kolenspoor Beringen
Geplaatst: 23 feb 2015, 21:28
hallo,
weet iemand hoe het nu is met het kolenspoor in Beringen?
alvast bedankt!
Pierre.
weet iemand hoe het nu is met het kolenspoor in Beringen?
alvast bedankt!
Pierre.
Het station 'Asch' met heel wat (verloederend) historisch materieel en de grote moderne loods van de vzw Kolenspoor. Mogelijk staat hier ook de NMBS-loc die ze enkele jaren geleden aangekocht hebben te roesten.
Iets verder richting Genk, het emplacement met nog wat goederenwagons en veel opgeslagen materiaal.
Nog ietsje verder richting Genk, het emplacement dat het stilaan moet afleggen tegen moeder natuur...
Afgedaald van de uitkijktoren, gestyleerd naar een oude boortoren voor de steenkool, staan we hier aan het uiteinde van het emplacement. De sporen die we hier zien lopen naar de voornoemde loods en er achter door voor wat betreft het uiterst rechtse spoor. Links een al zeer lang in onbruik geraakt stuk spoor en helemaal links het doorgaande spoor naar Genk.
180° gedraaid krijgen we dit zicht... Deze sporen sluiten via een kruising met het middelste spoor aan op het doorgaande spoor richting Genk. De handmatige wissels zagen er allemaal nog goed uit. Ik heb ze natuurlijk niet omgezet dus ik weet niet of ze effectief nog werken, maar het zag er allemaal zeker niet slecht uit.
Een toevallig opgevallen stukje spoorwegnostalgie. Een geleidingswiel voor de wissels, toen ze nog in fysiek contact stonden met de enkele jaren geleden gesloopte seinhuizen in dezelfde stijl als Neerpelt.
En nog iets verder nog een relikwie uit betere tijden. Het geleidingswiel aan wat ooit de voet van een sein was.
Weer ietsje verder richting Genk, de volgende wissel. Het spoor in het midden verbindt de buitenste sporen via het in onbruik geraakte spoor met het doorgaande spoor naar Genk. Dit wisselcomplex stond middels het gebruik van een klem geblokkeerd zodat het onmogelijk is/was om het oude spoor te gebruiken.
We draaien weer 180° en zien het spoor aansluiten op het doorgaande spoor richting Genk. Links onderaan de foto kan je nog net een stukje rail zien van het spoor dat opgeslokt wordt door de vegetatie en al zeer lang niet meer gebruikt is. Dit stuk spoor maakte geen deel uit van het netwerk van de vzw Kolenspoor.
Nog eens een hoop ijzer dat ten prooi valt aan moeder Natuur.
Dan zetten we onze tocht verder op het 'hoofdspoor' (nu ja) van As met langs ons wederom een stukje rails. Ik weet het, spoorlopen mag niet, maar bij Infrabel hoeven ze zich geen zorgen te maken. Ik maak hier meer kans aangevallen te worden door een tijger dan aangereden door een trein.
Na enkele honderden meters stappen (nu ja) zien we tussen de vegetatie de vage contouren van een stootblok. Terminus dus voor dit opstelspoor.
Na nog enkele honderden meters stappen komen we deze stapel betonnen en enkele houten dwarsliggers tegen. Ik weet niet echt wat hier de bedoeling van is, want voor zover ik weet heeft vzw Kolenspoor al jaren voor het faillissement de middelen niet meer gehad om het spoor terdege te onderhouden. Het aantal dwarsliggers is ook bijlage niet genoeg om een noemenswaardig stuk spoor te onderhouden...
Tenslotte komen we aan dit sein, dat altijd op rood zal blijven staan. Wie is eigenlijk verantwoordelijk voor dit sein? Het ziet er nog zeer goed (onderhouden) uit en alle lampen zijn aanwezig, ook al schijnt er maar eentje... Infrabel? NMBS? Het sein ligt vele kilometers van het laatste stuk actief spoor (Genk-Noord), dus het nut van dit sein ontgaat me even, of er moest een verdwaalde Desiro langs denderen
Jawel, de welbekende telefoon. Ik nam de hoorn van de haak, maar stilte was mijn deel
Hier een foto waar je de uitgebroken rails ziet... Er ligt nog één spoor, maar omdat men de loc niet meer kan laten omlopen is exploitatie onmogelijk geworden.Er zijn indertijd seinen gezet door de NMBS dienst Baan. Als ik me niet vergis stonden er nog enkele palen in Waterschei kant Zwartberg en langs de mijn van Waterschei. Alle andere seinen zijn er door de vrijwilligers geplaatst.TB_worden schreef:Heel mooi onderhouden sein. Aan het stationsgebouw staat overigens ook een werkend oud sein... Mijn kritiek is ook helemaal niet gericht aan de vzw of haar vrijwilligers, maar aan de betrokken gemeenten. In As zou je zo een kleonschalig treinmuseum kunnen uitbaten, in Genk geleide bezoeken aan het stadion en/of de mijn en Maasmechelen kan je combineren met shoppen. Omdat zo'n attractie moeilijk zelfbedruipend kan zijn, moet de gemeente wel tussenkomen...
Bibke, als ik je goed begrijp is dat sein dus eigenlijk vooral decoratief en heeft het niet echt een operationeel nut? Wordt de boel daar nog een beetje onderhouden, want behalve de spoorinfrastructuur en het rollend materieel zelf, zag het er allemaal nog aanvaardbaar uit...
Na herlezen van je reactie nog dit... Dit sein staat kant Waterschei, niet kant Eisden.
Wat zou overigens de kans zijn dat men deze lijn ooit zal renoveren en terug in dienst stellen, al was het maar tot As?