Pagina 1 van 2
Treinhersteller RSI legt boeken neer
Geplaatst: 01 okt 2006, 18:58
door Slos
Het Nieuwsblad schreef:OOSTENDE - Het Oostendse bedrijf Rail Services International (RSI) legt maandag de boeken neer, 46 mensen verliezen hun job. Bij RSI, de vroegere werkplaats van de Wagons-Lits, werden treinstellen hersteld en gerenoveerd. Volgens Carlos Senaeve, de secretaris van ACV Metaal, is de kans op een overname van RSI onbestaande. ,,Een uniek stuk Oostendse geschiedenis verdwijnt.''
Directeur Jan Baert van RSI wil het nieuws niet bevestigen of ontkennen, maar volgens ACV-vakbondssecretaris Carlos Senaeve zal de beheerder van RSI maandag of ten laatste dinsdagmorgen de boeken neerleggen. ,,De rechter zal niet veel tijd nodig hebben om te beslissen over een faillissement. Om RSI weer financieel gezond te krijgen, is er een kapitaalsinjectie van 5 miljoen euro nodig'', weet hij.
Het orderboek van de Oostendse treinwerkplaats staat voor de komende zes maanden volledig leeg. Bovendien kent het bedrijf al ruim een jaar financiële problemen. ,,De hoofdaandeelhouder van RSI is Colony, een Engels pensioenfonds. Die is niet meer bereid om nog in RSI Oostende te investeren'', vervolgt Senaeve.
Rail Services International heeft naast de Oostendse vestiging ook werkplaatsen in Parijs, Milaan en Oostenrijk. Ook de werkplaats in Milaan kampt met financiële problemen. ,,In Italië hebben ze wel nog veel werk. Vandaar dat de aandeelhouder Colony ervoor gekozen heeft om de Italiaanse vestiging te redden en in Oostende de boeken neer te leggen'', weet ACV-vakbondssecretaris Senaeve.
Door deze beslissing verliezen bij RSI Oostende veertig arbeiders en zes bedienden hun job. De helft van de werknemers was al sinds het begin van de maand economisch werkloos. Omwille van de grote schuldenberg is er geen enkel zicht op een overname van RSI.
Met de sluiting van Rail Services International, gaat ook een uniek stuk van de Oostendse geschiedenis verdwijnen. De vroegere werkplaatsen van Wagon-Lits waren wereldwijd bekend omwille van hun vakmanschap op het terrein van treinrestauratie en -herstel. Onder andere de wagons van de Venice Simplon Orient Express kregen er een opknapbeurt. ,,Het is ontzettend jammer dat RSI uit Oostende verdwijnt. De kennis en de expertise van de werknemers lag fenomenaal hoog'', besluit Carlos Senaeve van het ACV.
Ilse Snick
30/09/2006
Geplaatst: 01 okt 2006, 19:05
door Frank
Het lijkt me dat deze werkkrachten toch wel gewild moeten zijn bij andere bedrijven, niet?
Geplaatst: 01 okt 2006, 19:14
door nicken
ai ai,en oostende is zowaar al het terminus,en de wekloosheidscijfers zijn ook nogal nie van de schoonschte daar,gelukkig komen er daar in die streek steeds meer bedrijven bij,de luchthaven daar kunnen er nog zeer veel jobs gemaakt worden,enkel die actiegroep smijt roet in het eten daar
Geplaatst: 01 okt 2006, 20:18
door Tim
Naar ik gehoord heb zouden de arbeiders bij de NMBS werkplaats van Oostende terecht kunnen.
Geplaatst: 01 okt 2006, 20:18
door 260689
dat was niet maandag maar dinsdag hebben ze de boeken neer gelegt weet ik uit goede bron van iemand die daar werkt het gerief die daar nu staat word afgewerkt om getransporteerd te worden en derest zal via behulp van vrachtwagens en via het spoor weggesleept worden
Geplaatst: 01 okt 2006, 20:25
door Bert
Jammer
De Pulmann Simplon Oriënt Express rijtuigen zullen dan maar weinig te zien zijn in ons land

Geplaatst: 01 okt 2006, 20:27
door 260689
Bert schreef:Jammer
De Pulmann Simplon Oriënt Express rijtuigen zullen dan maar weinig te zien zijn in ons land

mja ze waren al zo weinig te zien
Geplaatst: 16 okt 2006, 22:37
door Joris
Hallo,
260689 schreef:dat was niet maandag maar dinsdag hebben ze de boeken neer gelegt weet ik uit goede bron van iemand die daar werkt het gerief die daar nu staat word afgewerkt om getransporteerd te worden en derest zal via behulp van vrachtwagens en via het spoor weggesleept worden
En over wat gaat dat dan? Gana ze die Gands Comforts afwerken?
Met wat waren ze eigenlijk bezig? Want, rond die Britisch post wagon, die post stellen,... was hte de laatste tijd vrij stil...
Groeten,
Joris De Mol
Geplaatst: 17 okt 2006, 14:46
door 260689
Joris schreef:Hallo,
260689 schreef:dat was niet maandag maar dinsdag hebben ze de boeken neer gelegt weet ik uit goede bron van iemand die daar werkt het gerief die daar nu staat word afgewerkt om getransporteerd te worden en derest zal via behulp van vrachtwagens en via het spoor weggesleept worden
En over wat gaat dat dan? Gana ze die Gands Comforts afwerken?
Met wat waren ze eigenlijk bezig? Want, rond die Britisch post wagon, die post stellen,... was hte de laatste tijd vrij stil...
Groeten,
Joris De Mol
die Gands Comforts zullen voor de sloop zijn die zijn niks meer waard.
die Britisch post wagon weet ik niets maar die poststellen gingen ze omvormen naar reizigerstreinen voor in italie.
even ter info die slaapwagons staan terug op de tereinen van de wagon lits
Geplaatst: 14 nov 2006, 18:36
door Bert
Ik ben er gisteren nog eens gaan kijken en alles was afgezet zodat er niemand binnen kant.
Ik meende de poststellen te zien door een raam, maar zeker ben ik niet. Verder stonden er nog enkele karkassen van rijtuigen over (twee franse) nog een blauw (met gele sierstreep) rijtuig buiten die mij qua vorm nogal belgisch aandeed.(L-rijtuig) maar ik kan mij niet direct zo een rijtuig voor herrineren. Vroeger was er zeker zo een restauratierijtuig in deze kleurenstelling, maar of het dit is?
Geplaatst: 14 nov 2006, 20:35
door Tommy
Heb je toevallig het oriënt express rijtuig zien staan?
Geplaatst: 14 nov 2006, 20:40
door Bert
Tommy schreef:Heb je toevallig het oriënt express rijtuig zien staan?
Nee, als ik donderdag nog wat tijd heb zal ik nog eens gaan kijken.

Geplaatst: 14 nov 2006, 20:46
door Tommy
Zal eventjes laten zien waar je moet achter zoeken
Geplaatst: 14 nov 2006, 20:48
door Bert
Dat linkerrijtuig staat er nog, maar dat pulmanrijtuig kon ik niet zien omdat nog een rijtuig voor stond. Op de terreinen kan ik niet.

Geplaatst: 14 nov 2006, 22:21
door Joris
Hallo,
Die oude P eracter is ook speciaal!
En, er moet daar ook nog ergens een oude Mu van de FS staan.
Maar je ziet er niks, buiten die mail-waggon, en oude GC-rijtuigen...
Groeten,
Joris De Mol