Pagina 1 van 2

IC Mol/Turnhout-Herentals-Mechelen-Brussel

Geplaatst: 07 jan 2017, 15:44
door LML
Een rijtuigstam van 10 M4-rijtuigen of 8 M6-rijtuigen tijdens de spits is pure waanzin om te laten doorrijden naar Turnhout. Zou het bvb. geen optie zijn om deze treindienst te rijden met Eloc 18 en 4 of 5 M6 + Eloc 18 en 4 of 5 M6: het ene deel vertrekkend vanuit Mol, het andere deel vertrekkend vanuit Turnhout, koppelen in Herentals en verder door naar Lier-Mechelen-Brussel? Kan vanaf de volgende jaren ook gereden worden met M7-dubbeldekstreinstellen als de kinderziektes e.d. gepasseerd zijn. Om te beginnen tijdens de spits, later evt. als uurdienst?

De huidige P-treinen Mol-Brussel (v.v.) zijn wel rechtstreeks, maar trager (omdat ze overal stoppen tussen Mol en Lier). Veel reizigers ten oosten van Herentals die dagelijks naar Brussel sporen, doen nog liever een overstap op de IC naar Brussel-Binche dan de rechtstreekse P-trein te nemen vanuit Mol naar Brussel. Is dan een IC Mol/Turnhout-Herentals-Mechelen-Brussel dan geen betere optie?

Re: IC Mol/Turnhout-Herentals-Mechelen-Brussel

Geplaatst: 07 jan 2017, 16:16
door rvdborgt
LML schreef:Een rijtuigstam van 10 M4-rijtuigen of 8 M6-rijtuigen tijdens de spits is pure waanzin om te laten doorrijden naar Turnhout. Zou het bvb. geen optie zijn om deze treindienst te rijden met Eloc 18 en 4 of 5 M6 + Eloc 18 en 4 of 5 M6: het ene deel vertrekkend vanuit Mol, het andere deel vertrekkend vanuit Turnhout, koppelen in Herentals en verder door naar Lier-Mechelen-Brussel? Kan vanaf de volgende jaren ook gereden worden met M7-dubbeldekstreinstellen als de kinderziektes e.d. gepasseerd zijn. Om te beginnen tijdens de spits, later evt. als uurdienst?
M6 is niet geschikt voor splitsen en combineren want dat duurt veel te lang. Hoe geschikt M7 zal zijn, is nog af te wachten.

Groetjes,
Rian

Re: IC Mol/Turnhout-Herentals-Mechelen-Brussel

Geplaatst: 07 jan 2017, 16:47
door jan_olieslagers
Met welk materiaal doet men dat dan vandaag wel, en waarom gaat dat dan wél vlot?

Re: IC Mol/Turnhout-Herentals-Mechelen-Brussel

Geplaatst: 07 jan 2017, 17:02
door Paul
Zo vlot als met de klassiekjes vroeger (3 minuten om te ontkoppelen, 5 minuten om te koppelen) zal het wel nooit meer gaan...

Re: IC Mol/Turnhout-Herentals-Mechelen-Brussel

Geplaatst: 07 jan 2017, 17:05
door rvdborgt
Paul schreef:Zo vlot als met de klassiekjes vroeger (3 minuten om te ontkoppelen, 5 minuten om te koppelen) zal het wel nooit meer gaan...
Als je dat in het bestek voor nieuw materieel zet, dan krijg je dat ook. VIRM van NS koppelt in 3 minuten, kijk maar eens in oudere dienstregelingen Maastricht/Heerlen - Amsterdam. Voor M6 is kennelijk minimaal 10 minuten nodig.

Groetjes,
Rian

Re: IC Mol/Turnhout-Herentals-Mechelen-Brussel

Geplaatst: 07 jan 2017, 17:09
door dentheo
Welke stap in het proces vraagt hier zoveel tijd ?

