Pagina 1 van 2

Benelux probleem ?

Geplaatst: 25 mei 2016, 11:15
door dentheo
Uit een Nederlandse spoorgroep:
In verband met een veiligheidsissue met de Belgische i6/i10 rijtuigen
heeft NS besloten per direct en tot nader order geen Nederlands
personeel meer in te zetten op de trein. De ritten met Belgisch
personeel worden wel voortgezet. Aan NMBS is gevraagd om meer eigen
personeel in te zetten om uitval van treinen zoveel mogelijk te voorkomen.

Achterliggende oorzaak van deze maatregel is, dat de laatste drie weken
er via NS personeel een aantal storingsmeldingen is geweest met
betrekking tot de vergrendeling van de deuren van de Belgische treinstellen.
Iemand ??

Re: Benelux probleem ?

Geplaatst: 25 mei 2016, 11:33
door Davy
Ik heb zelf al 1 keer gezien dat men problemen had met de bediening met de deuren, geen idee of het hetzelfde probleem is die speelt.

Re: Benelux probleem ?

Geplaatst: 25 mei 2016, 11:45
door Steven
Er zijn bepaalde regels om met deze rijtuigen te rijden. Zo moet de hendel voor deurbediening op de traxx op bestendig open staan. Het lossen en vergrendelen van de deuren moet gebeuren door de treinbegeleider. De kabel voor de EP-rem mag niet aangesloten zijn, volgens sommige kan dit storing geven in de deuren (aha!!) en verder is het dus vooral nadenken als er een storing is en deze zaken nazien of ze ok zijn.

Re: Benelux probleem ?

Geplaatst: 25 mei 2016, 15:32
door FLV-FGSP
Waarschijnlijk een probleempje bij NS met de opleiding van de jongere garde, die niet meer weet wat een Echte Trein is.....

Re: Benelux probleem ?

Geplaatst: 25 mei 2016, 19:34
door dentheo
Dat van die EP rem lijkt mij, "technisch bijgeloof" ?

Re: Benelux probleem ?

Geplaatst: 25 mei 2016, 19:40
door Steven
Niet echt, want afgelopen week nog een bericht gekregen met de nadruk op het feit dat de EP-kabel niet mag worden aangesloten. Dus het zal wel zeker ergens voor problemen zorgen.

Re: Benelux probleem ?

Geplaatst: 25 mei 2016, 19:47
door dentheo
Best eigenaardig, hebben die rijtuigen in Belgie ook altijd zonder EP rem gereden ?

Re: Benelux probleem ?

Geplaatst: 25 mei 2016, 20:38
door Steven
Neen, maar ik vermoed dat het probleem in de loc ontstaat. De treski heeft om dezelfde reden zonder EP rem gereden. Ongeacht of het nu de Belgische of buitenlandse rijtuigen waren. De NS rijtuigen voor de Benelux hebben geen EP-rem en dus kon men daar geen probleem hebben.

Re: Benelux probleem ?

Geplaatst: 25 mei 2016, 21:15
door dentheo
Interessant, dan heeft een EP-rem ook nog verschillende "standaards" in Europa .

Re: Benelux probleem ?

Geplaatst: 26 mei 2016, 10:10
door Meesterpeter
dentheo schreef:Interessant, dan heeft een EP-rem ook nog verschillende "standaards" in Europa .
Je hebt EP-rem of niet. Op Nederlandse getrokken rijtuigen komt EP-rem niet voor. ICR en oudere zijn altijd gewoon klassiek pneumatisch geremd.
Verder de oudste dubbeldekkers (DDM-1) ook, DDAR zijn EP-geremd (lok of mDDM ook ED) maar zijn dan ook geen getrokken rijtuigen.

Dat de kennis van getrokken rijtuigen bij Nederlandse conducteurs, zover noodzakelijk, geheel weg is (niet alleen bij de zgn jongere personeelsleden), lijkt me logisch, immers in het binnenlandse verkeer komen getrokken treinen al jaaaaaren niet meer voor.
Overigens is een instructie van maximaal twee uurtjes wel voldoende voor een Benelux conducteur om alle eigenaardigheden van getrokken rijtuigen bij te leren, lijkt mij zo.......

Re: Benelux probleem ?

Geplaatst: 26 mei 2016, 10:15
door dentheo
Meesterpeter schreef:
Je hebt EP-rem of niet.
Blijkbaar niet, want de EP van de Belgische rijtuigen werkt niet samen met een traxx....

Re: Benelux probleem ?

Geplaatst: 26 mei 2016, 18:34
door FLV-FGSP
Er staat een bericht op OV-Magazine:
https://www.ovmagazine.nl/2016/05/ns-pe ... aald-1245/

Re: Benelux probleem ?

Geplaatst: 26 mei 2016, 21:29
door trainlovertje
https://www.ovmagazine.nl/2016/05/ns-personeel-van-belgische-benelux-treinen-gehaald-1245/ schreef:Dat er alleen meldingen van NS’ers zijn binnengekomen, heeft volgens hem ook te maken met een andere houding. “Belgen hebben er ook last van, maar geven die deur gewoon een schop.”
Hoe geloofwaardig is dit?

Re: Benelux probleem ?

Geplaatst: 26 mei 2016, 21:59
door Matthias
Als het gaat over het een schop geven, dat gebeurde bij de varkensneuzen ook, bekijk dit filmpje maar eens vanaf 8 min 30 ;)


http://www.vier.be/dekruitfabriek/video ... fyra/31218

Re: Benelux probleem ?

Geplaatst: 26 mei 2016, 23:23
door Steven
trainlovertje schreef:
https://www.ovmagazine.nl/2016/05/ns-personeel-van-belgische-benelux-treinen-gehaald-1245/ schreef:Dat er alleen meldingen van NS’ers zijn binnengekomen, heeft volgens hem ook te maken met een andere houding. “Belgen hebben er ook last van, maar geven die deur gewoon een schop.”
Hoe geloofwaardig is dit?
Het is een feit dat Belgisch spoorpersoneel iets meer zelfredzaamheid heeft dan het NS personeel, dat heeft gewoon te maken met de manier van opleiden en de algemene cultuur die in beide bedrijven verschillend is. Het is nu eenmaal een feit dat men in België nog iets meer zelfredzaamheid verwacht voor kleine defecten op te lossen. In Nederland gaat dat anders in zijn werk.