Pagina 1 van 2

treinen zonder begeleider

Geplaatst: 14 sep 2015, 19:19
door Portbou
Hopelijk dan wel een forse uitbreiding van Securail-patrouilles ?

http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/v ... hurn-taxis
Brusselnieuws schreef:In de marge van de voorstelling pleitte spoorbaas Jo Cornu er nog voor om de S-treinen over enkele jaren zonder begeleider te laten rijden. Dat moet toelaten om sneller te vertrekken in elke stopplaats. "Het zou een flinke besparing zijn die ons zou toelaten om meer treinen te laten rijden", klonk het. "In het buitenland kan dat al jaren." Cornu wil het rijden zonder begeleider laten opnemen in de nieuwe beheersovereenkomst die wordt voorbereid.

Re: treinen zonder begeleider

Geplaatst: 14 sep 2015, 19:39
door Steven
Men werkt dan gewoon met meer vliegende brigades hoor, die stappen ergens willekeurig op en af. Het systeem bestaat al in verschillende landen en dan pas zal het "leuk" worden want dan zal het treintarief geen 7€ meer zijn. Duitsland kent een tarief van 60€ en Zwitserland past zelfs 100chf toe bij vaststelling.

Re: treinen zonder begeleider

Geplaatst: 14 sep 2015, 20:11
door profke
stadsnet leunt aan tegen tram... die rijden toch ook zonder?

Re: treinen zonder begeleider

Geplaatst: 14 sep 2015, 22:29
door jens123
Tja lijkt mij een betere oplossing tegen zwartrijders om daar te werken met vliegende brigades met meer bevoegdheden.
Want vandaag de dag kan je als eenzame treinbegeleider op de stoptreintjes rond Brussel weinig beginnen tegen zwartrijders.
Hopelijk is men dan wel zo slim om al die idiote invulkaarten af te schaffen...

Re: treinen zonder begeleider

Geplaatst: 15 sep 2015, 06:50
door traxie
Ik ben positief indien je de treinbegeleiders groepeert in ticket-controle-teams, gecombineerd met onwaardingstoestellen en poortjes met (periodieke) controle op de perrons.

Re: treinen zonder begeleider

Geplaatst: 15 sep 2015, 13:24
door Dieselfreak
jens123 schreef:Hopelijk is men dan wel zo slim om al die idiote invulkaarten af te schaffen...
Dus: gedaan met de Rail Pass, Key Card etc., als het van u afhing?

Re: treinen zonder begeleider

Geplaatst: 16 sep 2015, 10:58
door apestaart
Dieselfreak schreef:
jens123 schreef:Hopelijk is men dan wel zo slim om al die idiote invulkaarten af te schaffen...
Dus: gedaan met de Rail Pass, Key Card etc., als het van u afhing?
De tarieven zijn al duur genoeg daarom dat er Rail Passen, Go Passen en Key Carden zijn om de prijs nog een beetje te drukken en jens123 pleit ervoor om dat af te schaffen, is hij helemaal gek geworden? :x
Men gaat voor trams en bussen toch ook geen rittenkaarten afschaffen, dus moet men dat ook niet doen voor die voordeel passen en nog iets, vrijbiljetten zijn ook invulkaarten, wil jens123 dat die ook afgeschaft wordt, dat zal mijn moeder graag horen, zij zal ook vragen of jens123 gek geworden is.
Ik zou eventueel akkoord gaan dat die passen in een electronische vorm komen zodanig dat men niet meer moet invullen maar hoe men dat zou doen weet ik ook niet.

Re: treinen zonder begeleider

Geplaatst: 16 sep 2015, 11:24
door thejay
Zijn de Desiro's van de NMBS reeds voorzien op een bediening uitsluitend door de TB?
Of moeten daar weer de nodige wijzigingen worden aangebracht?

Re: treinen zonder begeleider

Geplaatst: 16 sep 2015, 11:43
door Shrek
thejay schreef:Zijn de Desiro's van de NMBS reeds voorzien op een bediening uitsluitend door de TB?
Of moeten daar weer de nodige wijzigingen worden aangebracht?
Zowel de Desiro als de MS86 kunnen technisch perfect zonder TBG rijden.

Re: treinen zonder begeleider

Geplaatst: 16 sep 2015, 11:44
door Steve
Zeker? Een voorwaarde voor een eenmansbediening lijkt me toch een spiegel om te kijken of het in- en uitstappen afgerond is alvorens de deuren te sluiten/vergrendelen (met andere woorden of alles veilig is), zoals nota bene de duikbrillen die hebben... maar op de MS08 moet ik die nog tegenkomen. :)

Mogelijk alternatief zou zijn te werken met spiegels op de perrons zelf, zoals bijvoorbeeld in de metro... maar dat zal ook wel niet 1-2-3 geregeld zijn, en bovendien ook blootgesteld aan vandalisme, weersomstandigheden enzovoort.

Ander alternatief zou zijn dat de bestuurder systematisch uit z'n raam gaat hangen, maar echt elegant is dat nu ook niet. Op sommige perrons zal dat bovendien niet volstaan, met name in bochten.

