Pagina 1 van 7

Bonden dreigen met staking bij spoor

Geplaatst: 25 okt 2006, 12:14
door Patrick
De spoorbonden en de directie van de NMBS-Groep zaten maandag samen om een aantal eisen van de werknemers van de spoorgroep te bespreken. Op 30 oktober volgt nog een ultieme onderhandelingsronde. Als de vakbonden dan ontevreden uit de vergaderzaal komen, volgt op 8 november een 24-urenstaking.

De bonden hebben drie belangrijke eisen. ,,De groep telt ongeveer 1.000 werknemers minder dan werd overeengekomen'', zegt Michel Bovy van de christelijke spoorbond ACV-Transcom. De NMBS bespaart daardoor volgens de vakbondsman 40 tot 50 miljoen euro. De bonden willen dat van dat geld een stuk terugvloeit naar het personeel. De NMBS wil een eenmalige premie geven, de bonden vragen een hogere eindejaarspremie of een verhoging van de maaltijdcheques. De vakbonden willen ook meer inspanningen om laaggeschoolden aan te werven. De bonden eisen ook dat alle taken binnen de NMBS blijven.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... =GKB13L5EE

Geplaatst: 25 okt 2006, 13:02
door TSP
Wij hier in NL hebben ook laatst een paar grote OV stakingen gehad. O.a. in Rotterdam.

Geplaatst: 25 okt 2006, 17:14
door Accelerat
TSP schreef:Wij hier in NL hebben ook laatst een paar grote OV stakingen gehad. O.a. in Rotterdam.
Haha wij hier in Brabant dan, die BBA rijd 's morgens een spitsdienst en daarna om 4 uur met een beetje geluk een bus!
2 vrienden (eentje moest er naar regio Turnhout) waren vroeg uit en die stonden in Prinsenbeek (dorpje bij Breda) 6 uur op de bus te wachten! :lol:

Geplaatst: 25 okt 2006, 19:26
door groentje
Mag ik de vakbonden in deze even geweldig hypocriet vinden? Alsof het een doelbewuste tactiek van de NMBS lag dat de aanwervingen zo traag op gang kwamen...

Geplaatst: 25 okt 2006, 19:40
door nicken
groentje schreef:Mag ik de vakbonden in deze even geweldig hypocriet vinden? Alsof het een doelbewuste tactiek van de NMBS lag dat de aanwervingen zo traag op gang kwamen...
Ik denk dat het de grote meneeren zijn die boven de gedelegeerd bestuurders staan die het boelke kapot maken,en te ilitair zijn,typisch de staat hè

Geplaatst: 25 okt 2006, 19:43
door Traxxion
groentje schreef:Mag ik de vakbonden in deze even geweldig hypocriet vinden? Alsof het een doelbewuste tactiek van de NMBS lag dat de aanwervingen zo traag op gang kwamen...
He, ik heb al 6 weken niets gehoord, terwijl het normaal max 4 weken zou duren, ze antwoorden zelfs niet op mails. :)
Ik kan de standpunten van de vakbonden wel begrijpen ivm de jobs binnen de NMBS te houden en de trage aanwervingen, maar dat geld kan misschien beter gebruikt worden om de schuld van de NMBS een klein beetje terug te schroeven?

Geplaatst: 25 okt 2006, 19:48
door nicken
Blackie schreef:
groentje schreef:Mag ik de vakbonden in deze even geweldig hypocriet vinden? Alsof het een doelbewuste tactiek van de NMBS lag dat de aanwervingen zo traag op gang kwamen...
He, ik heb al 6 weken niets gehoord, terwijl het normaal max 4 weken zou duren, ze antwoorden zelfs niet op mails. :)
Ik kan de standpunten van de vakbonden wel begrijpen ivm de jobs binnen de NMBS te houden en de trage aanwervingen, maar dat geld kan misschien beter gebruikt worden om de schuld van de NMBS een klein beetje terug te schroeven?
Tis een echte warboel,en ik kan het echt weten.Massas sollicitaties,en ze moeten iedereen de kans geven,dan zal het wel lang duren,ik heb al mogen gaan voor een pschychotechnische test,we waren met 7 ,wetende dat voor die functie waarvoor we daar waren meer dan 1450 sollicitaties zijn,dan zal dit geen weken,maar maanden duren,we hebben het zitten uitrekenen,en geduld zal je nu meer dan ooit moeten hebben hoor,veel succes,binnenkort valt er wel iets in de BOITE (brievenbus)

Geplaatst: 25 okt 2006, 20:10
door paljas
groentje schreef:Mag ik de vakbonden in deze even geweldig hypocriet vinden? Alsof het een doelbewuste tactiek van de NMBS lag dat de aanwervingen zo traag op gang kwamen...
Het gaat niet enkel over de aanwervingen hé. En ze hebben het idd wel doelbewust laten aanslepen. Ik weet ook wel dat het 10x makkelijker is om een treinbegeleider te vinden dan functies als technicus of machinist tot op een deftig niveau aan te vullen. Maar dat neemt niet weg dat de NMBS zelf nog altijd de hoofdschuldige is ivm deze problematiek. En verder zijn er nog vele redenen om een staking te rechtvaardigen die de meeste mensen van het NMBS-personeel zullen kennen...

