Pagina 1 van 4

Bedrijven draaien op voor duurdere treinabonnementen

Geplaatst: 12 okt 2006, 14:28
door Patrick
BRUSSEL - Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) heeft kritiek op de prijsverhoging die de NMBS vanaf februari 2007 wil doorvoeren. Vanaf dan worden abonnementen voor woon-werkverkeer, die meestal door de werkgever worden betaald, vijf procent duurder. De manier waarop die prijsverhoging wordt doorgevoerd, is voor het VBO ,,onevenwichtig en onaanvaardbaar''.

Het VBO vreest dat de bedrijven ,,het kind van de rekening'' zullen worden en vraagt daarom overleg met de NMBS en de regering.

,,De verkoop van treinkaarten is een belangrijke inkomstenbron voor de NMBS. Het is niet normaal dat de spoorwegmaatschappij de prijs van de treinkaarten verhoogt zonder de werkgevers als grootste financier en klant hierin te kennen'', aldus het VBO woensdag in een persbericht.

http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 7509061011

Geplaatst: 12 okt 2006, 15:19
door paljas
...en die bedrijven kunnen dat dan weer aftrekken van hun belastingen. Kzie het probleem er niet van in.

Geplaatst: 12 okt 2006, 15:24
door Steven
paljas schreef:...en die bedrijven kunnen dat dan weer aftrekken van hun belastingen. Kzie het probleem er niet van in.
eer ze da bedrag terughebben via de belasting zal voor hun gewoon te lang duren zeker

Geplaatst: 12 okt 2006, 15:28
door paljas
Het is toch maar een stijging van 5% ofzo dus dat zal de rekening niet maken. En die krijgen toch ook hun geld terug het komende jaar op hun belastingaangifte...? Misschien zelfs het lopende jaar aangezien de bedrijven een aangifte moeten doen per kwartaal.

Geplaatst: 12 okt 2006, 19:24
door groentje
Het is wel een pakje hoger dan de index, hé?

Geplaatst: 12 okt 2006, 19:43
door Swiss
Ze kunnen het voor de belastingen inbrengen als beroepsonkosten, maar dat wil nog niet zeggen dat ze het niet moeten betalen, hé? Het overgrote deel moet nog altijd van de winst voor belastingen betaald worden...

Het klinkt een beetje tegenstrijdig: eerst doe je alle moeite van de wereld om de bedrijven aan het sporen te krijgen, en dan voer je in één klap zo'n verhoging door. In een paar jaar in kleinere stapjes had waarschijnlijk op minder verzet gestoot...

Greetz,
Swiss

Geplaatst: 13 okt 2006, 01:34
door paljas
In 1 klap zo'n verhoging??? 5% ja, dus zo'n verhoging is dat nu ook niet!!

Geplaatst: 13 okt 2006, 03:03
door prahsharp
tot ze jou werktijd of productiviteit met 5% willen verhogen.....

Geplaatst: 13 okt 2006, 10:17
door SIMPY.be
prahsharp schreef:tot ze jou werktijd of productiviteit met 5% willen verhogen.....
Dan moeten ze jou een 21" computerscherm geven: http://tweakers.net/nieuws/44772/Grote- ... iteit.html

Geplaatst: 13 okt 2006, 10:28
door nicken
SIMPY.be schreef:
prahsharp schreef:tot ze jou werktijd of productiviteit met 5% willen verhogen.....
Dan moeten ze jou een 21" computerscherm geven: http://tweakers.net/nieuws/44772/Grote- ... iteit.html
Leuk,ja met zo'n scherm heb ik ook altijd meer zin om te werken,tis raar,ma denk dat dit onderzoek als waar mag aangenomen worden

Geplaatst: 13 okt 2006, 10:34
door paljas
prahsharp schreef:tot ze jou werktijd of productiviteit met 5% willen verhogen.....
Dat zijn appels met peren vergelijken, mijn beste.

Geplaatst: 13 okt 2006, 12:53
door e49memling
Moeten wij nu ook reklameren als de bedrijven hun prijzen naar omhoog doen? :? :? :? :? :? :?

Geplaatst: 13 okt 2006, 13:48
door paljas
e49memling schreef:Moeten wij nu ook reklameren als de bedrijven hun prijzen naar omhoog doen? :? :? :? :? :? :?
Goe gezegd!!!!!

Geplaatst: 13 okt 2006, 14:54
door e49memling
Overigens, hebben de bedrijven gereclameerd als de vliegtuigmaatschappijen de prijs van hun ticket hebben aangepast omwille van de hogere brandstofprijs?

Het zijn altijd twee maten en twee gewichten.

Vliegtuigen uren te laat.... het zal wel zijn redenen hebben (kost aan firma's veel meer geld dan een iets hogere treinkaart.)
Uren in de file staan.... Pech, een ongeval of zo (kost aan firma's veel meer geld dan een iets hogere treinkaart.)
Maar TREIN te laat (of de prijzen stijgen een beetje), dan is België te klein.

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Geplaatst: 13 okt 2006, 21:25
door groentje
Euhm, waarom ga je ervan uit, dat er niet werd geklaagd over de prijzen in de luchtvaart? Het luchtverkeer steeg in de jaren negentig elk jaar spectaculair. Tot een paar jaar geleden. En de huidige prijzen houden nog altijd veel mensen uit het vliegtuig, hoor. En je ziet het ook heel goed aan de verschuiving van de traditionele luchtvaartmaatschappijen naar de low cost carriers. Is er echt niemand die de parallel durft trekken met de komende liberalisering?