Re: treinen zonder begeleider

Geplaatst: 16 sep 2015, 12:31
door Terminus
apestaart schreef:
Dieselfreak schreef:
jens123 schreef:Hopelijk is men dan wel zo slim om al die idiote invulkaarten af te schaffen...
Dus: gedaan met de Rail Pass, Key Card etc., als het van u afhing?
De tarieven zijn al duur genoeg daarom dat er Rail Passen, Go Passen en Key Carden zijn om de prijs nog een beetje te drukken en jens123 pleit ervoor om dat af te schaffen, is hij helemaal gek geworden? :x
Men gaat voor trams en bussen toch ook geen rittenkaarten afschaffen, dus moet men dat ook niet doen voor die voordeel passen en nog iets, vrijbiljetten zijn ook invulkaarten, wil jens123 dat die ook afgeschaft wordt, dat zal mijn moeder graag horen, zij zal ook vragen of jens123 gek geworden is.
Ik zou eventueel akkoord gaan dat die passen in een electronische vorm komen zodanig dat men niet meer moet invullen maar hoe men dat zou doen weet ik ook niet.
Ik denk niet dat Jens zot geworden is, maar dat hij in zijn functie van treinbegeleider (na de echte wanbetalers) het meeste problemen en discussies heeft m.b.t. allerlei soorten passen die de reizigers zelf moeten invullen.

Re: treinen zonder begeleider

Geplaatst: 16 sep 2015, 15:16
door Patrick
Steve schreef:Ander alternatief zou zijn dat de bestuurder systematisch uit z'n raam gaat hangen, maar echt elegant is dat nu ook niet. Op sommige perrons zal dat bovendien niet volstaan, met name in bochten.
Bij de Usedomer Bäderbahn (BRD - Mecklenburg-Vorpommern) doet men dat. En er zijn daar nogal wat stopplaatsen.
Is nog gezond ook voor de TB: hij moet telkens rechtstaan en haalt een frisse neus op :wink:

Re: treinen zonder begeleider

Geplaatst: 16 sep 2015, 16:08
door jens123
Ik had deze week een dienst op Braine-le-Comte Leuven en ivm de keycards was het echt huilen met de pet op (vooral tussen Brussel en Braine). Ik doe altijd controle tussen Brussel en Halle. Ik kan op mijn twee handen niet tellen hoeveel keer ik mocht horen: ik had geen balpen, ik was het helemaal vergeten in te vullen, ik ging het net invullen en nu komt u net langs. Idem met het schoolgaand crapuul van Tubize kan je zonder securailpatrouille als eenzame treinbegeleider niks beginnen.
Vandaar ik vind dat als treinen zonder treinbegeleider gaan rijden dat die invulkaarten mogen afgeschaft worden, anders betaalt bijna niemand meer... Maar dat men dan die tarieven anders aanpakt zoals bv verplicht in en uitchecken zoals in NL en poortjes in de grote stations. Of een soort oystercard zoals in Londen , maar dan voor het GEN netwerk.

Ivm materieel uitgerust voor eenmansbediening: sprinter , desiro en MW 41 zijn hiervoor al uitgerust. In de loc 18 en stuurrijtuig M6 is de mogelijkheid aanwezig, maar is deze nog niet in dienst.

Re: treinen zonder begeleider

Geplaatst: 16 sep 2015, 16:24
door Portbou
jens123 schreef:Ik had deze week een dienst op Braine-le-Comte Leuven en ivm de keycards was het echt huilen met de pet op (vooral tussen Brussel en Braine). Ik doe altijd controle tussen Brussel en Halle. Ik kan op mijn twee handen niet tellen hoeveel keer ik mocht horen: ik had geen balpen, ik was het helemaal vergeten in te vullen, ik ging het net invullen en nu komt u net langs. Idem met het schoolgaand crapuul van Tubize kan je zonder securailpatrouille als eenzame treinbegeleider niks beginnen.
Alle begrip !
Vandaar ik vind dat als treinen zonder treinbegeleider gaan rijden dat die invulkaarten mogen afgeschaft worden, anders betaalt bijna niemand meer... Maar dat men dan die tarieven anders aanpakt zoals bv verplicht in en uitchecken zoals in NL en poortjes in de grote stations. Of een soort oystercard zoals in Londen , maar dan voor het GEN netwerk.
En een eenduidig kilometertarief !

Re: treinen zonder begeleider

Geplaatst: 16 sep 2015, 16:55
door Horatio
jens123 schreef:Ivm materieel uitgerust voor eenmansbediening: sprinter , desiro en MW 41 zijn hiervoor al uitgerust. In de loc 18 en stuurrijtuig M6 is de mogelijkheid aanwezig, maar is deze nog niet in dienst.
Vraag me toch af hoe die eenmansbediening in z'n werk zal gaan. Naar mijn mening is enkel de sprinter geschikt voor eenmansbediening! Op de desiro kan je als bestuurder wel de deuren zelf sluiten, maar je hebt geen spiegels dus kan je toch niet zien of de reizigersbeweging al gedaan is?
Pfff, voel de bui al hangen, ze gaan toch niet verwachten dat de TB elke halte naar buiten kijkt. En wat als het perron in een bocht ligt? Etc.....?