Geplaatst: 26 okt 2006, 00:49
door Miljaarde
groentje schreef:Mag ik de vakbonden in deze even geweldig hypocriet vinden? Alsof het een doelbewuste tactiek van de NMBS lag dat de aanwervingen zo traag op gang kwamen...
Geen dingen door elkaar halen makker, het gaat hier over niet nagekomen afspraken, wat is daar nu in godsnaam hypocriet aan? Als iets afgesproken is, moet het worden uitgevoerd, punt.

Als iets afgesproken is, is het aan de directie om in actie te schieten, maar men wacht onder het bewind van Vinck eerst nog een paar jaar om in actie te schieten. Het is gewoon slecht management. Zit je niet een beetje vastgeroest in uw voormalig zelfstandigenstatuut, groentje? Of zul je dan consequent zijn en het deel dat naar uw eigen loonbriefje terugvloeit terugstorten aan de nmbs?

Geplaatst: 26 okt 2006, 18:40
door Jean
groentje schreef:Mag ik de vakbonden in deze even geweldig hypocriet vinden? Alsof het een doelbewuste tactiek van de NMBS lag dat de aanwervingen zo traag op gang kwamen...
Het is toch goed meegenomen dat alles blijft bollen met ongeveer 1000 personeelsleden minder dan voorzien , dat de resterende personeelsleden hun verlof niet krijgen da's bijzaak zeker ?


Als je weet dat vanaf aanwerving het ongeveer 18 maand (bron = despoorwegenwervenaan.be ) duurt eer treinbestuurder diensten kan beginnen doen en je weet hoe oud Uw personeelsleden zijn en hoeveel jaar dienst ze hebben , kan dmv computersimulaties toch op voorhand voorspeld worden wanneer je met aanwervingen moet starten .


Normaal zouden de nieuwe TB reeds paar maand voordat pensioneringen gebeuren moeten aanwezig zijn in hun depot (ze moeten ook nog lijnstudie en/of type-opleiding krijgen ) .

In de praktijk is het helaas niet zo : collega's die hun dagen opnemen in afwachting v pensioen staan vaak nog maanden op diensttabel zonder dat ze vervangen zijn door nieuwe collega's => wekdruk op overblijvende TB stijgt en verlof krijgen kan niet meer .



EDIT : duur vd opleiding aangepast (had dit nog te kort ingeschat )

Geplaatst: 26 okt 2006, 22:19
door groentje
Dan moeten de vakbonden daartegen protesteren, en toelaten dat door (tijdelijke) mutatie personeel in die depots terechtkomt waar er teweinig personeel is. En ervoor zorgen dat het geld terecht komt waar het moet terecht komen: bij de aanwervingen en opleidingen. Een bonus geeft een verkeerd signaal.
En nee, die bonus zou ik niet terugstorten aan de NMBS, wellicht wel aan een of andere NGO, of zo.
Dus nee, staken is in deze volgens mij geen zinvolle maatregel. Net wanneer de aanwervingen een beetje op kruissnelheid beginnen te komen, zou je gaan staken? Het enige dat je daarmee bereikt, is dat heel wat mensen die nu in opleiding zijn, gewoon nog een dagje later pas echt aan de slag kunnen...

Geplaatst: 27 okt 2006, 07:45
door paljas
groentje schreef:Dan moeten de vakbonden daartegen protesteren, en toelaten dat door (tijdelijke) mutatie personeel in die depots terechtkomt waar er teweinig personeel is. En ervoor zorgen dat het geld terecht komt waar het moet terecht komen: bij de aanwervingen en opleidingen. Een bonus geeft een verkeerd signaal.
En nee, die bonus zou ik niet terugstorten aan de NMBS, wellicht wel aan een of andere NGO, of zo.
Dus nee, staken is in deze volgens mij geen zinvolle maatregel. Net wanneer de aanwervingen een beetje op kruissnelheid beginnen te komen, zou je gaan staken? Het enige dat je daarmee bereikt, is dat heel wat mensen die nu in opleiding zijn, gewoon nog een dagje later pas echt aan de slag kunnen...
Stort het anders door naar mij... en imho denk ik dat je je wel een beetje blindstaart op de lopende aanwervingen. Daar knelt het schoentje niet alleen... Ik denk dat je een beetje door een roze bril kijkt.