Re: IC Mol/Turnhout-Herentals-Mechelen-Brussel

Geplaatst: 07 jan 2017, 17:25
door Shrek
Het is inderdaad de bedoeling om een dienstregeling als hierboven beschreven uit te voeren eens er M7 zijn. Maar eerder zou ik er niet op hopen.

Re: IC Mol/Turnhout-Herentals-Mechelen-Brussel

Geplaatst: 07 jan 2017, 17:33
door Steve
En al dat gedoe met de HLE 19 en aangepaste HLE 27 was dan eigenlijk maar om te lachen?

Re: IC Mol/Turnhout-Herentals-Mechelen-Brussel

Geplaatst: 07 jan 2017, 18:03
door Shrek
Steve schreef:En al dat gedoe met de HLE 19 en aangepaste HLE 27 was dan eigenlijk maar om te lachen?
Op bijvoorbeeld Antwerpen-Charleroi werken die heel goed hoor. Maar dat is meer om bij een langere stilstand treinen te kunnen aanpassen, voor een snelle (ont)koppeling zijn die eigenlijk iets te traag.

Re: IC Mol/Turnhout-Herentals-Mechelen-Brussel

Geplaatst: 07 jan 2017, 19:49
door Steven
een desiro kan wel perfect snel koppelen en ontkoppelen, zeker het laatste is een fluitje van een cent.

Re: IC Mol/Turnhout-Herentals-Mechelen-Brussel

Geplaatst: 07 jan 2017, 21:01
door BlubBlub
MW41 gaat ook vlot. Dat zien we hier dagelijks in Mol.

Waar zit het grote verschil bij M6+loc?

Re: IC Mol/Turnhout-Herentals-Mechelen-Brussel

Geplaatst: 08 jan 2017, 16:10
door Ducktape
Het probleem bij M6 of M7 naar Mol te sturen is dat er enkele bruggen tussen Herentals en Mol niet zouden aangepast zijn waardoor ze niet in het vrijeruimteprofiel passen dat de M6/M7 nodig heeft.

Bij de elektrificatie van de lijn had het het ideale moment geweest, maar blijkbaar hebben ze daar niets met gedaan waardoor Desiro's dus het materieel met de hoogste capaciteit zal blijven. Of ze moesten plots beslissen van lange rammen 18+I11 naar daar te sturen, but that ain't gonna happen.

Re: IC Mol/Turnhout-Herentals-Mechelen-Brussel

Geplaatst: 08 jan 2017, 21:43
door Catenist
Tussen Herentals en Mol is er bij mijn weten slechts één brug over het spoor, namelijk die waar de ring in Geel de spoorlijn kruist.
Verder is er nog één brug waar het spoor over het kanaal Herentals-Bocholt gaat, dat is dan direct achter Herentals als je richting Mol gaat.

Dat zijn 2 "bruggen", zijn het die, die de vrije ruimte voor het spoor hinderen?

Corrigeer me indien ik fout ben.

Groeten,
Catenist.

Re: IC Mol/Turnhout-Herentals-Mechelen-Brussel

Geplaatst: 08 jan 2017, 22:30
door Eimai
Waar heb je dat trouwens gehoord dat M6'en niet tussen Herentals en Mol kunnen rijden? Er staan alleszins geen borden die het verbieden (al ben ik niet meer 100% zeker of die stopborden voor M6'en nog wel bestaan in de reglementering).

Re: IC Mol/Turnhout-Herentals-Mechelen-Brussel

Geplaatst: 09 jan 2017, 13:48
door trainlovertje
Eimai schreef:Waar heb je dat trouwens gehoord dat M6'en niet tussen Herentals en Mol kunnen rijden? Er staan alleszins geen borden die het verbieden (al ben ik niet meer 100% zeker of die stopborden voor M6'en nog wel bestaan in de reglementering).
Aan het begin van HSL 3 in Ans en tussen Welkenraedt en Hergenrath staan er momenteel toch nog van die bordjes, want ik zag ze daar nog vorige maand. Als ze nog steeds in de reglementering zijn opgenomen en dus misschien gewoon niet weggehaald zijn, weet ik niet.