Pagina 1 van 1

Zeker 19 doden bij ongeval met Maglev trein

Geplaatst: 22 sep 2006, 19:45
door Freakytrain
Zeker 19 doden bij ongeluk met Maglev-trein
vr 22/09/06 - In Duitsland is een magnetische hogesnelheidstrein ontspoord tijdens een testrit. Daarbij zijn zeker 19 doden en een tiental gewonden gevallen.
De trein maakte een rit met een dertigtal passagiers op het testcircuit nabij de stad Osnabrück.
(foto AP) Volgens de Duitse omroep ARD zou de trein met een snelheid van 200 kilometer per uur tegen een ander voertuig zijn gebotst. Hoe dat tuig op de sporen kwam, is nog niet duidelijk.

Volgens de hulpdiensten zijn er zeker 19 doden. Een tiental mensen is gewond en er zouden ook nog enkele mensen vermist zijn.

Omdat de trein vijf meter hoog op een brug buiten het spoor hangt, hebben hulpverleners het erg moeilijk om bij de slachtoffers te geraken.

De Maglev-trein is in Duitsland nog niet commercieel actief. Hij maakte een testrit op een speciaal circuit.



Bron VRTNIEUWS.NET

Geplaatst: 22 sep 2006, 20:13
door Accelerat
Ik heb het op de tv gezien, da's nie mis zeg! :shock:

Geplaatst: 22 sep 2006, 21:05
door 1607
zijn er ondertussen al 23. :cry:

Geplaatst: 22 sep 2006, 22:45
door msts.be
Tja , dan is het nu wel vrijwel duidelijk dat de Maglev voor eens en altijd begraven mag worden .. de voordelen wegen dus duidelijk niet op tegen de nadelen , ik zal ze nog eens op een rijtje zetten :

Voordelen :
-Supersnelle snelheden wegens geen wrijving met een spoor
-Automatische besturing , er is geen bestuurder nodig

Nadelen :
-ENORM DUUR kostenplaatje , een Maglev kost makkelijk 3x meer dan een HST-lijn aanleggen
-'Sporen' moeten op pijlers en dus in de hoogte worden gebouwd , wat o.a. reddingswerk bemoeilijkt zoals vandaag gezien ..
-Ook de kinderziektes blijken nog niet echt weggewerkt te zijn ..

Gezien ook de staat van de TR08 lijkt het niet echt waarschijnlijk dat men die terug repareert of een TR09 zal maken , maar heel het project zal opdoeken .. en ook al is China kandidaat voor een 2de Transrapid-lijn , ik denk dat men nu wel enige vragen zal stellen bij de veiligheid en zeker en vast het kostenplaatje ..

Geplaatst: 22 sep 2006, 23:04
door Shrek
zon maglev kan heel snel noodremmen als het moet, maar zonder bestuurder gebeurt dat natuurlijk niet :roll:

Geplaatst: 23 sep 2006, 00:38
door Jean
Shrek schreef:zon maglev kan heel snel noodremmen als het moet, maar zonder bestuurder gebeurt dat natuurlijk niet :roll:

Ze zouden daar toch zo'n radar kunnen op monteren zoals bij auto's of vrachtwagens met adaptieve cruise-controle ?


Als er dan een hindernis opduikt wordt automatisch noodremming uitgevoerd .

Geplaatst: 23 sep 2006, 09:47
door Patrick

Geplaatst: 23 sep 2006, 10:41
door Steven
het eerste ongeval zolang die lijn er al staat en je noemt dat een nadeel? er zijn met klassieke hst's al meer ongevallen gebeurd en die rijden ook nog ze, dus zwaarwichtig vind ik dit nadeel niet, denk dat budget nog steeds de grootste factor is en zal blijven

Geplaatst: 24 sep 2006, 13:22
door SteC
Dat gaat inderdaad zo snel niet verdwijnen. Ik ben er trouwens ook van overtuigd dat de mensen van daar hun lessen zullen trekken uit wat gebeurd is en de nodige aanpassingen doen.

Geplaatst: 24 sep 2006, 13:33
door nicken
Idd,hier zullen wel lessen uit getrokken worden,helaas van de slachtoffers.Maar dit is het leven nu eenmaal.Kmoe zeggen,als ik zie op TV welke duizelingewekkende snelheden deze trein (of vliegmachien) deze haalt.Wist niet dat dit bestond.Hallo zeg

Geplaatst: 24 sep 2006, 13:47
door Wover

Geplaatst: 24 sep 2006, 14:21
door K V B
Shrek schreef:zon maglev kan heel snel noodremmen als het moet, maar zonder bestuurder gebeurt dat natuurlijk niet :roll:
Er was blijbkaar (volgens de laatste berichten) een "bestuurder" aan boord, en die heeft een noodremming ingeleid.

Vergeet echter een ding niet: De Maglev baan in het Emsland is geen spoorweg, geen "vervoersbedrijf", maar een onderzoeksinstelling. De treinbeveiliging is mogelijks veel meer op procedures dan op techiek gebaseerd.

Re: Zeker 19 doden bij ongeval met Maglev trein

Geplaatst: 24 sep 2006, 23:14
door adminn
Freakytrain schreef:tegen een ander voertuig zijn gebotst. Hoe dat tuig op de sporen kwam, is nog niet duidelijk.
dat was een "schoonmaak"trein (om de sporen vrij te maken van takken etc.)
dat moet elke dag gebeuren