Geplaatst: 27 okt 2006, 09:30
door Miljaarde
groentje schreef:Dan moeten de vakbonden daartegen protesteren, en toelaten dat door (tijdelijke) mutatie personeel in die depots terechtkomt waar er teweinig personeel is. En ervoor zorgen dat het geld terecht komt waar het moet terecht komen: bij de aanwervingen en opleidingen. Een bonus geeft een verkeerd signaal.
En nee, die bonus zou ik niet terugstorten aan de NMBS, wellicht wel aan een of andere NGO, of zo.
Dus nee, staken is in deze volgens mij geen zinvolle maatregel. Net wanneer de aanwervingen een beetje op kruissnelheid beginnen te komen, zou je gaan staken? Het enige dat je daarmee bereikt, is dat heel wat mensen die nu in opleiding zijn, gewoon nog een dagje later pas echt aan de slag kunnen...
Ik ben er redelijk zeker van dat alles wat je zegt goed bedoeld is. Maar je doet je naam ook wel alle eer aan. Die mutatie is in theorie natuurlijk de oplossing, maar alweer weinig realistisch... daar er wat de treinbestuurders betreft nergens een overschot is... (vanaf december zullen de eerste nieuwe treinbestuurders inzetbaar zijn en dan komen ze met mondjesmaat vanaf maart 2007) Je bent een theoreticus groentje, en die moeten er ook zijn, maar met weinig voeling met de situatie op de werkvloer en met wat er echt leeft denk ik... met het meeste van wat je zegt op dit forum kan ik trouwens akkoord gaan... in theorie...

groensels

Geplaatst: 27 okt 2006, 10:03
door e49memling
Wat betreft treinbestuurders heeft men er de laatste jaren echt niets aan gedaan om het beroep aantrekkelijker te maken, integendeel.

Toch blijf ik er bij dat het, op zich, een prachtige job is.

Geplaatst: 29 okt 2006, 00:04
door groentje
Ik geef toe, ik ben geen treinbestuurder. Ik heb niet de ervaring om te weten hoe het is om dag in dag uit in een (vaak luidruchtige) stuurpost van een loc of stuurrijtuig te zitten. Ik heb geen zicht op de aanwervingen en opleiding van treinbestuurders, hoelang die wel duurt.
Wel weet ik, dat communicatie heel, heel belangrijk is. En dat de vakbonden daar nog te vaak niet in slagen om ook het grote publiek in te lichten. Dat ze nu (willen) gaan staken voor een bonus voor het personeel doet er op dat vlak ook geen goed aan. Akkoord, dit is geen geld dat het management zomaar als winst mag boeken. Dit moet ten goede komen aan het personeel, volledig mee akkoord. Ik ben het er echter niet mee eens dat dat in de vorm moet van een bonus.
Perceptie is alles. De NMBS is net een grote aanwervingscampagne begonnen. De opleidingscentra zitten veelal aan hun maximumcapaciteit. Elke maand komen er nieuwe werknemers binnen. Kortom, het grote publiek weet niet af van de nog bestaande problemen, en kan dus ook niet begrijpen waarom er moet worden gestaakt. Gevolg? Nog meer mensen die de trein definitief vaarwel zeggen, die geen traan meer laten als een volgende regering de spoorwegen in 't algemeen en de NMBS in het bijzonder laat stikken. Ik zou het hen niet eens kwalijk kunnen nemen.
Eerlijk gezegd, ik vind het spijtig. De vakbonden zijn nodig, daar blijf ik bij, maar ik ben het niet eens met de gekozen strategie. Lijkt het je ook niet dat nu staken, too little, en vooral too late is? Nu staken helpt niets. Daarom ben ik tegen deze staking. Niet omdat staken geen geldig actiemiddel zou zijn, verre van, maar omdat het moment om dat te doen, reeds voorbij is. Je voert geen actie op het moment dat het management het roer heeft omgegooid.
Nu, in het geval van treinbestuurders, ik geef je voor een stukje gelijk. Het is een hard beroep, en het moet dringend aantrekkelijker gemaakt worden. Maar geld alleen gaat niet helpen (en mijn indruk is, dat de vakbonden zich daarop soms wat verkijken), een aangename werkomgeving (stuurpost, personeelsruimte...) is minstens zo belangrijk, zoniet nog belangrijker. Dat ze dat geld dat ze hebben uitgespaard dan daarin investeren.