Pagina 1 van 5
derde rail systeem
Geplaatst: 10 okt 2006, 17:48
door hicguetjan
Hey,
Als eindwerk vr men school moet ik goederentreinen ondergronds door een tunnel laten passeren en mag zelf kiezen op welke manier. Liefst niet via diesel motoren dus dacht ik aan een derde rail systeem omdat bovenleidngen ongewenst zijn van wege de hinder buitenaf de tunnel. Ik vind zeer weinig informatie over dit derde rail systeem. kan er iemand mij helpen. Of zijn er nog betere mogelijkheden?...
Alvast bedankt
Geplaatst: 10 okt 2006, 18:32
door TSP
De 3e rail wordt veel gebruikt in de metro en op alle andere lijnen waar het plaatsen van bovenleiding te duur of te ingewikkeld is. Het gevaar bestaat wel, omdat de "stroomrail" over de grond loopt, dat je geelektrocuteerd wordt als je erop stapt. Daarom mag je meestal metro sporen niet gelijkvloers oversteken (bv. met een overpad).
Kijk ook hier eens:
http://en.wikipedia.org/wiki/Third_rail
http://en.wikipedia.org/wiki/Railway_el ... Third_Rail
Dit is wat algemene informatie. Wat voor informatie zoek je precies?
TSP
Geplaatst: 10 okt 2006, 18:32
door SIMPY.be
Eén adres voor zulke dingen: wikipedia;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Derde_rail
Geplaatst: 10 okt 2006, 18:33
door SIMPY.be

te laat...
Geplaatst: 22 okt 2006, 21:48
door Dieselfreak
Hoe komt het eigenlijk dat een derde rail maar een beperkte stroomcapaciteit heeft?
Geplaatst: 22 okt 2006, 22:17
door Illegal_Alien
Engeland gebruikt toch ook ene 3e rail systeem? Volgens mij zijn er ook overwegen.
Geplaatst: 22 okt 2006, 22:43
door Shrek
Illegal_Alien schreef:Engeland gebruikt toch ook ene 3e rail systeem? Volgens mij zijn er ook overwegen.
ja, maar op die plaats kan een trein geen tractie geven

Geplaatst: 23 okt 2006, 16:49
door TBbart
een lokomotief daar zal dan wel aan elke kant zo een 'onderkantpanto' hebben hé? zodat er eigenlijk nooit een onderbreking ontstaat

Geplaatst: 23 okt 2006, 18:14
door TSP
Ik denk dat er een accu in het railvoertuig zit ofzo.
Metro lijnen worden meestal hoog aangelegd zodat er geen overgangen nodig zijn. Met die 3e rail zou het toch wel een beetje gevaarlijk worden.
TSP
Geplaatst: 23 okt 2006, 19:07
door groentje
In België en Nederland zijn er ook stukjes waar geen bovenleiding hangt, hoor. Of waar geen spanning op staat. Meestal heeft de trein wel genoeg vaart om die afstand te overbruggen...
Geplaatst: 23 okt 2006, 21:38
door Accelerat
groentje schreef:In België en Nederland zijn er ook stukjes waar geen bovenleiding hangt, hoor. Of waar geen spanning op staat. Meestal heeft de trein wel genoeg vaart om die afstand te overbruggen...
En wat als je dan ineens stilstaat op dat stuk?
Geplaatst: 23 okt 2006, 22:25
door Wover
"Dames en heren, wegens een technische storing zijn wij stilgevallen op een plaats zonder spanning op de bovenleiding. Gelieve uit te stappen en allemaal vanachter te duwen tot we terug spanning hebben"
Geplaatst: 23 okt 2006, 22:29
door Trainspotterke
sncf-sncb schreef:groentje schreef:In België en Nederland zijn er ook stukjes waar geen bovenleiding hangt, hoor. Of waar geen spanning op staat. Meestal heeft de trein wel genoeg vaart om die afstand te overbruggen...
En wat als je dan ineens stilstaat op dat stuk?
Tjah, stel dat de TB van een IC A net na het buitenrijden van Leuven richting Luik zijn pedaal verliest en komt stil te staan net onder het sas 3000 V / 25000 V !
62 TBL????

Geplaatst: 23 okt 2006, 22:45
door groentje
Inderdaad. Zo'n stukjes komen daarom normaal ook niet voor in de buurt van seinen of overwegen, waar de kans bestaat dat je effectief stilstaat. Maar bijvoorbeeld bij ophaalbruggen gebeurt het vaak dat er geen bovenleiding hangt, ik denk aan de RijnGouwelijn, bijvoorbeeld, waar de oversteek van de Gouwe (?) gebeurt via een ophaalbrug zonder bovenleiding.
Natuurlijk, er kan altijd pech in het spel zijn, maar vaak gaat het niet voorkomen.
Geplaatst: 23 okt 2006, 23:12
door TBbart
sncf-sncb schreef:groentje schreef:In België en Nederland zijn er ook stukjes waar geen bovenleiding hangt, hoor. Of waar geen spanning op staat. Meestal heeft de trein wel genoeg vaart om die afstand te overbruggen...
En wat als je dan ineens stilstaat op dat stuk?
volgens de reglementering mag dat niet, hé, zelfs niet onder een overgangsbaken met luchtstrook omdat je dan de kabel mee kan sleuren bij aanzetten
