Maart 2017 : korte trip naar het oosten
Geplaatst: 28 mar 2017, 01:47
.
Zaterdag 11/03/2017
Omdat vliegtuigen hier geen thema zijn begint dit verslag aan de luchthaven Berlin-Tegel.
Vlakbij de terminal wordt een oud S-Bahn-rijtuig als snackbar gebruikt...

...maar om in de stad te geraken is men op de bus aangewezen.
Ik heb nog enkele uren voor mijn eerste trein en die breng ik door in de buurt van station Berlin-Gesundbrunnen.
Dit is een belangrijk treinstation op de nog redelijk recente Noord-Zuid-verbinding van Berlijn.

Het is ook een knooppunt van S- en U-Bahnen.

In het park vlakbij beklim ik de bunker Humboldthain.

Dit is een reusachtige bovengrondse bunker die als bescherming voor burgers diende tijdens de tweede Wereldoorlog.
Na 1945 werd hij volledig opgevuld met een deel van het vele bommenpuin dat in Berlijn geruimd moest worden.
Van bovenop de bunker is er een goed uitzicht op het noorden van Berlijn en op het station (& bijhorend shoppingcenter).

Het monument bovenop de bunker heet "Gedenkteken Duitse Eenheid".
Anders dan je zou verwachten staat dit er niet sinds 1989 of 1990 maar al sinds 1967.
(deze wijk van Berlijn maakte deel uit van het Westen)

Vlakbij Gesundbrunnen zit ook het kantoor van Berliner Unterwelten.

Zij hebben een uitgebreid en zeer gevarieerd programma van thematische wandelingen door ondergrondse installaties van Berlijn.
Zeer aanbevolen. http://berliner-unterwelten.de/

Zelf neem ik vandaag deel aan de tour die focust op de vele pogingen om uit de DDR/Oost-Berlijn te vluchten via tunnels onder de Muur.


De tour eindigt bij Bernauer Strasse.

Hier heeft Berliner Unterwelten een bijkomend gebouwtje met een tentoonstelling over de tunnels.
Aan de gevel hangt een beeldje van Conrad Schumann.

De foto die van hem gemaakt werd toen hij als DDR-soldaat richting Westen sprong is heel bekend.

(c) http://www.mz-web.de
Nog even een theetje in het Ost-West cafe.


Waar ze in Berlijn die Trabanten blijven vandaan halen is me een raadsel.
Elke keer als ik hier kom schijnen er meer te zijn.
Hebben ze ergens in het geheim een fabriek heropgestart ?
Terug naar Gesundbrunnen met de U-Bahn.

De ramen van de U-Bahn-stellen staan vol met Brandenburger Tors. Dit is een goede manier om krassers te demotiveren.

Door allerhande werken in Berlijn zelf en op de lijn vanuit Berlijn naar Frankfurt(Oder) vertrekken de EC-treinen "Berlin-Warszawa-Express" vandaag vanaf Gesundbrunnen. Het Hauptbahnhof wordt niet aangedaan.
Mijn ticket had ik in januari besteld. Op dat ogenblik voorzag de dienstregeling dat de EC-trein niet uit Berlijn maar wel uit Frankfurt(Oder) zou vertrekken dat ik dan met regionale treinen had moeten bereiken.
Nu de EC-trein toch vanaf Berlijn vertrok waren ze in het Reisezentrum zo vriendelijk mijn ticket "frei" te "schreiben".

Blik naar het oosten op de perrons van Berlin-Gesundbrunnen.

Aankondiging van mijn trein

Binnenkomst van mijn trein met vrolijk gekleurde Taurus-locomotief.

En het rijtuig waarin ik plaats zal nemen

In Berlijn stoppen we enkel nog in Lichtenberg, lang geleden het belangrijkste station van Berlijn voor reizigers naar het Oosten.
Kort daarna merk ik deze speciale trein op in een vormingsstation.

Tot in Erkner gaat het langzaam en met veel stops, de werken maken dat hier slechts enkelspoor beschikbaar is.
Daarna gaat het heel vlot door de bosrijke gebieden van Brandenburg, we hebben nog nauwelijks vertraging bij aankomst in Frankfurt(Oder).
Kort daarna bereiken we de Oder en dus Polen.

Eerste Poolse station waar we doorrijden is Slubice.
Daarna volgt Kunowice. Dat ken ik nog uit oude spoorboekjes, alle internationale treinen stopten hier vroeger.
Tegenwoordig is Rzepin de eerste stopplaats.
Enkele beelden van het interieur van mijn Eurocity-trein :


De lijn is goed gemoderniseerd, we houden een hoog tempo aan.
Wat wel opvalt is dat er door de machinist heel frequent getoeterd wordt.(onbewaakte overwegen ?)
Ook de stationsperrons en overkappingen zijn overal gemoderniseerd.
Enkel de onverlichte bordjes met de stationsnamen doen nog ouderwets aan.
We bereiken Poznan met enkele minuten vertraging.

