Driemaal de Venice Simplon Oriënt Express in België
Geplaatst: 03 nov 2014, 09:46
In mei, om exact te zijn 18 mei, kwam de extreem luxe Venice Simplon Oriënt Express voor de eerste keer dit jaar naar het Belgische land. Ik had tijd, ik had geld én ik had zin om er achteraan te gaan.
De reis werd rete-vroeg aangevangen, want wilden om 9 uur vlakbij Dinant zijn, en moest in Roosendaal nog een reisgenoot ophalen.

CFL 3009 + Venice Simplon Oriënt Expres naar Brugge (- Oostende) by Durk Houtsma., on Flickr
Zeer stipt kwam deze trein ons voorbij, maar dat hij onderweg was, hadden wij al zeker 3 minuten op voorhand door: De treinbestuurder gebruikte de toeter nogal vaak
Het weekend erop kwam deze trein óók weer naar België, maar was ik verhinderd.
Op 12 Oktober was ik ook verhinderd, maar 26 oktober kon ik weer naar België, en daar werd zeker gebruik van gemaakt. Nu een stuk minder ver weg.

CFL 3004 + Venice Simplon Oriënt Express in België (CHART 13468) by Durk Houtsma., on Flickr
Er werd voor deze stek tussen Hansbeke en Bellem gekozen. Daar zou de trein niet al te laat doorkomen, en zou de zon nog redelijk staan. Hierna werd de reis huiswaarts aangevangen, want de andere ochtend moest om 03:45 de wekker weer gillen voor het werk. De trein had wel circa 15 minuten vertraging op de klok, opgelopen bij Brussel.
En gister, 2 November, kwam deze trein wederom naar België, en de weersvoorspellingen waren aardig gunstig, dus opnieuw naar België. Nu werd weer tussen Hansbeke en Bellem gestaan, maar dan meer richting Hansbeke.

NMBS 1879 + Venice Simplon Oriënt Express (13468) by Durk Houtsma., on Flickr
Echter, de voorziene locomotief van de CFL, de 3009, raakte defect ná vertrek in Namen. In Ottignies is de trein opgehouden, en heeft de 1879, die vanuit Leuven is toegestuurd, de trein overgenomen. Met 107 minuten vertraging werd de rit voortgezet, maar in Brussel was geen uitstappen van reizigers gepland, dus kon men in een rap tempo doorrijden, en werd met 83 minuten vertraging weer vertrokken.
De terugrit werd met de 1348 gereden, die los bij Hansbeke voorbij kwam naar Brugge, en was in Brugge achterop de trein gehangen.
Hier passeert de extreem luxe Venice Simplon Oriënt Express de 8 fotografen bij Hansbeke met de uitzonderlijke 1879 als tractielocomotief.
Omdat ook vandaag weer het werk vroeg riep, kon ik de trein niet meer achtervolgen tot bij Varsenare. Had de trein optijd gereden, had ik deze fraaie trein ook daar nog gefotografeerd.
Zo, dat waren 3 prachtige ritten die het meer dan waard waren. Zou tof zijn als de trein volgend jaar weer een keer België gaat bezoeken
De reis werd rete-vroeg aangevangen, want wilden om 9 uur vlakbij Dinant zijn, en moest in Roosendaal nog een reisgenoot ophalen.

CFL 3009 + Venice Simplon Oriënt Expres naar Brugge (- Oostende) by Durk Houtsma., on Flickr
Zeer stipt kwam deze trein ons voorbij, maar dat hij onderweg was, hadden wij al zeker 3 minuten op voorhand door: De treinbestuurder gebruikte de toeter nogal vaak

Het weekend erop kwam deze trein óók weer naar België, maar was ik verhinderd.
Op 12 Oktober was ik ook verhinderd, maar 26 oktober kon ik weer naar België, en daar werd zeker gebruik van gemaakt. Nu een stuk minder ver weg.

CFL 3004 + Venice Simplon Oriënt Express in België (CHART 13468) by Durk Houtsma., on Flickr
Er werd voor deze stek tussen Hansbeke en Bellem gekozen. Daar zou de trein niet al te laat doorkomen, en zou de zon nog redelijk staan. Hierna werd de reis huiswaarts aangevangen, want de andere ochtend moest om 03:45 de wekker weer gillen voor het werk. De trein had wel circa 15 minuten vertraging op de klok, opgelopen bij Brussel.
En gister, 2 November, kwam deze trein wederom naar België, en de weersvoorspellingen waren aardig gunstig, dus opnieuw naar België. Nu werd weer tussen Hansbeke en Bellem gestaan, maar dan meer richting Hansbeke.

NMBS 1879 + Venice Simplon Oriënt Express (13468) by Durk Houtsma., on Flickr
Echter, de voorziene locomotief van de CFL, de 3009, raakte defect ná vertrek in Namen. In Ottignies is de trein opgehouden, en heeft de 1879, die vanuit Leuven is toegestuurd, de trein overgenomen. Met 107 minuten vertraging werd de rit voortgezet, maar in Brussel was geen uitstappen van reizigers gepland, dus kon men in een rap tempo doorrijden, en werd met 83 minuten vertraging weer vertrokken.
De terugrit werd met de 1348 gereden, die los bij Hansbeke voorbij kwam naar Brugge, en was in Brugge achterop de trein gehangen.
Hier passeert de extreem luxe Venice Simplon Oriënt Express de 8 fotografen bij Hansbeke met de uitzonderlijke 1879 als tractielocomotief.
Omdat ook vandaag weer het werk vroeg riep, kon ik de trein niet meer achtervolgen tot bij Varsenare. Had de trein optijd gereden, had ik deze fraaie trein ook daar nog gefotografeerd.
Zo, dat waren 3 prachtige ritten die het meer dan waard waren. Zou tof zijn als de trein volgend jaar weer een keer België gaat bezoeken
