okt 2014, 23:14
door Henk
Re: Wat is er met de IR q aan de hand?
Geplaatst: 23 okt 2014, 12:55
door Dieselfreak
Als ik het goed begrijp, vertrekt er dus in Aken telkens om 3 minuten na het uur een naar Welkenraedt, en in Welkenraedt telkens om 44 minuten na het uur een richting Aken?
Re: Wat is er met de IR q aan de hand?
Geplaatst: 23 okt 2014, 12:59
door Steven
Dat is juist met aansluiting op de IC A in Welkenraedt.
Re: Wat is er met de IR q aan de hand?
Geplaatst: 24 okt 2014, 16:59
door Dieselfreak
Nu werkt de treinplanner van de NMBS-website tenminste juist.