Ik merk nu dat er in mijn trein ook een barrijtuig meereed.

Deze IC naar Gdynia heeft op ons gewacht om aansluiting te geven.

Voor Oostbloknostalgici is het station van Poznan Glowny niet meer bruikbaar. Het station is een erg moderne nieuwbouw geworden.
(mijn vorige passage hier dateert dan ook van 1994...)



Aan de loketten hier hangen heel precieze openingsuren en pauzes


Om de stad in te gaan heb ik te weinig tijd, ik blijf dus hangen in het shoppingcenter Avenida dat aan het station grenst.
Qua merken natuurlijk grotendeels dezelfde eenheidsworst als overal in Europa.

Toch zijn er een aantal elementen die ik in België nog nergens zag.
Zo bijvoorbeeld deze winkel die graffiti op treinen schijnt te promoten.

Vermoeide shoppers kunnen zich op deze kussens neervlijen

En hier kan dan de ultieme selfie gemaakt worden vermoed ik...

Avondeten

Tegen 21u (dan pas) sluiten alle winkels en loopt het shopping center leeg.
Een Securitas-man op een Segway rijdt overal rond om de laatste klanten weg te jagen.

Tijd voor het vervolg van mijn reis.


Conducteur wacht me op voor het instappen en begint me uitgebreid te begroeten...
Doch als ik hem laat merken dat ik geen Pools spreek klapt hij dicht en zal voor de rest van de reis niets meer zeggen.
Beeld van de gang van het slaaprijtuig

En enkele beelden van mijn compartiment. Ben er best tevreden mee. De grote spiegel zorgt voor een groot ruimtegevoel.


Badkamerkastje.
De kraan zou automatisch moeten beginnen lopen als men zijn handen eronder houdt maar dat werkt maar moeizaam.

Er is ook een infoscherm in mijn compartiment.

Weet iemand wat er bedoeld wordt met dat cadeautje voor Benedykta ?

Stopcontacten zijn er ook meer dan voldoende, 3 in totaal.
Ze hebben wel elk een LED van heel fel groen licht,...
Vooral bij het stopcontact aan het hoofdeinde is dat toch wat storend en het dient uiteindelijk nergens voor.

Einde van dag 1.

Zaterdag 11/03/2017
Omdat vliegtuigen hier geen thema zijn begint dit verslag aan de luchthaven Berlin-Tegel.
Vlakbij de terminal wordt een oud S-Bahn-rijtuig als snackbar gebruikt...

...maar om in de stad te geraken is men op de bus aangewezen.
Ik heb nog enkele uren voor mijn eerste trein en die breng ik door in de buurt van station Berlin-Gesundbrunnen.
Dit is een belangrijk treinstation op de nog redelijk recente Noord-Zuid-verbinding van Berlijn.

Het is ook een knooppunt van S- en U-Bahnen.

In het park vlakbij beklim ik de bunker Humboldthain.

Dit is een reusachtige bovengrondse bunker die als bescherming voor burgers diende tijdens de tweede Wereldoorlog.
Na 1945 werd hij volledig opgevuld met een deel van het vele bommenpuin dat in Berlijn geruimd moest worden.
Van bovenop de bunker is er een goed uitzicht op het noorden van Berlijn en op het station (& bijhorend shoppingcenter).

Het monument bovenop de bunker heet "Gedenkteken Duitse Eenheid".
Anders dan je zou verwachten staat dit er niet sinds 1989 of 1990 maar al sinds 1967.
(deze wijk van Berlijn maakte deel uit van het Westen)

Vlakbij Gesundbrunnen zit ook het kantoor van Berliner Unterwelten.

Zij hebben een uitgebreid en zeer gevarieerd programma van thematische wandelingen door ondergrondse installaties van Berlijn.
Zeer aanbevolen. http://berliner-unterwelten.de/

Zelf neem ik vandaag deel aan de tour die focust op de vele pogingen om uit de DDR/Oost-Berlijn te vluchten via tunnels onder de Muur.


De tour eindigt bij Bernauer Strasse.

Hier heeft Berliner Unterwelten een bijkomend gebouwtje met een tentoonstelling over de tunnels.
Aan de gevel hangt een beeldje van Conrad Schumann.

De foto die van hem gemaakt werd toen hij als DDR-soldaat richting Westen sprong is heel bekend.

(c) http://www.mz-web.de
Nog even een theetje in het Ost-West cafe.


Waar ze in Berlijn die Trabanten blijven vandaan halen is me een raadsel.
Elke keer als ik hier kom schijnen er meer te zijn.
Hebben ze ergens in het geheim een fabriek heropgestart ?
Terug naar Gesundbrunnen met de U-Bahn.

De ramen van de U-Bahn-stellen staan vol met Brandenburger Tors. Dit is een goede manier om krassers te demotiveren.

Door allerhande werken in Berlijn zelf en op de lijn vanuit Berlijn naar Frankfurt(Oder) vertrekken de EC-treinen "Berlin-Warszawa-Express" vandaag vanaf Gesundbrunnen. Het Hauptbahnhof wordt niet aangedaan.
Mijn ticket had ik in januari besteld. Op dat ogenblik voorzag de dienstregeling dat de EC-trein niet uit Berlijn maar wel uit Frankfurt(Oder) zou vertrekken dat ik dan met regionale treinen had moeten bereiken.
Nu de EC-trein toch vanaf Berlijn vertrok waren ze in het Reisezentrum zo vriendelijk mijn ticket "frei" te "schreiben".

Blik naar het oosten op de perrons van Berlin-Gesundbrunnen.

Aankondiging van mijn trein

Binnenkomst van mijn trein met vrolijk gekleurde Taurus-locomotief.

En het rijtuig waarin ik plaats zal nemen

In Berlijn stoppen we enkel nog in Lichtenberg, lang geleden het belangrijkste station van Berlijn voor reizigers naar het Oosten.
Kort daarna merk ik deze speciale trein op in een vormingsstation.

Tot in Erkner gaat het langzaam en met veel stops, de werken maken dat hier slechts enkelspoor beschikbaar is.
Daarna gaat het heel vlot door de bosrijke gebieden van Brandenburg, we hebben nog nauwelijks vertraging bij aankomst in Frankfurt(Oder).
Kort daarna bereiken we de Oder en dus Polen.

Eerste Poolse station waar we doorrijden is Slubice.
Daarna volgt Kunowice. Dat ken ik nog uit oude spoorboekjes, alle internationale treinen stopten hier vroeger.
Tegenwoordig is Rzepin de eerste stopplaats.
Enkele beelden van het interieur van mijn Eurocity-trein :


De lijn is goed gemoderniseerd, we houden een hoog tempo aan.
Wat wel opvalt is dat er door de machinist heel frequent getoeterd wordt.(onbewaakte overwegen ?)
Ook de stationsperrons en overkappingen zijn overal gemoderniseerd.
Enkel de onverlichte bordjes met de stationsnamen doen nog ouderwets aan.
We bereiken Poznan met enkele minuten vertraging.

Ik merk nu dat er in mijn trein ook een barrijtuig meereed.

Deze IC naar Gdynia heeft op ons gewacht om aansluiting te geven.

Voor Oostbloknostalgici is het station van Poznan Glowny niet meer bruikbaar. Het station is een erg moderne nieuwbouw geworden.
(mijn vorige passage hier dateert dan ook van 1994...)



Aan de loketten hier hangen heel precieze openingsuren en pauzes


Om de stad in te gaan heb ik te weinig tijd, ik blijf dus hangen in het shoppingcenter Avenida dat aan het station grenst.
Qua merken natuurlijk grotendeels dezelfde eenheidsworst als overal in Europa.

Toch zijn er een aantal elementen die ik in België nog nergens zag.
Zo bijvoorbeeld deze winkel die graffiti op treinen schijnt te promoten.

Vermoeide shoppers kunnen zich op deze kussens neervlijen

En hier kan dan de ultieme selfie gemaakt worden vermoed ik...

Avondeten

Tegen 21u (dan pas) sluiten alle winkels en loopt het shopping center leeg.
Een Securitas-man op een Segway rijdt overal rond om de laatste klanten weg te jagen.

Tijd voor het vervolg van mijn reis.


Conducteur wacht me op voor het instappen en begint me uitgebreid te begroeten...
Doch als ik hem laat merken dat ik geen Pools spreek klapt hij dicht en zal voor de rest van de reis niets meer zeggen.
Beeld van de gang van het slaaprijtuig

En enkele beelden van mijn compartiment. Ben er best tevreden mee. De grote spiegel zorgt voor een groot ruimtegevoel.


Badkamerkastje.
De kraan zou automatisch moeten beginnen lopen als men zijn handen eronder houdt maar dat werkt maar moeizaam.

Er is ook een infoscherm in mijn compartiment.

Weet iemand wat er bedoeld wordt met dat cadeautje voor Benedykta ?

Stopcontacten zijn er ook meer dan voldoende, 3 in totaal.
Ze hebben wel elk een LED van heel fel groen licht,...
Vooral bij het stopcontact aan het hoofdeinde is dat toch wat storend en het dient uiteindelijk nergens voor.

Einde van dag 1.
